Autor: 100 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Naděje

Nail - Naděje

• Label: neuvedeno, 1970
  • Žánr:

Kapela Nail je v podvědomí tuzemských metalových fanoušků zapsána zejména jako inventář většiny metalových akcí pořádajících se na Moravě. Své koncertní zkušenosti sbírala po boku takových jmen jako jsou např. Godless Truth, nebo Root.

Jejich první demíčko mi připravilo velmi příjemné překvapení. Vím, že ani sami členové skupiny neví jak klasifikovat jejich styl a skoro se přikláněli k tomu, že jsou “doomová“ grupa. Před českými kapelami označenými tímto termínem prchám od té doby, kdy se mi do věže nějak záhadně dostalo CD Dissolving of Prodigy. Tento styl hudby opravdu není můj šálek čaje – asi jsem moc uspěchaný člověk :o)

review_116_px2

Ale Nail jsou doomu (tomu klasickému mustru) velmi vzdáleni. (Stylově se pohybují někde na rozmezí rocku/metalu. Něco podobného hráli např. Therion na albech Theli a A´arab….. Samozřejmě, že srovnání je hooodně odvážné – mám na mysli zejména atmosféru skladeb). Skladby Nail se sice nesou většinou ve středním a pomalejším tempu, ale velmi často je do nich zakomponována nějaká ta změna v podobě nějakého lehkého (téměř speedového :o) zrychlení, nebo tvrdšího (téměř powermetalového až deathmetalového :o)) běsnění. Tím pádem nehrozí, že by se skladby nějak kompozičně podobaly a nudily. Nahrávka má velmi zvláštní zvuk – je samozřejmě poznat, že vše vznikalo bez profesionálního dohledu, ale právě takový ten zastřený (a přitom ne špinavý) zvuk všech nástrojů je 100% vhodný pro tyto atmosférické záležitosti. K tomuto stylu hudby si já osobně vhodnější produkci ani představit nedokážu.

Dominantním znakem kapely je projev obou krasotinek– Veroniky a Zuzky. Kombinace jejich sametových hlásků je vskutku čarovná a působí na uši jako ten nejlepší balzám. Kluci obsluhující instrumenty jsou také mistři – přesné a hravé bicí, magické melodie linoucí se z klapek, pestré rejstříky kytar a vše jistící bezchybná basa.

Produkce romantických “Hřebíčků“ je velmi originální – každá píseň má svou specifickou atmosféru: ať je to “Oceán“, který Vás přenese na loď Černého korzára, orientální “Slza pouště“ (zde mi textová složka vzdáleně připomíná román “Bez dcerky neodejdu“), tragická “V šeru“ s vynikajícím textem od Idle (zde skupina poněkud nešťastně nerozlišila hlasy při dialogu…), titulní “Naděje“ (po okraj plná pozitivní energie – chvilkami silně připomínající atmosféru legendárního Theli) a nakonec i steskuplná “Bez tebe“. Jako bonus se na mém CD objevil i starší kousek “Svítání“, jenž je nazpíván basákem a autorsky se na něm podílela spřátelená skupina SCA. Opět výborný kus – vokalistův projev je velmi podobný tomu, který měl Chris Johnsson na Lepacce Kliffoth. Takových písní bych u Nail uvítal více!!!

Suma sumárum se jedná o naprosto bezchybný materiál. Co se týká kompoziční stránky věci, tak mi Nail přijdou geniální - to jak umí pracovat se zpěvy a s atmosférou se hned tak někde nevidí!! Možná mi chybí nějaká tvrdší píseň, která by kontrastovala s těmi ostatními “andělskými“ songy. Nebo větší prostor pro ty pasáže, kde se trochu tlačí na pilu. Ale nebudu radit – to jsou jen mé subjektivní názory….

Moc by mě zajímalo, jak by tato nahrávka zněla, kdyby měla skupina lepší podmínky pro nahrávání… Ale i tak beru jejich první počin jako plnohodnotný a jsem z něj naprosto nadšen!