SPECTRAL VOICE - Sparagmos

recenze death/doom
Dantez
8

Druhá deska buduje na silných základech debutu, v rámci vlastní invence je ale odvážnější. Širší rozlehlost skladeb umožňuje Sparagmos lépe dýchat, ale i dusit.

Spectral VoiceMálokteré jméno posledních let zatřáslo kuloáry vleklého metalu smrti natolik jako Spectral Voice. Debut Eroded Corridors of Unbeing svou kombinací neklidné prostorovosti dISEMBOWELMENT a chorobnosti Incantation uhranul posluchačstvo extrémního podzemí natolik, že se o desce dodnes častokrát hovoří jako o novodobé klasice. S nemenším nadšením se setkávaly koncerty včetně zastávky na Sedmičce. Díky obskurně-záhrobní nátuře jsou Spectral Voice mnohými ceněni více než Blood Incantation; hlavní projekt kapelních členů.

Sparagmos přichází po 7 letech. Druhá deska je pojmenována po dionýském rituálu čtvrcení těla. Počin má působit jako meditace o smrti, agónii života a povznesení, které plyne z finálního prolnutí obou proměnných. Spectral Voice tak působí, že se pomocí desky pokoušejí skloubit deathmetalovou naturalistickou morbiditu z útlých žánrových začátků s přesahy, které odnož s přibývajícími léty obestírají stále více.

Druhá deska se drží délky debutu, na třičtvrtěhodinovou stopáž ale nyní připadá o jednu skladbu méně. Čtveřice kompozicí je proto časově i skladatelsky vyváženější. Delší časy umožňují kapele pracovat s širšími a klidnějšími plochami. Deska jako celek tak může více dýchat, ale i dusit.

Vlivy dISEMBOWELMENT a Incantation nadále přetrvávají, do rovnice se ale rovněž otiskují nové vlivy i větší porce vlastní invence. Poklidnější vybrnkávání v určitých chvílích doplňují aranže, které nápěvy a melodičtější linkami připomenou Ruins of Beverast, tišší místa s útlými perkusními údery dokonce občas navodí atmosféru poslední desky Khanate. Na rozdíl od To Be Cruel se ale Sparagmos nebojí čas od času zrychlit. Vzniká tak efektivní souhra dvou extrémů, první zmíněný je však v rámci navozování neklidu účinnější. Kromě perkusí se v některých místech objevují i zastřené „stetsonovské“ žestě a těžko identifikovatelné ambientní ševelení. Kombinace se tak podobá zvukové paletě, která ohlašovala příchod Paimona v horroru Hereditary.

A právě z kombinací novějšího-experimentálnějšího se starším-zemitějším deska těží nejvíce. Sparagmos působí jako esoterní rituál čtvrcení těla, jako rozeklaný dekadentní hybrid z přebalu desky: opatrně budovaná tenze přechází do explozí agónie – jen proto, aby se mohl celý proces zopakovat. Nové kolo ovšem vždy přináší jinou podobu předešlého a v pravý moment skončí. Proto se o druhé desce Spectral Voice dá mluvit jako o následovníkovi debutu, který se sice od předchůdce odráží, rovněž jej ale překonává.

mIZZY - 28.02.24 13:42:29
Ha, jsem teď sám doma, tak jsem to album pořádně nahulil a ten třetí song teda nakládá fakt šíleně.
mIZZY - 23.02.24 12:25:19
Ti Ruins of Beverast jsou docela dobrej point. Během poslechu mě to automaticky nenapadlo, ale jak jsem si to přečetl, tak souhlasím. Jo, je to tam. A byť si ze SV úplně na prdel nesedám, dobrá deska to rozhodně je.
AddSatan - 23.02.24 11:07:35
Dantez:
EDIT: na Stetsona jsem si nevzpomněl ... spíš mi to zní "tibetsky/asijsky" resp. to má asi odkazovat na ten starořecký rituál, ale teď jsem si našel tu příslušnou pasáž v soundtracku z Hereditary a jo, pravda, podobnost tam je
jojo, já měl s tím soundtrackem spojený hlavně jiný nástroje/zvuky/postupy, ale máš pravdu (Red Feasts... od 5:40), byť je to míň triumfálně-pompézní :)
Dantez - 23.02.24 11:00:12
Add: Měl jsem konkrétně na mysli toto: https://youtu.be/F64YxXDGLOk?t=87
vanena - 23.02.24 10:53:06
parádní obal, ale jinak mi to přijde spíš rutinérská žánrovka, možná jsem čekal zbytečně moc.
AddSatan - 23.02.24 10:10:33
jo, poměrně dobrá, tzv. v pořádku žánrovka, vyzdvihl bych vokál - jak growl, tak ty běsnivý echo řevy jsou parádní - to je možná prvek, co mě na tý kapele baví nejvíc :) riffy a vybrnkávky spíš takovej lepší standard, nic výjimečnýho, některý i dost dobrý, některý zase slabší až triviálně-rutinní (hlavně 2. skladba) - dojem "hm, tenhle riff už jsem někde slyšel v trošku lepší verzi" poměrně častý (kromě zmíněných i Evoken, možná něco i á la jednodušší Esoteric), občas mi tam chybí nějaký přemostění, takový trochu kostrbatý/useknutý napojování místy... bubeník hraje v pomalejších pasážích pěkně, dobrý "filly" apod., pobavilo mě (v dobrým) to nazvučení přechodů - jak kdyby byly nahraný v úplně jiným prostředí (trošku á la Possessed, Marduk - ON, Mayhem - WLA apod.), v sypačkách mi to někde přišlo trošku rozhozený/tupější, ale nic extra rušivýho ty "ritual ambient" prvky/intermezza jsou fajn, ale tak to je pár chvilek... EDIT: na Stetsona jsem si nevzpomněl (technický detail - saxofon a basklarinet nejsou žestě :), ale prý hraje i na kornet a lesní roh, takže ok no...), spíš mi to zní "tibetsky/asijsky" resp. to má asi odkazovat na ten starořecký rituál, ale teď jsem si našel tu příslušnou pasáž v soundtracku z Hereditary a jo, pravda, podobnost tam je hm s těma Khanate taky nevím, ale asi vzdáleně někde možná... asi jsem čekal trošku větší posun (vlastní invence?), furt je to takovej trochu lepší, lehounce aktualizovanej oldschool, když nebudu mávat Esoteric, tak třeba Fuoco Fatuo nebo Krypts to dělaj líp/zajímavěji zvuk v pomalých částech dobrý, špína, echo i čitelnost, možná by kytary mohly být nějak drtivější, v sypačkách to působí taky trošku rozplizle (možná trošku přidat v mixu kytary a ubrat vokál/bicí?), kopáky lehce mlaskaj, ale jde to ale když jsou tu zmíněný Khanate ve funeral kontextu, tak mě teď zaujalo tohle demo: https://www.wallowinginpain.bandcamp.com/album/book-of-assailants je to hlavně funeral doom, trochu jak jednodušší Evoken/Esoteric - mj. ta psychedelická, rozplizlá kytara/basa (?), bicí až lehkej Neurosis tribal vliv, ale jsou tam právě i Khanate - kromě growlu i hodně dubinovskej řev (nebo i Edgy z Burning Witch, zpočátku první snad trošku i Maniac z Mayhem?), první skladba je spíš funeral, ale druhá spíš Khanate šmrnclý funeralem, i ty chladný ambient klávesy mi přijdou fajn, v tý první dost mlaskaj bicí : /, v druhý dobrý nevím, jestli vyloženě dobrý, ale rozhodně dost fajn a zajímavý spojení