Autor: 75 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže > Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest -

Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže > Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

Před třemi lety vzkřísili Gore Verbinski a Jerry

review_673_px1

Bruckheimer žánr dobrodružného filmu. Slušná dávka humoru a originální herecké pojetí Johnnyho Deppa udělalo z Prokletí Černé perly obrovský hit, který si mnozí z nás budou doma pouštět ještě za několik let. Proto byla Truhla mrtvého muže možná nejočekávanějším velkofilmem letošního léta. Piráti jsou totiž ve srovnání s Posledním vzdorem X-menů nebo Mission:Impossible III. zaměřeni na široké publikum od malých capartů až po intelektuály, kteří se chtějí (a umějí) jen tak dobře pobavit. Naprosto pochopitelná snaha vydělat co nejvíc je na pirátské dvojce, bohužel, trochu vidět.
Takže kapitán Jack Sparrow (Johnny Depp) má trochu problém. Kdysi uzavřel dohodu, kterou bude muset splatit svou duší, pokud nenajde truhlu, ve které se skrývá srdce samotného Davyho Jonese (Bill Nighy). Will Turner (Orlando Bloom) po truhle touží také, neb věří, že pokud ji předá lordu Beckettovi, zachrání svou snoubenku Elizabeth Swannovou (Keira Knightleyová) před popravou. Navíc na Bludném Holanďanovi narazí na svého údajně mrtvého otce, kterého hodlá za každou cenu vysvobodit ze

review_673_px2

služeb Davyho Jonese a ušetřit ho postupné proměny v podmořského tvora. Vrací se i důstojník James Norrington (Jack Davenport), který je odhodlán vyměnit truhlu za své ztracené společenské postavení. Takže truhlu chtějí všichni a Davy Jones je jim v patách se všemi svými chapadly. Ano, je to trochu chaos, nemluvě o matoucím milostnému trojúhelníku hlavních postav, lidojedech a pirátské mytologii. Pokud byl příběh Prokletí Černé perly příliš jednoduchý, ve dvojce přerůstá snaha o košatost scénáře někdy až v míru neúnosnou a jen tak tak to celé drží pohromadě.
První polovina filmu je až překvapivě rozpačitá. Humorné situace jsou hodně banální, až dětinské, snad kromě epizody na ostrově lidojedů. Velkou roli v tom hraje jistě i to, že popletený, vrávorající kapitán Jack Sparrow už nás jaksi nemá čím překvapit. Při jedničce člověk chvíli koukal, co to ten Depp provádí, ale pak se smál až do konce filmu. To samozřejmě není chyba Johnnyho Deppa, ale spíš celkového posunu filmu ke grotesce a k širšímu publiku. Jack Sparrow míň hláškuje, zato častěji někam padá nebo do něčeho vráží. Paradoxně ve chvíli, kdy je nalezena vytoužená truhla se srdcem Davyho Jonese, se rozjíždí pořádný akční nářez (kolo a hřbitov prostě fungují) a divák se konečně královsky baví. A protože celek je vždycky lepší než součet jeho částí, celkový dojem z filmu je překvapivě dobrý. Hans Zimmer navrch příjemně podbízivým způsobem rozvíjí původní motivy Klause Badelta. I přes chaos, který si filmaři možná způsobili sami paralelním natáčením druhého i třetího dílu (ke kterému prý ani neměli regulérní scénář), Verbinski a Bruckheimer zjevně vědí, co dělají. Jerry to ví ostatně vždycky :-)
Obrovský rozpočet dal vzniknout neuvěřitelnému množství triků, což je někdy až škoda. Posádka Bludného Holanďana mohla být jednotnější a ždibec realističtější a Kraken (zapomeňte na Souboj Titánů) taky mohl nad hladinu vystrkovat jen chapadla. Davy Jones made by ILM nemůže být

review_673_px3

Deppovi důstojným protivníkem ve stylu Goefferyho Rushe, ale jeho Bludný Holanďan se na druhou stranu potápí a vynořuje z moře více než velkolepě. Kdo má rád grandiózní výpravu, v kombinaci s atraktivními ostrovními lokalitami mu nebude nic chybět. Mně osobně se trochu zastesklo po nemrtvých pirátech z jedničky.
Herecké výkony jsou nejen v případě mistra Deppa poznamenány groteskním nádechem celého snímku. Bloom i Knightleyová se často nepřirozeně pitvoří, na emoce dojde až v závěru a to už jsme vlastně v třetím dílu. Vzhledem k překvapení v závěru a avizované účasti Chow Yun-Fata (Tygr a drak) se ale minimálně na obsazení trojky, myslím, můžeme docela těšit. Mimochodem bude se to jmenovat Pirates of the Caribbean: At World´s End (Na kraji světa, nikoli na konci) a počkáme si do května 2007. Ne že by závěr Truhly mrtvého muže nějak šikovně stimuloval naši zvědavost, ale stejně na to půjdeme všichni :-)
Sequel Pirátů rozhodně není dokonalý, ale ani v porovnání s jedničkou ho nelze označit za propadák. Není to (a nemá být) žádné umění, je to trochu zmatené a dlouhé, ale je to výpravné a zábavné. Zábavnější než většina velkofilmů, které jsme letos měli možnost vidět. Takže žádné sosání a šup před pořádné plátno! Já jdu rozhodně ještě jednou.
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2006, 150 min
Režie: Gore Verbinski