MURDER BY DEATH - Who will Survive and What will Be Left of Them?

ViteQ
8

Kapela Murder By Death z Jů (a Hele).eSS.ej se pro svůj název inspirovala stejnojmenným filmem (jednu roli si zde střihnul muž v baloňáku-Colombo-PeterFalk) z roku 1976, který je z žánru mystických detektivek. Prvek mystiky, z toho pramenící melancholii, úzkost či všelijaké taje světa, potažmo lidské mysli, lze v tvorbě pětice (4 muži a jedna slečna) postřehnout. Po úspěšném a syrovějším debutu Like the Exorcist but More Breakdancing bylo minulý rok (2003) vydáno druhé album Who will Survive and What will Be Left of Them?, které se vám budu snažit přiblížit. Všech deset skladeb (vyjma páté INTERMISSION-kde žádného slova nenajdete) jsou po textové stránce součástí příběhu, který pojednává o panu velkomocným six-six-six (tedy samotném Ďáblu), který se velice nevhodně chová v báru jednoho malého městečka na pokraji Mexika. Opíjí se, je vulgární, skrze rty pouští svou oblíbenou nadávkou “shitstorm“, nadává na všechno a všechny (taký průměrný český hospodský povaleč, ale bez “šitstormu“). Ovšem to se nepozdává místnímu floutkovi, který, ďábel neďábel, milého výtržníka prošpikuje olovem od hlavy k patě. Jenže peklo je peklem a Amerika Amerikou, z rohatého ran se řine namísto krve nafta. A byznys je byznys, a obyvatelé-podnikavci začnou ono černé zlato prodávat… a už si zavařili. To by nebylo peklo, aby se jim nepomstilo. S tímto úvodem je posluchač seznámen v úvodní The Devil in Mexico. V každé následující se příběh rozvíjí – děti umírají - v pohřebím průvodu jsou neseni v náruči svých rodičů vstříc hřbitovu – ztráta naděje – střelec v onom baru byl vlastně v paktu s pekelníkem – zpytování lidských prohřešků – nalezení síly k obraně – nejasný konec o konečném vítězství. Takto maličko o textové náplni. Zájemci o plné znění mohou využít texty a vysvětlující poznámky hlavního tvůrce, kytaristy a zpěváka Adama Turla. Ovšem teď k tématu, který je nejpodstatnější a v hudebním magazínu prioritní, tedy k hudbě.
Žádný metálek či jiný rachot neočekávejte, jediná patrnější příměs tvrdšího žánru pochází z post hardcorové scény. Samotné nástrojové obsazení čítá po jednom kousku kytary, basy, bicích, violoncella a kláves (piána). V celkovém vyznění skupiny hraje hlavní roli poslední zmiňovaná dvojice, flegmaticky nervní linka piána, která se kroutí skrze všech deset písní, souzní s emotivním zvukem violoncella – magický to nástroj. Kytárka je jakoby v povzdálí, ale při soustředěném poslechu nelze nekonstatovat, že parádně podbarvuje náladu. Leckdy vypluje jak ztracená Atlantida na povrch a pár tóny ukáže svou krásu. Žádné složitosti, ale mnohdy jednoduché polechtání struny udělá více než studené virtuózno. Nebál bych se tvrdit, že kapela nasála inspiraci v “country“, v některých písničkách více než patrno zvukem kytary. Ale spíše jen v určitých pasážích a hlavně bych to, jejka mánku, nebral až tak doslova. Spíš je to jen takovej “feeling“ divokého západu. Samotnou kapitolou je zpěv, který utíká od laxního vyprávění k bouřlivým erupcím. Stylem mi připomíná australského bohéma, který je znám pod jménem Nick Cave. Jako třešničky na dortu působí vypjatě “řvoucí “ pasáže, které v tandemu s plačlivým cellem, působí jak ponoření do vln severního ledového oceánu. Nekecám, ale při poslechu ve 30-ti stupňových vedrech mi běhal mráz po zádech (teď je otázkou, zda-li je na tom kapela tak dobře, nebo já tak špatně). Většina skladeb je v pomalejším tempu, které vyhovuje vypravěčské poloze zpěvu, ale i v rámci kapely najdeme pomalejší “baladu“ The Beatings will Continue Three Men Hanging a ultra kvapíkové nátěry :-) v punkovějším kabátě That Crown don't Make You a Prince. Pro příznivce “škatulata hejbejte se“ by MBD snesli označení post hc country blues.
Možná bych neshledával, až tak vhodné se při prvních posleších svazovat příběhem desky, jelikož je možno přijít o kouzlo své interpretace, a to by bylo v melancholii desky škoda. Z netu je možno získat druhou Killbot 2000 s příponou .mp3 či obrázkovou podobu následující Until Morale Improves.

10 / 42:19

The Devil in Mexico, Killbot 2000, Until Morale Improves, The Beatings will Continue
Three Men Hanging, INTERMISSION, A Masters in Reverse Psychology, The Desert is on Fire, That Crown don't Make You a Prince, Pillars of Salt, End of the Line