SÁZKA NA NEJISTOTU > The Big Short -

Baara
9

Tvůrci filmu si zjevně dali několik cílů. Chtějí diváky vzdělat, zapůsobit na jejich morální povědomí a pobavit je, ačkoli režisér požaduje, aby divák dával pozor a přemýšlel. A kupodivu to dohromady funguje.

Ryan Gosling, Steve Carell, Brad Pitt, Christian BaleO začátcích a důvodech finanční krize v letech 2007-2008 bylo už natočeno několik filmů a dokumentů. Z mnoha dokumentů jmenujme například Finanční krizi s průvodním hlasem Matta Damona. Pro hraný film už není toto téma tak vděčné, není na něm konec konců nic pozitivního ani hrdinského. Nicméně je velice důležité a několik tvůrců našlo způsob, jak tohle finančně-politické bahno divákům přiblížit. Televizní Velká krize z dílny HBO nám ukázala, jak se k hrozícímu krachu (nejen amerického) finančního systému postavily politické elity. Můj osobní favorit, korporátní drama Margin Call, zase vypráví o bankéřích, kteří se musí během jedné noci rozhodnout, co udělají s toxickými aktivy, která se jim kvůli chybnému rizikovému modelu nahromadila na skladě.

Hrdiny Sázky na nejistotu (originální název nelze bez užití bankéřské čengličtiny přeložit) jsou bankéři a vedoucí investičních fondů, kteří odhalili finanční krizi více než dva roky před jejím vypuknutím. Doktor ekonomie Michael Burry (Christian Bale) byl prostě jediný, kdo si dal tu práci a analyzoval každou jednotlivou hypotéku v každém jednotlivém dluhopisu. A rozhodl se na tom svým klientům vydělat tím, že si nechal u bank vytvořit produkt zvaný swap úvěrového selhání. Prostě si vsadil na to, čemu do poslední chvíle nikdo včetně jeho investorů nevěřil, že to za pár let bouchne. Jeho akce vnukla myšlenky dalším, včetně dvou mladíků s pomocí rozčarovaného bývalého bankéře Bena Rickerta (Brad Pitt) a morálně angažovanému manažerovi fondu Marku Baumovi (Steve Carell). A vzhledem k minimální aktivitě regulátorů a rezignovanému přístupu ratingových agentur nakonec samozřejmě všichni vydělají.

SÁZKA NA NEJISTOTU > The Big ShortTvůrci filmu si zjevně dali několik cílů. Chtějí diváky vzdělat, zapůsobit na jejich morální povědomí a zároveň je pobavit. A kupodivu to dohromady docela funguje. Film je plný dobrých nápadů (Margot Robbie v bublinkách vysvětluje podstatu finančních produktů) i nápadů, o kterých by se dalo diskutovat (nerušivé, ale nikoli nezbytné promluvy do kamery). Režisér Adam McKay výborně pracuje s tempem i se střihem. Dává postavám relativně bohaté osobní pozadí (a šílené účesy), které činí společně s rozumnou dávkou humoru film přístupnějším nám všem, kteří máme jen malé nebo žádné povědomí o všech těch swapech a dluhopisech (nějaké mám, ale opravdu jsem nepochopila, proč když jdou hypotéky ke dnu, navázané dluhopisy posilují). A třeba i proto, že Sázka na nejistotu v podstatě nemá vyloženě kladného hrdinu. Ačkoli každý z nich si je jistý, že trhy budou mít problém, jejich cílem zůstává zisk, nikoli snaha zjistit, jak moc velký průšvih se chystá. A když se to dozvědí, je pozdě.

Hercům nelze cokoli vytknout, casting sedí jako pověstná prdel na hrnec. Bale hraje podivína, Gosling frajírka a Pitt (jako producent) uvědomělého pěstitele organické zeleniny. Hlavní hvězdou je tu ale Steve Carell, který ušel hodně dlouhou cestu od doby, kdy hrál pro téhož režiséra totálního idiota ve Zprávařovi.

J.C. Chandor na to šel v Margin Call trochu jinak. Řekl si, že nepotřebuje divákům popisovat princip sekuritizace a nepotřebuje je rozesmívat na to, aby dosáhl cíleného dojmu. Prostě nechal skupinu prvotřídních herců dvě hodiny mluvit v kožených křeslech a před monitory Bloombergu. Adam McKay si víc hraje a zároveň požaduje, aby divák dával pozor a přemýšlel. Všechno ale nakonec má přesně takový dopad, který to mít má. Po filmu se cítíte tak blbě, že máte chuť se na všechno vykašlat, vybrat veškeré peníze z banky, přestěhovat se do chaty někde v podhůří, koupit si kozu a spoustu semínek a pokusit se nastartovat místní výměnný obchod. Což je samozřejmě extrémně složité, pokud si předem nevyděláte jmění (třeba investicemi!) nebo nejste rentiér, takže se na ten nápad do pár hodin pokusíte zapomenout. Možná nemáte kreditku, hypotéku, SÁZKA NA NEJISTOTU > The Big Short - předlohaleasing ani žádné investice, takže by se vás případná další krize netýkala. Ale co třeba firma, pro kterou pracujete? Právě pro nás Čechy s údajně stabilním bankovním systémem je Sázka na nejistotu poučným (a naštěstí zábavným) filmem, který i svým závěrečným připomenutím snahy bankéřů nadále přicházet s inovativními produkty říká: buďme obezřetní. Snad to konečně pochopí i zaměstnanci banky, kteří se diví pokaždé, když odmítnu jejich supervýhodnou kreditku.

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2015, 130 min

RežieAdam McKay

PředlohaMichael Lewis (kniha)

ScénářAdam McKayCharles Randolph

KameraBarry Ackroyd

HudbaNicholas Britell

HrajíRyan GoslingChristian BaleSteve CarellMarisa TomeiBrad PittFinn WittrockMax GreenfieldMelissa LeoRafe SpallHamish LinklaterByron MannJeremy StrongJohn Magaro,Brandon StacyBilly SlaughterNazeema BartekAndrea Vittoria AlvaradoKaren GillanMargot RobbieSelena GomezDivine Prince Ty EmmeccaBob WalkerBilly MagnussenJeffry Griffin,Sharon LandryJacquelyn Twodat JacksonSilas Cooper

ProdukceJeremy Kleiner