Autor: 100 Uživatelé: 68 Tvé hodnocení: hodnoť
Time Will Die and Love Will Bury It

ROLO TOMASSI - Time Will Die and Love Will Bury It

Tahle deska má absolutně vše. Pojímá vícero žánrů, prolíná bohatý svět extrému, instrumentace i minimalistické křehkosti. Inteligentní (extrémní) hudební platforma.

Rolo TomassiNež začnete číst tuto recenzi, zahoďte veškeré své hudební řazení, škatulkování a případnou omezenost, otevřete svou mysl. V případě anglických Rolo Tomassi žánry a jejich jednotlivé klišé nehrají vůbec žádnou roli. Jsou kapely držící se zuby nehty zaběhlých formulí, uvrhnuty do průměru samy sebou, a pak ty, co na hudbu nahlíží jako na celistvý soubor podnětů vhodných k využití.

Mezi druhou sortu umělců patří právě Rolo Tomassi, kapela mixující extrémní žánry s až “popovými” vlivy. Dva protichůdné světy, techničnost s vypuštěnou zvířecí agresí a křehký minimalismus, jsou zde slepovány jako skládanka zcela přirozeně, jako by k sobě patřily od nepaměti. Jednotlivé kameny jsou stavěny jeden na druhém a dohromady tvoří stavbu pevnou jako skála. Navštívíte jí a opustíte omezující realitu. Time Will Die and Love Will Bury It je deska, která má absolutně vše, co má podle mě kvalitní muzika mít. Pojímá vícero žánrů, nebo alespoň jejich prvky, ale hlavní slovo zde má mathcore, který ve zvuku Rolo Tomassi oproti starším deskám ztrácí hlavní slovo.

Zběsilé a disharmonické sonické exploze a nepravidelné rytmické zvraty doprovázené Evou Spence a jejím vyhroceným screamem navozují pocity epileptických záchvatů, které jsou opředeny temnou atmosférou nenechající se do kouta zatlačit technickou instrumentací. Time Will Die and Love Will Bury It ale má i druhou stránku.

Extrémní, až zcela vyhrocené pasáže s chaotickou techničností a pro někoho možná kostrbatostí jednotlivých motivů, jsou střídány s minimalismem cíleným na citlivější posluchače. Na jedné straně se na albu nachází Ritual - ten čistý křik s hardcorovým cítěním v půli písni je opravdu zničující, stejně tak gradační závěr s post-blackmetalovými kytarami a sludge nádechem -, ovšem předchází jí Aftermath, evokující mi post-rock či nějaké progresivnější indie v kytarových harmoniích a tvrdší inteligentní pop v refrénu a klávesových plochách. Atmosféru, pozor, pouze atmosféru, bych mohl směle přirovnat klidně k Anathema. Andělská čistá atmosféra je zde tak strašně přitažlivá, stejně tak jako hlas Evy je neskutečně procítěný, citlivý. Ta píseň má až relaxační nádech. Muzikantská zručnost se však neztrácí ani s polevením agrese, k čemuž dochází také v A Flood of Light - ten snový závěr s emotivním zpěvem a táhlými melodiemi je prostě úžasný a strašně chytlavý.

Rolo TomassiRolo Tomassi hlavně svedou předvést doslova hráčské mistrovství i v těch nejjednodušších pasážích. Bicí jsou pestré, hravé a propracované do nejmenších činelových detailů a nepravidelností v úderech kopáku či paliček o virbl. Kytary jen neboří masivní a potemnělou hutností, ale svedou i budování křehké atmosféry pomocí zjemnění jejich zvuku roztahujícího se napříč prostorem hudebního vesmíru Time Will Die and Love Will Bury It. Kapitolou samou o sobě jsou klávesy, nesloužící tu jako pouhý doplněk, neb James Spence je jedním z nejsilnějších prvků alba a vlastně celé kapely. Klávesové party jsou košaté a plné různorodých zvukových barev a nálad. Buď tvoří celku podkreslující atmosféru, nebo překvapí intenzivní hlasitou melodií evokující elektronickou hudbu jako v přijazzlé Balancing the Dark. Škála zvuků je na desce pestrá a neustále baví sama o sobě. Překvapení na závěr, jak se sluší a patří, je baladická Risen. Skladba tichá a přitom tolik intenzivní. Intenzivní svým poselstvím a schopností dojmout. Risen ukazuje rozhodně největší kontrast k extrémní tváři kapely.

Time Will Die and Love Will Bury It je až nečekaně poutavá nahrávka kapely skutečných muzikantů. Rolo Tomassi se na ní nebojí prolínat bohatý svět extrémních potemnělých instrumentálních bubáků s tím minimalisticky křehkým a andělsky pozitivním, přitom je tu prolínání obou dimenzí naprosto přirozené. Time Will Die and Love Will Bury It je balíček všeho, co má kvalitní nahrávka obsahovat. Geniální je nejen muzikanství, ale i samotné kompozice a nápady. Pozornost neustále zaměstnávají aranže a především hluboká myšlenková vyjádření podporující z hudby doslova tryskající silné emoce a atmosféru se stinnými i světlými stránkami. Rolo Tomassi jsou prostě inteligentní a extrémní hudební platforma. Jinak Angličany zařadit nelze.