OKAMŽIK ZLOMU > Fracture -

baara
6

Na filmy s Anthony Hopkinsem chodí fanoušci v podstatě automaticky. Stejně jako se „chodí na Al Pacina nebo na Nicholsona“. Hopkins je herecká veličina a jistota. V New Line Cinema se rozhodli, že účinek zdvojnásobí a postaví proti němu Ryana Goslinga (Poloviční Nelson, Hranice života). Ten je naopak označován za jednu z nejtalentovanějších vycházejících hvězd. No řekněte, nenalákalo by Vás to?

Ted Crawford (Anthony Hopkins) zjistí, že je mu manželka nevěrná. A vyřeší to tím, že si na ni počká doma s pistolí. Zatknout ho přijde policejní vyjednavač Nunally, který však zpanikaří, neboť paní Crawfordová byla jeho milenkou. Crawford se však přizná, odmítne právníka a předběžné líčení. Zdánlivě jasného případu se ujímá mladý ambiciózní právník z kanceláře prokurátora Willy Beachum (Ryan Gosling). Než se stihne rozhlédnout, zjistí, že nemá jediný důkaz ani svědka a že celý zločin i přiznání byly předem do detailu naplánované. Ale jak zní motto filmu, když se dobře díváte, zjistíte, že každý má nějaké slabé místo.

Moc bych za to nedala, že Okamžik zlomu byl skutečně plánován jako herecký koncert. Jako souboj dvou silných postav i protagonistů. Mezi Hopkinsem a Goslingem skutečně funguje ona omílaná chemie (i když spolu jen telefonují), ačkoli příliš společného času nemají. Hopkins si roli vysoce inteligentního, sebevědomého zločince užívá plnými doušky. Jak taky jinak, se svým a zkušenostmi z podobných rolí (Crawford lidi sice nejí, ale úplně v pořádku to v hlavě taky nemá) se nemusí ani moc snažit a stejně Vás dostane. Gosling ve srovnání s ním nezapadá, není to jen fešák v kvádru. Je přesvědčivý v roli sebevědomého floutka i mladíka, procházejícího šokovou změnou pohledu na svět. Postava se mu přitom nerozpadá, je skrz naskrz věrohodná. A pokud se scéna odehrává jen mezi těmito dvěma pány, je na co se dívat (i přes poněkud krkolomné dialogy). A to se raději nerozepisuji o spolehlivě a elegantně „vedlejším“ Davidu Strathairnovi (Dobrou noc a hodně štěstí) v roli prokurátora.

Jen skvělé obsazení film, želbohu, nedělá. Problém Okamžiku zlomu ovšem není v absenci něčeho. Naopak, v tomhle filmu je několik věcí jaksi navíc. Chyby pramení už ze scénáře. Okamžik zlomu je v podstatě staromódně kultivované psychologicko-kriminální drama, v právnickém stylu seriálu Zákon a pořádek. Jenže scénáristé jako by se neodvažovali spoléhat na herce (nepochopitelně) a „vystlali“ film pojišťovacími scénami, které svou rádoby dramatičností z celku nepřirozeně vyčnívají. Herci si s vzájemnými scénami dokáží poradit i bez laciného stříhání detailů obličejů. A když například Gosling dobíhá do nemocnice, podporuje naprosto zbytečnou scénu i extrémně dramatická hudba, ačkoli celkově je hudební doprovod příjemně klavírní. Milostná linie Willyho a jeho šéfky Nikki si vyloženě říká o nůžky, protože nejenže vyústí do prázdna, ale Rosamund Pike i přes svou štíhlounkou roztomilost hraje hodně špatně. A vedle výborných mužských výkonů její přehrávání vynikne ještě mnohem víc. Morální poselství příběhu je v podstatě klišé a i tady se bohužel dočkáme jeho vyslovení. Film by tak mohl být o dobrou čtvrthodinku kratší, protože závěr je dlouho dopředu jasný a podezřelá natvrdlost Willyho i policie ohledně vražedné zbraně působí občas jako natahování. Když si uvědimíme, že Gregory Hoblit natočil například Prvotní strach (1996), který trpěl podobnými neduhy a vynikl hlavně objevem jménem Edward Norton, nemůžeme se divit, že rutinní režie scénáři nijak nepřidala. I když některé zajímavé pohledy kamery dávají jistou naději. Ale jen naději.

Jedním z velmi příjemných pozitiv filmu je humor, jakkoli se může zdát, že se do příběhu nehodí. Crawford si svou hru se soudem tak užívá, že mu při větách typu „My dick is very good...I have a private detective, I call him Dick“ musíte závidět. Anthonyho Hopkinse to muselo neuvěřitelně bavit!

Okamžik zlomu je nakonec hlavně o hercích. Film nijak nepřekvapí, může dokonce nudit. Je příjemně oldschoolový a určitě potěší všechny fanoušky právnických seriálů. Je dokonalým příkladem toho, že sebelepší herci klopýtání scénáristů a tápání režiséra nezachrání. Jenže na druhou stranu když si vzpomenu na Hopkinse s Goslingem, šla bych znovu a hned (proto 1 bodík nad průměr). Kdo však na tyhle dva netrpí, Zákon a pořádek bohatě postačí.

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2007, 112 min

Režie: Gregory Hoblit