STAR WARS: SÍLA SE PROBOUZÍ > Star Wars: Episode VII - The Force Awakens -

recenze
Baara
Hodnocení:
8.5

Síla se probouzí se chce zavděčit širokému publiku a připravit Star Wars na další pokračování. Není ani zdaleka bez chyby, ale soudě dle třesoucích se rukou a bušícího srdce během filmu i po něm to dělá dobře.

Star Wars: Episode VII - The Force AwakensJsem na tom podobně jako mnoho diváků. Neznám rozšířený vesmír Star Wars, nehrála jsem hry, neviděla seriály, nečetla knihy ani povídky. Původní trilogii jsem na starých VHS protočila několikrát. Z nových epizod si pamatuju především vykonání příkazu 66 a první nádech Vadera přes masku. Že mám ke Star Wars nějaký citový vztah, jsem si - jako mnozí - uvědomila až ve chvíli, kdy v prvním traileru Harrison Ford pronesl: „Chewie, we're home.“

Star Wars: Episode VII - The Force AwakensO zápletce si už několik dní po premiéře snad můžeme něco málo říct. Moc temné strany Síly v podobě tzv. Prvního řádu roste. Vcelku málopočetný Odboj pod vedením princezny Leiy Organy (Carrie Fisher) podporovaný Republikou se snaží najít Lukea Skywalkera (Mark Hamill), protože jak víme, bez rytířů Jedi se Síla udržuje v rovnováze jen těžko. Do toho všeho se připlete bývalý voják Řádu Finn (John Boyega) a mladá, rodinnou opuštěná Rey (Daisy Ridley), šarmantní stárnoucí pašerák Han Solo (Harrison Ford) i padouch v černé masce jménem Kylo Ren (Adam Driver). Přicházejí na řadu roztomilí robůtci s hvězdnými mapami, skvělí piloti, obrovská kulatá superzbraň, vyřazování ochranných štítů z provozu a rodinné potíže, které v galaxii nějak ne a ne vyřešit.

Star Wars: Episode VII - The Force AwakensPři sledování filmu se diváka nevyhnutelně zmocní pocit, že většinu toho, co se na plátně děje, už viděl. A to především v Nové naději a v Návratu Jediho. S podobnými postavami a v podobném prostředí a podmínkách. Je to tak. Záleží pak na každém, zda mu to vykouzlí nostalgický úsměv na rtech, nebo tím bude otráven jako neoriginální vykrádačkou, která nepřináší nic "svého" nebo "nového". Nicméně u Disneyho si dali hodně záležet na tom, aby láskyplný vztah k původní trilogii byl z filmu cítit a zarezonovoval u každého, kdo ho má alespoň trošku v sobě. Plánují natočit celou novou trilogii a rozhodli se začít tím, že projeví úctu třicet let starým příběhům a v rámci této pocty představí nové postavy, které převezmou pomyslné žezlo v podobě světelného meče. A to včetně zaměření na mladší publikum v podobně větší porce humoru, který se v rukou J. J. Abramse naštěstí nebije s vážnější stránkou příběhu (viz druzí Avengers), a dynamičtější akce (dlouhé rozhovory se vedou opravdu minimálně). To vše sebou nese značnou míru předvídatelnosti a několik uspěchaných a nevyužitých momentů (představení Síly nováčkům, útok na Starkiller Base), které lze vnímat jako oběť výše zmíněnému nostalgickému ladění filmu. Filmu nechybí emocionální ani akční vyvrcholení, jen míra napětí zdaleka nedosahuje například útoku na Hvězdu smrti. Snad si to pro nás Disney jen schovává do dalších dílů.

Při té nostalgické jízdě bylo trochu složité vnímat detaily. Lokace jsou parádní a rozmanité. Reálné rekvizity mají pořád své kouzlo znásobené tím, jak moc jsme zvyklí na digitální triky. Ty jsou na mnoha místech skoro zbytečné, viz obludy transportované Hanem a Žvejkalem nebo vrchní velitel Snoke, který až moc připomíná přerostlého Gluma (aby ne). Nicméně jak se dostaneme ke stíhačkám, Sokolovi, náletům a průletům, je to paráda.

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens

Herecké obsazení se povedlo především s ohledem na to, že dnes je i v galaxii třeba podstatně civilnějšího herectví než kdysi (sledovat výkon Marka Hamilla s odstupem je trochu utrpení). Daisey Ridley a John Boyega jsou bezchybní a jestli má někdo problém s tím, že se Silou si rozumí žena podporovaná černochem, tak ať. Ačkoli ženské varianty od slova generál či rytíř v češtině nepoužíváme, Jediové přece byli všech možných ras, barev, velikostí a pohlaví. Kylo Ren Adama Drivera je velice působivý zloduch, který má ještě hodně prostoru pro další vývoj. Kde Darth Vader s ledovým klidem proplouval prostorem a škrtil podřízené na dálku, tam Kylo Ren pochoduje se svaly ztuhlými zadržovaným vztekem a občas rozseká nějaké to vybavení lodi. Osobně bych pouze ocenila, kdyby se Han Solo k tomu, co musí udělat, dostal sám, protože herecký, nebo spíše neherecký projev Carrie Fisher poslal staré kouzlo mezi Hanem a Leiou do kytek už při prvních pohledech. Droida BB-8 byste si bez váhání pořídili domů jako domácího mazlíčka, kam se hrabe R2D2.

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens

Síla se probouzí není ani zdaleka bezchybný film. Chce se zavděčit hodně širokému publiku (o peníze jde vždy až v první řadě) a připravit ho na další pokračování. Co se mě týče, soudě dle třesoucích se rukou a bušícího srdce během filmu i po něm to dělá dobře. O tom přece Star Wars jsou, o zábavě, vesmíru a troše té romantiky, jen lehce říznuté temnotou a jednoduchou filozofií. Chtějí nás především pobavit. A to se povedlo.

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2015, 136 min

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens

RežieJ.J. Abrams

ScénářLawrence KasdanJ.J. AbramsMichael Arndt

KameraDaniel Mindel

HudbaJohn Williams

HrajíDaisy RidleyJohn BoyegaAdam DriverOscar IsaacHarrison FordCarrie FisherPeter MayhewLupita Nyong'oAndy SerkisDomhnall GleesonAnthony DanielsMax von SydowGwendoline ChristieSimon PeggKiran ShahGreg GrunbergEmun ElliottBrian VernelYayan RuhianSebastian ArmestoWarwick DavisMark StanleyKen LeungIko UwaisAnna Brewster,Harriet WalterMichael GiacchinoJudah FriedlanderMiltos YerolemouBillie LourdJessica HenwickJames McArdleKenny BakerCecep Arif RahmanMark HamillDaniel Craig

ProdukceKathleen Kennedy

Vložit komentář

bizzaro - 18.01.16 17:40:07
diváci hlavně chtěj znát to kdo je Rey ...teorie, že je Rey potomkem Obi Wana se mi líbí, že je dcerou Luka už ne :D
http://kultura.zpravy.idnes.cz/zaver-star-wars-0ib-/filmvideo.aspx?c=A160115_151118_filmvideo_spm
bizzaro - 16.01.16 11:51:43
Hezoun? No já ti teda nevím, asi mám o hezounovi jinou představu :-)
tak malo nebezpecnej (do pulky dobry), malo osklivej, malo odpudivej? vsak vis, wot aj min :)
Baara - 16.01.16 09:05:06
   Baara: Ty neuzavrenosti (jaktoze Rey je asi nejsikovnejsi Jedi ucen v historii, kdo je Snoke, kdo je Finn atd.) budou problem jen v pripade, ze za dva roky je nerozpracujou.  zase..nikdy jsme se nedozvěděli kdo je Anakinův otec...
Ono je toho hodně, co by bylo zajímavý rozebrat. Třeba se něco dozvíme o původu Jediů (skrze první chrám). Ale já myslím, že to bude směřovat opravdu hlavně do budoucnosti a ke zpracování, který bude bližší mládeži. Nějak nedoufám, že další díl bude tak temnej jako Impérium.
Baara - 16.01.16 09:01:49
Hezoun? No já ti teda nevím, asi mám o hezounovi jinou představu :-)
bizzaro - 13.01.16 09:38:19
Nejvetsi problem? Asi zbytecnosti (ty potvory na Sokolovi), ne uplne povedeny postavy (Leia, Poe). Ty neuzavrenosti (jaktoze Rey je asi nejsikovnejsi Jedi ucen v historii, kdo je Snoke, kdo je Finn atd.) budou problem jen v pripade, ze za dva roky je nerozpracujou. Vtipu z Mattelem asi nerozumim :-)
byl to moc hezoun, jak zaporak z Marvelu :) potvory a Leia zbytecny, jo. jak to bude s Rey se uvidi, ale neci dcera to je urcite :D
brutusáček - 12.01.16 23:54:32
Ty neuzavrenosti (jaktoze Rey je asi nejsikovnejsi Jedi ucen v historii, kdo je Snoke, kdo je Finn atd.) budou problem jen v pripade, ze za dva roky je nerozpracujou.
zase..nikdy jsme se nedozvěděli kdo je Anakinův otec...
Baara - 12.01.16 22:12:46
Baara: Viděno podruhé, chybky víc vyniknou, když už tam není ta srdcová natěšenost. Ale poznali jsme Daniela Craiga :-) Kylo Ren podruhé ještě lepší!  takzeted je nejvetsi problem co? Kylo je ten od Mattela?
Nejvetsi problem? Asi zbytecnosti (ty potvory na Sokolovi), ne uplne povedeny postavy (Leia, Poe). Ty neuzavrenosti (jaktoze Rey je asi nejsikovnejsi Jedi ucen v historii, kdo je Snoke, kdo je Finn atd.) budou problem jen v pripade, ze za dva roky je nerozpracujou. Vtipu z Mattelem asi nerozumim :-)
Stana - 06.01.16 21:51:25
  lepsi nez Sikth? :)
Těžko srovnávat, každý je jinej druh euforie, ale SW teda mimochodem super soundtrack.
brutusáček - 06.01.16 13:04:03
když diváci hlavně chtěj znát to kdo je Rey, víc Luka a záměry Kylo, respektive proč má takový jaký má, asi ráno člověk nevstane a neřekne si, chci být zlejší než děda... bez toho vysvětlení to funguje zatím napůl, proto je VII neuzavřená a otevírá novou generaci, přitom zároveň kopíruje IV, která ale uzavřená je a funguje samostatně...ona dokonce i musí, protože Lucas v prvopočátku nepočítal s pokračováním a tvořil samostatný film..ani nevěřil v úspěch IV..... ...teorie, že je Rey potomkem Obi Wana se mi líbí, že je dcerou Luka už ne :D
bizzaro - 06.01.16 10:46:33
jako fajn biják, nenudil jsem se, vejbuchy, smažba, úprky, ok, sem tam nějaká řachanda, ale celeově příběh nic moc, a nějakej posun, kterej sem čekal, nepřišel vůbec. 71%
mam to uplne stejne
Jsem nadšenej, včera poprvý a chci ještě!
lepsi nez Sikth? :)
Viděno podruhé, chybky víc vyniknou, když už tam není ta srdcová natěšenost. Ale poznali jsme Daniela Craiga :-) Kylo Ren podruhé ještě lepší!
takzeted je nejvetsi problem co? Kylo je ten od Mattela?
Baara - 05.01.16 22:51:18
Viděno podruhé, chybky víc vyniknou, když už tam není ta srdcová natěšenost. Ale poznali jsme Daniela Craiga :-) Kylo Ren podruhé ještě lepší!
Stana - 30.12.15 08:30:39
Jsem nadšenej, včera poprvý a chci ještě!
sicky - 28.12.15 19:22:49
jako fajn biják, nenudil jsem se, vejbuchy, smažba, úprky, ok, sem tam nějaká řachanda, ale celeově příběh nic moc, a nějakej posun, kterej sem čekal, nepřišel vůbec. 71%
brutusáček - 28.12.15 13:07:27
miliarda už je doma, ale když se k tomu připočte veškerejch merch a práva na původní filmy a merch k nim..tak počítám že třetinu z těch 4 mld, co za to dali, maj Disneyovci doma
Franta N. - 24.12.15 08:31:38
Spáčilové recenze byla i na její poměry mimořádně špatná. Nejspíš chtěla ukázal, že má jakože nad filmem nadhled, ale zařadila se někam mezi bojovníky proti úpadku tradičních genderových rolí a bojovníky proti mediokracii (kvůli politické korektnosti bez vlastních jmen).
barbora.zverinova - 23.12.15 12:49:59
Jasne, nechtelo se mi na madam Spacilovou a jeji clanek o politicky korektnosti primo odkazovat. Navic neni jedina, hodne lidi ma pocit, ze kdyz je hlavni hrdinka zenska nebo cernoch, ze je to ulitba feministkam nebo aktivistum. Holt takovej je svet, zijou v nem i zensky a cernosi, a film je odrazem sveta. NAVIC, Obiwan vzdycky rikal Lukovi, ze musi Silu citit, a nam zenskejm to s tim citenim slo vzdycky dobre :-) O to vic me mrzi ta Leia, z puvodni Leiy vubec nic nezbylo :-(
LooMis - 23.12.15 12:10:17
Spáčilová je mimo už pár let, ale v podstatě to funguje dokonale - ona něco sejme, je to ok (supr) a naopak
mám to úplně stejně :-)
brutusáček - 23.12.15 09:00:01
ale koneckonců žádný z těch filmů není vyrovnaný..
je, V Spáčilová je mimo už pár let, ale v podstatě to funguje dokonale - ona něco sejme, je to ok (supr) a naopak
gorth - 22.12.15 21:00:04
"...pod současným diktátem hollywoodské korektnosti vyslala do popředí ženu s Afroameričanem" Zdroj: http://kultura.zpravy.idnes.cz/1-dojmy-star-wars-0ki-/filmvideo.aspx?c=A151216_134505_filmvideo_spm no to mě poser.. mi Spáčilová byla asi docela jedno, taky už jsem od ní dost dlouho nic nečetl, ale v posledním půlroce jsem asi třikrát narazil na nějaké reakce na její texty a po pročtení ke zdroji byly ty její úvahy příšerné (klausovsky paranoidní?) - přišla na ni senilita, nebo jsem jen dřív nedával pozor?:) SW jsem viděl vlastně dost náhodou, bavil jsem se hodně, je to dost vtipný a noví protagonisté se velice povedli (super, že ta suverénní ženská hrdinka/sympatický černoch naprosto nepůsobí násilně, jak by se klidně mohlo stát a jak podsouvá Spáčilová; doufám, že dál tam nebude moc toho pilota, je příšernej) ale příběh a následně i svět působí dost neživě, brutálně sevřený nějakým myšleným, čistě narativním mustrem Star Wars, kvůli kterýmu tam vůbec není dojem světa/šíře (čistě eskapisticky, nemyslím nějakou "hloubku"), trochu se taky bojím, že to nebude moc trvanlivé.. tím víc tam ale potom vyvstanou některé geniální momenty (SPOILERY), které tu formu nabourávají - "nemusíš mě tahat za ruku, tvl" "sice aspiruju na Darth Vadera, ale tu masku holt občas sundám a pak jsem vlastně jen nejistej devatenáctiletej fracek".. taky se v momentální konstelaci rýsuje naděje, že nebude romance, ale jen přátelství.. (/SPOILERY) výměny Han Solo/Rey/Finn(/Chewbacca) jsou nejlepší za celou sérii, i když hraní na nostalgii je dost za hranou celkově vzato pohoda, některé věci nejlepší za celou historii SW, některé nejhorší, ale koneckonců žádný z těch filmů není vyrovnaný..
LooMis - 22.12.15 17:48:23
v téhle větě "Daisey Ridley a John Boyega jsou bezchybní a jestli má někdo problém s tím, že se Silou si rozumí žena podporovaná černochem, tak ať." cítím takové lehké p..o :-) (http://kultura.zpravy.idnes.cz/star-wars-sila-se-probouzi-recenze-dta-/filmvideo.aspx?c=A151217_134222_filmvideo_ts) ale já jsem teda spokojenej naprosto - sice neobjevný, ale svižný film, který mě bavil a určitě se k němu budu vracet víc než ke Klonovejm válkám a starý nový sérii vůbec. A klasický 3 díly mi tady dávají rozhodně větší smysl než třeba zoufalá p(b)itva Hobita
Cronic - 22.12.15 13:47:38
chybelo nam to tu, zejo? :)
aj filmove novinky v podani marastu stale chybaju... :)
bizzaro - 22.12.15 11:59:23
po velmi dlhej dobe filmova recenzia na maraste :) super ;)
souhlas, věřim že jich bude víc..
preeesne, chybelo nam to tu, zejo? :)
brutusáček - 22.12.15 10:39:20
po velmi dlhej dobe filmova recenzia na maraste :) super ;)
souhlas, věřim že jich bude víc.. "kam se hrabe R2D2." chudák, taký důchod si nezasloužil, vždyť je to s C3PO veterán všech filmů!
Cronic - 22.12.15 10:35:46
po velmi dlhej dobe filmova recenzia na maraste :) super ;)
brutusáček - 22.12.15 09:44:49
a člověk nad tim nesmí moc přemýšlet, protože otazníků/chyb/trivialností/nelogičností je tam dost, ale to bylo vždy v sw filmech....když se od toho člověk odprostí a užívá si to, tak je to velká pocta IV a Abrams to pojal spíš fanouškovsky, šlo nastartovat novou sérii, merchsale, mise splněna když za otvírací víkend to má půl mld usd spoiler alert.... novinka třeba to že nám mladý Ben bojuje se světlou stranou.... ....no a pak se teda bojim, že když ted zničili něco co dokáže zmasakrovat soustavu, co vytvoří dál? požírače černých děr? :) ....asi jediný velký mínus je pro mě megaglum :(
bizzaro - 22.12.15 00:51:00
v hodnoceni jsem prisnej, i kdyz jsem se samozrejme bavil a neodtrh oci z platna. jen jsem se nak nepopasoval s tim, ze zde neni opravdu nic nevidene, prakticky zadny vlastni vklad, vse se odrazi a prebira od prechozich dilu. chapu, jsme zpet v "sedle", ale od J.J.eje jsem cekal vic nez jen totalni fan-movie, ackoli to mohlo dopadnout i blbe samozrejme. a zaporak nejdriv jo (stejne jako jeho Mistr), ale pak na me zacal pusobit trosku Marvel-rightsovsky, asi nakonec mala zla, al ejinak super vzpominam, snad se to s dalsimi filmy posune dal.

Zkus tohle