PEEPING TOM - Peeping Tom

recenze
onDRajs
Hodnocení:
8.5

review_738_px2

„Neposlouchám rádio, ale kdyby ano, chtěl bych, aby to znělo podobně. Tohle je moje verze pop music. Svým způsobem je to pro mě cvičení: vzal jsem všechny věci, co jsem se za ta léta naučil a dal jsem jim popový ráz.“

Lidský živočich slyšící na jméno Mike Patton opět překvapil. Kolekce jedenácti písniček se nesou v duchu experimentování, rysu tak typického pro Pattona, na druhou stranu zabaleného do hávu masovější přijatelnosti. Pár poznámek ke vzniku této desky.
Idea voyeurismu se v Pattonově palici zjevila již před šesti lety, ale kvůli vytíženosti s ostatními projekty a kapelami musela počkat. Užuž to vypadalo, že z projektu nic nebude, ale 30. května se přece jen album objevilo. Práce s ostatními spolupracovníky probíhala přes internet - výměnami pracovních nahrávek. A že jich je požehnaně! Proto je to paradoxem, že některé přispívající Patton ani nezná.
Peeping Tom je od dob Faith No More určitě nejpřístupnější Mikova nahrávka.

review_738_px3

Občas plave na hladině novodobého soulu, hiphopu, triphopu a podbízivé elektroniky, ale ten dominantní jízlivě nasládlý feeling Pattonova hlasu všechny odstředivé vnitřní tendence stmeluje. Už první Five Seconds refrénem připomíná poslední Mr.Bungle. Zkrátka všechno, co jsme mohli slyšet na předchozích nahrávkách, je zde a funguje jako pěkný skoro popový chameleón. Rádiovka Mojo vykouzlí úsměv na tváři nejen pro veselý videoklip – co ten sampl vrzajících houslí? Rytmus je zvukově hodně syntetický, nasamplovaný, tu a tam se objevující tradiční bicí se proto zdají být oázou rockovosti. Kool Keith už s Pattonem vystupoval, pro Getaway to byla správná volba. Raper známý proudem vědomí ovlivněným přednesem je však překvapivě krotký a triphopová nálada je narušována jen jakýmsi štěkáním pana řídícího. Your Neighborhood Spaceman? Pohoda, umístěná nejlépe někam na pláž. Ale tak proměnlivá! Občas by někde stačilo jen dosadit ostřejší kytaru a duch FNM by mohl bez problému ožít. We’re Not Alone je toho nejlepším příkladem. Caipirinha, další příjemná lechtivost, divoši z Karibiku se tady zamilovali do Marilyn Manson.
Čím déle tuhle desku posloucháte, tím více objevujete, kolik ztřeštěností se tam nachází. Beatbox, samply foukací harmoniky, proč ne třeba rovnou namíchat zvuk natírajících štětek s dobře naředěným betonem? Vše je dovoleno! Nejen Celebrity Death Match je toho důkazem. A důkazem, že to může fungovat i naživo, je právě probíhající turné. Uvidíme, co bude dál. Nápadů je prý

review_738_px4

na další dvě desky.
PS: V čeládce ansámblu je též figura známá z Dalek, Alap Momin. .:. 8.5/10

schizmo
Hodnocení:
0

Pokud bych si měl i já vypůjčit citát použitý u první recenze, dovolil bych si s autorem nesouhlasit v tom směru, že ačkoli PEEPING TOM je jeho odpověď na pop, nejsem si jist, zda by v rádiích obstála. Pokud totiž posloucháte klasická, komerčně zaměřená rádia, je vám jasné, že vedle oldies a retro hitů jsou na denním pořádku ubohé patosy CZ rádoby umělců, které s kvalitním popem mají společného pramálo. Jinými slovy i pop má své kvalitní a nekvalitní zástupce, takže v nejlepším případě narazíme na Madonu nebo Robbieho Williamse. Pointa mého úvodníku je tedy taková, že PEEPING TOM je přece jen moc inteligentní na to, aby se dočkal nekonečného omílání na klasických radiových vlnách. V neposlední řadě tomu přispívá také fakt, že stejně jako všechny předchozí Pattonovy počiny, tak i PT oplývá značnou dávkou nonkonformnosti a haluzovosti, takže nic, co by se hodilo do relace Terezy Pergnerové či Jitky Asterové :D.
Peeping Tom je neuvěřitelně kompaktní a variabilní deska zároveň. Featuringy s nejrůznějšími interprety, z nichž by těm otevřenějším metlám mohly utkvět v paměti především AMON TOBIN či MASSIVE ATTACK, jsou pojeny jeden k druhému Mikovým nenásilným a oproti ostatním jeho projektům podstatně klidnějším vokálním projevem. Pokud se mi MR BUNGLE či FANTOMAS zdají jen prvoplánovitými a rádoby avantgardními projekty, u PEEPING TOM si cením naprosté přirozenosti a zbytečného neupozorňování na sebe. Nicméně tohle je dílo skutečně jen pro otevřené hlavy, pochybuji, že by někdo z mých známých našel pochopení pro mé zalíbení v PEEPING TOM, naopak u kolegů v práci budí nahrávka rozpačité krčení rameny s udiveným dotazováním, co se mi stalo, že neposlouchám jen drtící masakry. Skutečnost je však taková, že deska vám spotřebuje mnoho soustředěných poslechů, a ruku na srdce, ne všichni najdou odvahu obětovat tolik potřebný čas ke vstřebání této nonkonformní záležitosti. Obal je pak skvost nutící k zakoupení minimálně takovou měrou jako hudba samotná. .:. 7.5/10

Vložit komentář

lemmy - 25.11.06 14:15:10
a co třeba nechat bodování ale rozdělit profi nahrávky a dema?
bizz - 25.11.06 13:06:05
s.rap: dneska to v Naftarovi vymyslime, co ty nato? :) Ale bodovani urco zustane, jen, jak jsem jiz kdysi mluvil, v jine forme - rozdelit to na vic polozek, ale to az s novym marastem...
killer - 25.11.06 12:17:57
zasejc jednou se nekdo hada wo hovne, coz. No nic
Saint.rap - 25.11.06 06:24:57
bizz: ja ma to par hacku. Ovsem bodovani uz si resil jak ho udelat. Dame pivo a nejak to vykoumame.
piTRs - 24.11.06 20:06:47
ať si kdo chce boduje, kdo chce neboduje. já to beru jako součást recenze a u toho zůstanu
lemmy - 24.11.06 17:14:18
napsal jsem, že nerozumím nízkému hodnocení. měl jsem napsat nízkému ve vztahu k jiným. dal jsi mi za pravdu, to mě těší, jsi rozumný. jestli si z toho uděláte závěr, že je nejlepší zrušit bodové hodncení, je to fajn, jestli ten, že je lepší nedávat špatným nahrávkám (ema camelia) bezmála plný počet bodů, bude to ještě mnohem lepší.
Saint.rap - 24.11.06 14:37:56
prumernej apec.
Saint.rap - 24.11.06 14:36:14
lemmy : jo to bych s tim souhlasil, ale vyzdyt to jsou tri ruzny lidi ne? dobra sprdni Vitka at napise view a da tomu deset. Ale co s tim ma co delat Ondrajz. Jinak jsem pro ( souhlasim ) bodovani zrusit. Tahle debata je o hovne. To pak muzeme nad kazdou reckou sedet cela redakce a hadat se o zvuku a vykonu muzikantu. To pak, asi fakt nenapise nikdo nic. Jinak jsem cekal, ze se z toho treba Ondrajz posadi vic na prdel. No pokud by, ale clovece napsal, ze se ti zda z techto duvodu zrusit bodovani byl bych na tvy strane hned. Ale udavat priklad, kterej znel ponekud vytrzenej z kontextu...preci jen Patton nema na desce muzikanty, co se zvednou po sichte jdou zkouset na prumernej. K tomu se preci jen v tom bodovani musi trosicku prihlidnout a na nahravku nemaj 10 tacu CZK.
bizz - 24.11.06 14:28:11
tak jo, zrusime bodovani a jsem zvedavej, jak kdo pochopi, jaky vysledek recky skutecne ma byt, viz recka Saturnus. a lemmy, bod 1/ ber to, kdo recku pise a bod 2/ ber jeho hudebni vkus.. ja ze SuperCroo taky neuchcavam
lemmy - 24.11.06 14:23:10
saintrap: a já že jsem agresivní :) klidně si nech pocit, že je to přechválený, neberu ti ho. trvám ale na tom, že pokud už to bodování chcete mít, mělo by se aspoň pokoušet o nějakou koherenci. výmluvy na androš neberu, když to zní blbě, zní to blbě, tady se nebavím o sympatiích ale o kvalitě nahrávky. čili pokud kvalitu nahrávky peeping tom někdo hodnotí na 7,5 a ema camelia na 8, nemá bodové hodnocení vůbec žádnou vypovídací hodnotu a mělo by bát zrušeno. a oproti ema camelia musí mít machael jackson nejmín 3500 bodů.
Saint.rap - 24.11.06 13:31:28
lemmy 24|11|06 [12:55] : Milej zlatej. Tak jinak. Pokud argumentujes produkci, ktera je mnohonasobne vyssi ( cenove ) a je delana profikama a mela by byt na svetovy urovni a provnavas to s bodovanim u kapely, ktera je na Cesky urovni a jeste k tomu amatersky, tak to nemas v hlave v poradku. To, ze ty recenze jsou od dvou jinych lidi je uz snad i jedno. Aby si tomu rozumel jeste jinak. Nezastavam se zadnyho androse, ale jaksi by to chtelo v jistym smyslu preci jen uvazovat jinak. Jinak budou jiste radi pokud jim priste zaplatis produkci jako ma Metallica. Navic proc jsem ti napsal, ze je to u prdele, kdyby si psal proti obsahu recenze nekvaknu treba bych i souhlasil, ale resit kravinu jako bodovani. Sorry myslel jsem, ze si na vyssi urovni. A argumentovat jak argumentujes. Skoncis na tom, ze nema Michael Jackson 40. bodu. BTW: Kdyz uz si u produkce posloucham tu Soul cages a hraje to proste lip. Nejak mam pocit, ze na ten pop je tvou vychvalovany pocin preci jen prechvaleny. Chtel si srovani mas ho mit. Sorry o tomhle to snad byt nemelo ne?
lemmy - 24.11.06 12:55:20
saintrap: no promiň, ale jestli jsou ti u prdele amon tobin a norah jones, fakt si o tvým vkusu nemyslím nic valnýho (kdybys napsal že se ti tihle umělci nelíbí, je to něco jiného, tobě jsou ale u prdele - to má svou platnost i ohledně tebou kritizovaných siláckých výrazů) ohledně "produkce za deset" se dál nehodlám bavit, pokud jsi opravdu nepochopil, co jsem tím chtěl říct, znovu to vysvětlovat nebudu - a pokud neslyšíš rozdíl mezi produkcí ema camelia a peeping tom, je mi líto... (pokud tě to zajímá z argumentační roviny - jde mi právě o relativní přístup k hodnocení a "bodování", relace je vztah, mě zarazil vzat 8 e.c. / 8,5 u p.t. proto je můj argument platný.) jo a agresivita... :-) no já nejsem moc agresivní, ale nechce se mi chodit kolem horké kaše a když se mi něco nelíbí, napíšu to (hail mighty mosh, ns and pf!!!). ovšem osobně se klidně porvat můžem, jestli o to stojíš, do vánoc doufám pořádně nasypu :)
Šimi - 24.11.06 00:51:43
Ja furt moc nevim, co si o tyhle desce myslet...Sice jsem ji slysel vsehovsudy desetkrat, ale chvilema me docela nudi, naopak jsou i momenty, kdy me moc bavi....od Pattona mam asi nejradsi Mr. Bungle a spojeni s tDEP...
mihule - 23.11.06 14:49:20
:D btw. ten scuk na koncertě zní slibně, jenže příštího půlroku v česku absolvuju jen lvmeny v Brně:/ Ale až se vrátím na dýl a pudu na něco do Prahy tak se scuknem pře last.sm ;)
VQ - 23.11.06 14:19:14
hlásím, že tu je docela teplo :-)
VQ - 23.11.06 13:54:26
dr. ... .ju, javor i jasan, ale takových kapel, kterým bych věnoval všechno, je za rok tak akorát (něco mezi pěti, šesti, sedmi, možná osmi i devíti, ve zvláště plodném roce snad i deseti), teda ne nějak příliš mnoho, takže tu poznámku líbí / nelíbí chápu spíš jako cestu, abychom si zbytečně nečerpali manu na psaní do fór (kterou jsem si mimochodem za tyto dva dny vyčerpal na rok, dva dopředu) … (a za ohromného čmoudu a smradu VQ zmizel neznámo kam … musíme doufat, že ne do prdele … a to je konec přátelé … abeceda “zchudla“ o celá dvě písmenka)
Ondrajs - 23.11.06 13:54:11
btw Lemmy 8 vs 8,5: nebude to tím, že obě věci psal někdo jinej?
Ondrajs - 23.11.06 13:18:02
Vq: pustíš si něco neznámého a první věc, co tě přepadne je DOJEM (líbí, nelíbí), těžko začínat jinak...ani si to jinak nedokážu představit no a když se to člověku líbí, tak hledá cestičky jak si to UŽÍT CO NEJVÍC, třeba to hudebně odhalit, je přece super jet společně s kapelou atd...
VQ - 23.11.06 11:47:54
mešu gag. ... .ok, nebudeme do toho raději zabředávat ;-) Lepší bude, až se někdy uvidíme v oko ok (koncert, či jiná radostná událost) můžeme o tom hodit řeč. … jináááč se přikláním k názoru, pana S.r, že obyčejné libí / nelíbí má leckdy svou sílu.
Saint.rap - 23.11.06 10:52:18
lemmy 23|11|06 [10:39] : fajn a kde mas argument, ze je ta produkce za deset bodu? Ptam se z toho duvodu, ze pokud napises, ze ma tohle mrdkoidni produkci, ze ma prave tohle produkci za deset. Jinak tva agresivita je uzasna, Velmi se tesim jak silackej budes z oci do oci. Jak symbolicke.
Saint.rap - 23.11.06 10:43:00
lemmy 23|11|06 [10:39] : bavi me tve pojeti vkusu. Inteligente.
lemmy - 23.11.06 10:39:08
saint.rap: jo teď jsem si všiml ještě jednoho dotazu, ohledně produkce. dal jsem to jako příklad, pokud totální mrdka (ema camelia) dostane od recenzenta 8 bodů a peeping tom - pro mě opravdu fantastický projekt, tobě samozřejmě u prdele, - dostane o půl bodu víc, můžu vypíchnout sto a jednu věc, ve které je pt o moc lepší. produkce je jedna z nich. a upřímně řečeno, zasloužil by si deset.
lemmy - 23.11.06 10:31:19
saint.rep: proč jsem recenzi nenapsal já? protože mám moc práce. to že jsou ti u prdele všichni skvělí hudebníci je mi jasný, protože nemáš vkus :-)
mišuge - 23.11.06 05:16:57
4střap: kdyby to bylo jen o líbí/nelíbí tak by pokec pod tou řečkou byl sotva poloviční....a taky by mě to tolik nebavilo ;) PS: na školku v přírodě se mooc těším, ale neumím počítat do licha, na to mám kalkulačku:.;.;..;..... .
Saint.rap - 23.11.06 02:36:13
VQ 22|11|06 [20:20] pekne. Ondrajs a mešu gag: kucci matfyzacky, ze bude zase zimni skola v prirode. Budou se pocitat lichy doby co? lemmy : troska audiofilniho rejpnuti ma ten kluk Pattonu opravdu tu produkci tak vykutalenou, ze by za ni zaslouzil tech deset bodu? TO ALL: nestacilo by snad tentokrat libi - nelibi ? Nechci moc rejpat, ale tahat sem Fantomas je trosku jinde. Je to jina tvar dobryho muzikanta. Ja ho osobne nemusim vubec. Neznamena, ze neni dobrej.
proč měšukat? - 23.11.06 01:27:03
4 víteq: ok, docela jsem se do toho zamotal.. nejde ani mi moc o to jak to chápe autor (i když někdy to je důležité), hlavní je pochopitelně jak to na tebe (subjektivně) působí,. Druhá věc je ale jestli ti stačí předsudek, který vyplývá z toho, že jsi to prostě neposlouchal pozorně / jestli jsi tomu nedal dostatek času (poslechů). A mi přijde fér (aspoň ke svému svědomí) si přiznat, že vůči tomuhle (albu...) mám spíš předsudek než promyšlený názor... Konkrétně mi prozatím stačí předsudek u šmíráka toma a radši dám víc prostoru věcem, které mě provokují tím, že jim nerozumím a přesto cítím že je v nich schované Něco. (např. ve fantomasovi) Prostě moje subjektivní kriterium pro dobrou hudbu je že mě překvapí něčím novým proti langustům žádný dišputát (jen polemika:) 4ondra:chápat přesně jak je to zahrané je sice hezké, ale pokud by poslech hudby měl stát jenom na tomhle tak mi to přijde takové moc pitvavé, neživé;) PS: opravdu myslím, že na těch live videích se do toho (spolu s Pattnovým běsněním) lépe vplouvá...
Ondrajs - 23.11.06 00:28:43
Vítku, moc pěkně jsi to zformuloval, já třeba často považuju něco za pochopené, když rozumím bubenické figuře, na které je motiv založený....prostě bubeník..... na druhou stranu je tu hromada věcí, podle kterých toto kritérium neplatí a nelze ho použít ale cokoliv, co má pevnější rytmus, tak snad jo ale pak tu máme další věci jako textová složka, autorský záměr,, atd....
Saint.rap - 23.11.06 00:06:15
lemmy 22|11|06 [09:54] : Mozna se ptam blbe, ale proc si na to nenapsal recenzi ty? Kdyz jsou vsichni v takovy forme ( skoda, ze jsou to pro me ty, ktery mi jsou totalne u prdele vcetne Pattona ). No jen dotaz.
VQ - 22.11.06 20:20:56
mešu gag. ... .ty ju, osobně nemám příliš v lásce slovo "nepochopil / nepochopení" v argumentaci týkající se nějaký desky (kapely, atd…), přeci jen jak píšeš je vnímaní hudby natolik subjektivní, že se to skoro vylučuje. Dle mého názoru když nepochopím něco s jasně danými pravidly, př. matematický příklad, tak je spojení “ty to nechápeš “ na místě. Jasně, asi lze pochopit nějaký autorův záměr, ale pak nastává otázka jak ho ověřit, že je správný, volat, psát pokaždé kapele, autorovi, když mám dojem, že jsem to pochopil.
schizmo - 22.11.06 19:13:11
to nešu_kat: máš pravdu, zmíněným projektům nerozumím a ani jsem je nepochopil, nicméně to nic nemění na tom, že na mě působí prvoplánovitě a rádoby avantgardně... je to můj dojem, nic proti ničemu :-)
mešu gag - 22.11.06 17:51:32
naprosto souhlasím s pitTRisem. Označit fantomas a mr. bungle za "prvoplánovitými a rádoby avantgardními projekty" je prostě neopchopení těchto kapel. Aspoň mi osobně vždycky přišlo že mám právo kritizovat jenom hudbu, kterou si myslím, že jsem prokoukl...o zbytku jednoduše tvrdím, že tomu nerozumím. (teda ne že bych úplně rozuměl fantomasovi, ale stačí to aby se mi to líbilo:) pro ty kteří to přesto považují za avantgardní onanii doporučuju http://www.youtube.com/watch?v=MGlKflP7ycE nebo jiná live pattonova videa, jsou neuvěřitelně nakažlivá:) Pokuď jde o šmíráka toma, tak mě prostě nudí ten kolovrátkový rytmus. A hodnocení? Jasně že je subjektivní!:D btw: kdo si troufá říct že dokáže být objektivní? ....u hudby? Taky myslím, že dělat třeba takové iontové dissonance je nesrovnale těžší než pop, u kterého bořit zažité postupy není zas tak těžké;)
piTRs - 22.11.06 13:30:55
hmm, tak já asi teda zůstanu u fnm a tomahawk a peeping tom nechám s úplně klidným svědomím spát
nihi - 22.11.06 12:41:26
me se to taky libi bodove je 8,5 moc pekny hodnoceni
Stana - 22.11.06 12:27:36
Já bych dal 9... rozhodně je to ale VYNIKAJÍCÍ deska.. přesně to jsem potřeboval po všech těch "drtících masakrech" :-)
dmc - 22.11.06 10:23:17
Souhlas s VQ ohledně subjektivity bodování, ale i sou¨hlas s Lemmym, že by si Peeping Tom zasloužil víc - já bych dal tak 9.5
VQ - 22.11.06 10:16:23
Lem. … .Asi proto, že každý z pisálků má jiná kritéria. Asi nelze určit všeobecně šablonu na bodování, když je tolik různých možných vstupních proměnných. Třeba já osobně na dobrém zvuku nelpím, když už jsi ho zmínil ;-)
lemmy - 22.11.06 09:54:33
no když si uvědomim, že ema camelia dostala 8 bodů, je podle mého soudu pro peeping tom, desku kde se sešla norah jones, kool keith, amon tobin a kid koala s mikem pattonem v nejlepší formě opravdu málo. zvukově je ta deska opravdu výtečná, ema camelia zvukově stojí za hovno (pardon, ale víte že to tak je). výkony hudebníků jsou jako nebe a ... bláto. originalita 100 ku 1, a mohl bych pokračovat. od pattona je hodně zajímavých věci, ale hudebně je pro mě tohle jasně top. napsat dobrej pop je podle mě o hodně těžší než udělat zvukové experimenty a disonance...
brutusacek - 21.11.06 10:46:51
BUD PATTONA MILUJETE NEBO NE...JA HO MILUJI A DESKA JE MĚ V TOP TOHODLE ROKU KTEROU DRŽÍ YAKUZA, CONVERGE, HEAD AUTOMATICA :)
bukyajinestromy - 20.11.06 17:31:05
jojo, bizzi ti to házel rovnou do textáku... 8,5 nízký hodnocení? Irony Is A Dead Scene je nejen můj personální kult... ohledně definice popu souhlasím... je spousta napoplejch a neuvěřitelně příjemnejch věcí... hned mě napadají Minus The Bear...
DR - 20.11.06 16:31:00
chybí pohled schizma btw1)pop nemusí být jen ubohej a kolovrátkovitej, petera gabriela miluju 2)nej patton od fnm - spolupráce s dep
bizz - 20.11.06 15:44:32
a me to ba moc :)
mešu gag - 20.11.06 14:59:03
mi to naopak přijde jako nuda oproti tomu co dělá "normálně". a pokud to je teda pop tak na odpočinek si raději poslechnu zajímavější věci.. dal bych tomu maximálně 7,5
piTRs - 20.11.06 12:28:46
8.5 z 10 je nízké hodnocení (a teď nemyslím jen tenhle případ, kde bych ještě bez výčitek ubral někam k mírnějšímu nadprůměru)?
lemmy - 20.11.06 11:44:03
a vlastně trochu nerozumím nízkému hodnocení...
lemmy - 20.11.06 11:43:06
podle mě po fnm rozhodně nejlepší deska pattona.
hatesicak - 20.11.06 09:44:04
mike relm je Dj d-sharo?

Zkus tohle