Autor: 100 Uživatelé: 90 Tvé hodnocení: hodnoť
Swarth

PORTAL - Swarth

Tentokrát jsem si dal oraz, Swarth naposlouchal a řeknu Vám proč. Nešlo mi o to mít na MJC recenzi jako první. Šlo mi o to vědět, kam vlastně tvorba Portal spěje. Neobjevil jsem PORTAL včera a nestáhl si je z rapidsharu. Portal nějakou dobu poslouchám (první kontakt s kapelou jsem měl před deseti lety) a nechtěl jsem jen napsat, že je Portal chaotická věc. K této kapele mám osobní vztah. Vždy, když přestanu o metal jevit zájem, Portal vydají desku. Vždycky, když si říkám, že je všechno přečistěný a prefabrikovaný, dotažený, přijde střídavej počet mimoňů z Brisbane a jasně mi řeknou: „Tady je to jinak. Hodně po našem.“

Kapela, která si se svou image nezadá v ničem s The Residents, vydává třetí plnometrážní desku. Opět je vyvedena s nebývalou grafickou vytříbeneností a originalitou, kterou mají snad jenom oni (Seepia, kde jsou zachyceny vzducholodě, mlýny a oprátky, je věc mimo chápání a vlastně vůbec ne) a vím, co říkám. Nemám rád hodnocení s absencí originálního nosiče. V případě Portal to platí dvojnásob. Portal jsou prostě koncept. Ano, pokud zpěvák vystupuje s kukačkama na hlavě a kytarista má na krku oprátku a vypadá jak oběšenej člen Ku-Klux-Klanu, je něco zatraceně jinak.

Hudebně je Swarth nejpřehlednější Portal. Ano, deska je rychlejší než Outre a pomalejší než Seepia. Mohu klidně napsat, že nejsilnější skladby jsou Omenknow, Writhen, Weirships a IIIoomorphene, ale stále bude něco chybět. Ubylo chaosu, ale těžko může někdo mluvit o komerci, protože sebešpinavější věc komerční být může, ale Portal těžko. Portal jsou stále nesmlouvavá kapela. Temná, i přes osmistrunné kytary má částečně blackové vyznění. Jenže Portal jsou z hlediska postupů death metal. Opravdu, pokud si jednotlivé riffy rozeberete, zjistíte, že je to smrtka jak řemen.

A Portal koncepčně? Sice v tom naleznete stopy Lovecrafta, ale celé je to jinak. Ostatně, trailer k desce (viz níže) už napovídal, že přes veškerou jakoby ztřeštěnost mají Portal v hlavách hodně jasno. Swarth je tedy deska temná a svým způsobem i metafyzická; tak jako jsou vrcholná díla Johna Coltrana a Keitha Jarretta. Nejde v podstatě o temnotu jako kabaretní kapely, kterých vídíte denně tuny. Oni to vidí a čím víc jejich hudbu poslouchám, spatřuji jí jako vyzrálejší.

A v čem vidím, že Portal skutečně něco sdělují? Zkoušeli jste se na ty obaly vůbec koukat? Myslíte si, že vzducholod' může být duše? Bude oprátka trest a mlýn osud? Proč mají často v tématech tak často plavidla a mlýny? Tihle pánové z Brisbane mají v hlavách sakra jasno. Tohle je jedna z těch kapel, která nás na totálně zvrhlém konceptu dovedla k jiné věci. Ty zvrhlé stvůry tady nebudou úplně oni, ale jsou tady pro nás. Oni jen dělají svojí práci.

Nevím, jestli Portal vydali nejlepší desku. Každá z nich je svojská a je pravda, že jsou od desky k desce dotaženější. V něčem přístupnější, ale vlastně vůbec ne. Tou přístupností jen dokazují, jak moc o nich lidi nevědí, ale kolik toho oni vědí o lidech. Tuhle desku je dobrý důvod poslouchat a je jednou z výjimečných děl, kterými je třeba se skutečně zaobírat. Člověk pak může být překvapen, že ti podivíni z Brisbane nejsou ti, kdo je tady pošahanej.