Autor: 70 Uživatelé: 75 Tvé hodnocení: hodnoť
Super 8 poster

SUPER 8

Je po všech sci-fi filmech ještě dnes možné točit příběhy o dětech a mimozemšťanech? Z původního scénáře? Je J. J. Abrams potenciálním nástupcem Stevena Spielberga? Odpověď na tyto a další otázky slibuje shlédnutí filmu Super 8, jehož příprava byla utajovaná skoro jako sama Oblast 51.

Super 8Čtrnáctiletý Joe Lamb a jeho kamarádi natáčejí na svou „superosmičku“ zombie film, se kterým chtějí soutěžit na žákovském filmovém festivalu. Při natáčení scény u nádražní budovy se stanou svědky srážky armádního vlaku s dodávkou jejich učitele biologie. Ten jim řekne, že se nesmějí o ničem ani slůvkem zmínit, nebo oni i jejich rodiče zemřou. Přijede horda vojáků, ve městě začne vypadávat elektřina, ztrácejí se psi i lidé. Joe a jeho kamarádi zjistí, že při srážce z vlaku uteklo něco velkého, nebezpečného a mimozemského a že to dokonce mají natočené.

Super 8Super 8 má tři témata: setkání z mimozemským životem, dětskou duši a (dovolím si říci především) lásku k filmu. Ta byla také prvním motivem, který se Abrams a Spielberg rozhodli zpracovat (viz rozhovor se Spielbergem).

Filmovému fanouškovi při sledování filmu vyvstanou na mysli vyprávění mnohých tvůrců, jak jako děti běhali doma s kamerou rodičů a natáčeli sci-fi a horory. A přesně tyto zážitky a vzpomínky tvůrců dětský filmový štáb ztělesňuje, když v noci utíká z domu či se odváží točit přímo mezi vojáky. J. J. Abrams jako autor scénáře a režisér vyjadřuje návratem do 70. let také náklonnost k staršímu filmu. V první polovině jako bychom se vraceli do doby E.T. mimozemšťana, ať už je to vlivem Spielbergovy produkce nebo snahou Abramse složit svému producentovi poctu a ukázat mladému diváctvu, jak to kdysi Steven dělal. Jenže právě zde naráží zjevně Abrams na své hranice. Exceluje tam, kde nás tolik potěšil v novém Star Treku. V akci (srážka vlaku a následná destrukce je skvělá!), v napětí a dobrodružství (viz útěk z mimozemšťanem napadeného vojenského autobusu), a samozřejmě ve vtipu (dialogům dětí se zasmějete i během běhu mezi zběsile střílejícími tanky). Ale na Super 8poli emocí či psychologie Abrams tápe až běda. Když dojde na usmíření otců hlavních hrdinů, to je absolutně nevěrohodné; nepodpořené žádnou z předchozích scén nebo vět a chudáci herci se v něm koupou jako v zabahněném rybníce. Jediná silná scéna se paradoxně odehraje mezi Joem a mimozemšťanem. Upřímně, kdyby Abrams z příběhu vyhodil celou „rodinnou“ linii, vznikl by mnohem lepší film.

Říká se, že Steven Spielberg je skvělý vypravěč právě proto, že si uchoval duši dítěte a používá ji ve své tvorbě. A taky to umí s dětskými herci, nastartoval kariéru Drew Barrymore či Christianu Baleovi. Proto se není co divit, že všechny děti ve filmu hrají přesvědčivě (Joel Courtney s přehledem zvládá tíhu hlavní role), ačkoli do poslední chvíle ani nevěděly, jak vypadá tvor, kterého ve filmu pronásledují. A vzhledem k tomu, že jsou všichni kromě Elle Fanning úplní začátečníci, mají velké štěstí, že Abrams umí napsat skvělé a naprosto přirozené dětské dialogy. Film také naznačuje, že když jsme byli dětmi, možná jsme méně přemýšleli, byli jsme spontánnější a odvážnější. Strach s neznámého mají děti stejně jako dospělí (ačkoli i únos Alice do jámy upomíná na Lewise Carrolla a odvahu dětí pustit se do neznáma), ale podle Spielberga a Abramse jim chybí sklon využívat okolí k zisku a vlastnímu prospěchu. Ale buď jak buď, malé děti na Super 8 raději neberte.

Super 8Jaké by bylo první setkání s mimozemským inteligentním životem, nad tím už se zamýšlely desítky filmových tvůrců. Super 8 vychází z předpokladu, že jakmile nás mimozemšťané nepřijdou anektovat, stejně je svou hloupostí, necitelností a ziskuchtivostí donutíme k obraně útokem. Super 8 se neliší od mnoha jiných jinak laděných filmů (District 9 či Paul) ani motivem touhy jakéhokoli tvora po domově. Sci-fi odkazů tudíž najdete při troše snahy dost a dost. Mimozemšťan jako takový je udělaný vcelku dobře stejně jako ostatní triky, a to za (dnes již) pouhých 50 milionů dolarů.

Dvě velké děti, které vládnou americkému filmu a televizi se tedy daly konečně dohromady. J. J. Abrams chtěl spoluprací s velkým Stevenem udělat krok jinam, pryč z bezpečných vod akce a seriálu. Zkusil dát svému novému filmu další rozměr. Co si Super 8budeme povídat, výsledek mohl být podstatně kompaktnější a lepší. Ale rozhodně není k zahození a kdo ví, příště to lepší být může. A neodcházejte před závěrečnými titulky, protože ty vám nabídkou film, se kterým se „filmový štáb“ hrdinů nakonec vydal na Super 8 festival. O to přece vlastně šlo, ne?

USA, 2011, 112 min
Režie: J.J. Abrams
Hudba: Michael Giacchino