Milionář z chatrče > Slumdog Millionaire -

Baara
8

review_1143_px4

Režisér Danny Boyle má za sebou několik maximálně různorodých projektů. Od kultovního, žánrově těžko zařaditelného Trainspottingu se přes podivnou romanci Extra život a thrillery Pláž a 28 dní poté dostal až k čisté sci-fi Sunshine. Všechny jeho filmy jsou vesměs kladně hodnoceny, tak se Danny pustil opět do něčeho nového a znovu vznikl žánrově těžko identifikovatelný Milionář z chatrče.

Snímek vypráví příběh indického chlapce Jamala Malika, jež sedí v „horkém křesle“ soutěže Chcete být milionářem. Jako roznašeč čaje bez vzdělání se dostane tak vysoko, až si vyslouží podezření z podvodu. Během výslechu na policejní stanici, kde stráví den před osudnou odpovědí za 20 milionů Rupií, objasňuje každou svou odpověď příběhem ze svého života. Tímto způsobem se nám otvírá příběh dětství v bombajských slumech, ve kterých společně se starším bratrem přišel o matku a našel svou životní lásku.

Nápad s všeobecně známou soutěží Chcete být milionářem není na první pohled lákadlem pro intelektuálně smýšlejícího diváka a také Danny Boyle neměl z počátku zájem točit něco, z čeho by se mohla vyklubat celovečerní epizoda této soutěže. Po přečtení scénáře prý ale okamžitě změnil názor. Zasazení vyprávění o Jamalově životě mezi dva soutěžní večery nabízí mimo jiné možnost paralelního pozorování dvou světů. Prvním je svět televize, jehož obyvatelé nejsou skuteční a který se nečekaným vstupům opravdových lidí jako je Jamal vehementně brání (viz postava moderátora). Právě v tomto prostředí, kterým se více či méně necháváme ovlivňovat a pohlcovat, se Jamale nemůže cítit dobře, protože i přes veškerá úskalí, která mu jeho dosavadní život postavil do cesty, jiný než opravdový a přímý být neumí. Věta „Když se mě někdo na něco zeptá, odpovím“ jej dokonale vystihuje.

review_1143_px2

Ještě opravdovější se v tomto kontrastu zdají být návraty do Jamalova dětství v bombajských slumech, které nebylo ušetřeno ztráty blízkých, náboženských bojů či mučení a zneužívání dětí. Nechybí v něm však ani hry s bratrem, cestování, průvodcování po Taj Mahalu i malé loupeže. Hrdinově životu udává směr od určitého okamžiku kamarádství a později láska k dívce jménem Latika. Ponižující práci a výsměch, stejně jako následný úspěch a pozornost, bere pouze jako jakési vedlejší efekty. Ze své cesty je však pravidelně strháván nestálým starším bratrem, na kterém se dětství podepsalo mnohem znatelněji a potřeba mít se pro změnu dobře v něm převažuje. Bratrská láska a důvěra tak opět jen zdůrazňuje Jamalovu bezelstnost.

V reakcích diváků bývá Milionář často označován za pohádku. Je však třeba nevztahovat toto označení k žánrovému zařazení filmu. Snímek se během dvouhodinové stopáže proměňuje a navíc do sebe absorbuje chladnou televizní soutěž. První výlet do Jamalova dětství je ještě roztomile komediální, přes sociálně laděné drama se však dostáváme až k otevřené inspiraci bollywoodským melodramatem, ke které se tvůrci jednoznačně přiznávají pod závěrečnými titulky. Jakkoli mi osobně atmosféra závěru nesedí, Indie má mnoho tváří a Bollywood k ní v očích Evropana patří stejně jako Ráma či karí. Patří k ní také moderní indická hudba (dvě písně jsou nominovány na Oscara), patří k ní barvy i špína. Ve filmu se objevuje několik indických reálií, které jako evropští diváci samozřejmě nepochytíme. Z reakcí indických herců při každé ceně, kterou je film odměněn, je však vidět, že jeho úspěch vnímají také jako úspěch pro Indii.

C

review_1143_px3

o je ovšem bez diskuse úchvatné, je vizuální pojetí filmu. Po Sunshine Danny Boyle opět předvádí, co ve spolupráci s kameramanem (mj. von Trierův kameraman Anthony Dod Mantle) dokáže s barvami, světlem či ručkou. A taktéž s herci, z nichž nejpůsobivější jsou intuitivní výkony nejmenších představitelů, kterým po natáčení Boyle zajistil finance na dokončení vzdělání.

Že by v reálu dopadlo všechno úplně jinak? Že by Jamalova upřímnost a bezelstnost byla spíše po zásluze potrestána než odměněna? Ano, ale jsme ve filmu. A tento film zjevně nebyl vytvořen proto, aby otevřeně šířil morální, sociální či filosofická poselství. Má na to potenciál, ale jakkoli mi tato věta v případě Milionáře z chatrče nejde přes prsty, nemůžeme kvalitně natočený, vizuálně a emocionálně silný film obviňovat z toho, že mu chybí něco, co bychom v něm zrovna my chtěli mít. Je konec konců výborný takový, jaký je.

---- --- -- - -- --- ----

Velká Británie / USA, 2008, 120 min
Režie: Danny Boyle
Hrají: Dev Patel, Freida Pinto, Ayush Mahesh Khedekar, Anil Kapoor, Irfan Khan, Azharuddin Mohammed Ismail, Madhur Mittal, Ashutosh Lobo Gajiwala, Rubiana Ali, Tanay Hemant Chheda, Tanvi Ganesh Lonkar, Anand Tiwari