Autor: 90 Uživatelé: 95 Tvé hodnocení: hodnoť
En Sorglig Historia

SPLITTER - En Sorglig Historia

Tak na tenhle úlovek mohou být na Obscene pořádně hrdí. Podařilo se jim totiž upsat si švédskou naději grindové muziky a pro mě jedno z těch pořádně milých překvapení na poli extrémní muziky. Severská škola grindu byla vždy mému srdci blízká a právě ta je nejvíce cítit z tvorby Splitter. Prostě pokud máte rádi věci jako Rotten Sound nebo Nasum, nechť váš zrak zbystří a tohle dílko si vyhledá.
V úvodu bych se nejdřív pozastavil nad snad jedinou vadou na kráse (v mých očích samozřejmě) a tu bych viděl v délce materiálu. En Sorglig Historia je totiž mini, které nás zabaví na pouhých 16 minutek. Na cd je dále obsažen i bonus v podobě demáče Students Chockerande Intryck (dalších sedm skladeb), takže celková stopáž se nakonec vyšplhá až někam k půl hodince, ovšem musím přiznat, že demáč si již tak rád a často nepouštím a to hlavně kvůli zvuku, který je prostě jak ze zkušebny. Hudebně je na něm obsažen materiál taky zajímavý, ale jak říkám, raději si znovu pustím nové songy. Celkově bych řekl, že na demáči je slyšet potenciál kapely, který se na novince naplno rozvinul.
Hned s první zásekem Krossad dostaneme pořádnou herdu do kebule.

review_652_px2

Ultra rychlý, uřvaný grind s naprosto fantastickým zvukem. Intenzita, se kterou do nás Splitter svou novinku narvaly opravdu vyráží dech. Nejenže En Sorglig Historia je hudebně velice vyspělý materiál, ale ani zvukově (na čemž mnohdy spousta hudebně nadějných desek ztroskotá) nezaostává, ba naopak. Asi si ani k nahrávce podobného typu nedokážu představit lepší zvuk – syrový, agresivní, přitom krásně hutný a plný, nic není utopené, nic zbytečně vytažené, nádhera! Ono se zas až tak není čemu divit, když si vezmu, že se Splitter vydali novinku nahrát do vyhlášeného Fredmanu (Opeth, In Flames, Soilwork...), dal se slušný výsledek očekávat. Ovšem ani kvalitní studio není vždy zárukou dobrého výsledku, tady se ovšem vše povedlo maximálně!
Stopáž jednotlivých skladeb je pro daný styl také více než klasická, takže se můžeme těšit na minutku až dvě dlouhé šťavnaté grindové vypalovačky. Excelentní je práce kytar, které mě opravu mile překvapily svou nápaditostí a neotřelostí. Krom perfektního zvuku totiž zaujmou i vcelku nečekanými melodiemi a vyhrávkami (Haveri), které desku posouvají zase o kousek dál. Takže se nejedná jen o ledajakou grindovou vichřici, tahle vichřice umí být i pěkně melodická (i když zmiňované melodie rozhodně nejsou nikterak podbízivé nebo samoúčelné, naopak bych řekl, že jsou kolikrát v té hutné změti ukryté a dokonale do toho brutálního lomozu zapadají). Vokály též výborné, nenudíme se ani chvilku, ani chvilka výdechu, pořád na nás někdo štěká, huláká, řve... paráda! S hrdelními projevy dokonce vypomohly i „slavné persony“ jako třeba Fredrik Wallenberg (Skitsystem) v Välfärd/Likfärd nebo Manne (Degrade) v peckách

review_652_px3

Status a Tidsinställd Kollaps. Nejčastěji samozřejmě slyšíme mnoho variací řevu (no však to znáte), ale objeví se i hlubší growl. Tenhle materiál má prostě šťávu, má charisma, což u spousty jiných nahrávek postrádám. Co skladba to pecka, vůbec žádná nespadá do monotónnosti a tupého grindového kolovrátku. Každý song má co nabídnout, něčím zaujme, překvapí. Splitter dokonale udržují posluchačovu pozornost včasným zvolněním, změnou, nějakou vyhrávkou, nápadem, zajímavým rytmem, zkrátka pořád se něco děje. Mezi songy, které mě totálně uzemnily bych zařadil Status, která hlavně v závěru neuvěřitelně graduje, dále již zmíněná Välfärd/Likfärd, kde se objevuje i hlubší zpěv nebo Tidsinställd Kollaps s výtečným kytarovým nápadem – je prostě krása slyšet, že i v grindu se dokáže vymyslet něco nápaditého, zajímavého, aniž by se nějak vyměklo nebo sjelo z nastolené stylové trasy.
Mě takhle deska ohromně baví a alespoň na novince (kterou také hodnotím, demo beru spíš opravu jako takový bonus a upřímně musím říct, že bych se bez něj klidně i obešel) nenacházím slabší místa. Každá skladba je učebnicovým příkladem toho, jak hrát grind core, aby to bavilo, znělo zajímavě a atraktivně a nepůsobili jste trapně. Tohle se prostě náramně povedlo a myslím, že netřeba delších komentářů!

Splitter