Autor: 70 Uživatelé: 65 Tvé hodnocení: hodnoť
Trilogy: Burn Out the Remains

KZOHH - Trilogy: Burn Out the Remains

Tematicky Trilogy ve zkoumání smrti KZOHH posunuje zas o kousek dále, ale hudební pokrok je minimální. Cítím zde uspěchanost a nutnost něco vydat.

KZOHH - Trilogy: Burn Out the Remains

Ukrajinský projekt s původně tajuplným pojmenováním KZOHH (každé písmeno značí první abecední znak začátku jména každého ze členů) ne dlouho po vydání úspěšné a až překvapivě kvalitní nahrávky Rye. Fleas. Chrismon. přišel s prohlášením o přípravách alba třetího. Objevení této informace mě znepokojilo a vyvolalo několik pocitů, začínajících od údivu a překvapení, až přes pochyby o nynějším počínání KZOHH. Rye. Fleas. Chrismon. bylo totiž dílem, na němž si ukrajinská „all-star“ sestava vybudovala osobitý výraz, předčila svůj jinak kvalitní debut IAOLTDOTAD (teď už se ale nemohu donutit k jeho poslechu) a potvrdila své dosavadní zkušenosti z působení ve vícero významných a KZOHH - Trilogy: Burn Out the Remainssvětově známých bandách tvořících ukrajinskou pagan/black metalovou scénu.

Odstartovala i koncertní šňůra, kterou jste tu mohli zaznamenat i díky festivalu Hell Fast Attack, na němž KZOHH předvedli vysoce atmosférické představení – náhodou doplněné o déšť a tím i pocity „nemocného“ středověku prohlubující chlad. Po tomto zážitku jsem začal do útvaru škatulkujícího se jako pestilent black metal vkládat mnohem větší naděje a KZOHH stoupli na mou přední příčku oblíbenosti co se každodenního playlistu týče, avšak po tak vypracovaném výrazivu nastávala otázka, co přijde dál?

KZOHH totiž svoji kariéru, v níž se snaží nakazit svět svým morovým rituálem, odstartovali raketovou rychlostí a jejich tvorba se už na debutu značilaKZOHH - Trilogy: Burn Out the Remains originalitou jak v přístupu ke skládání, tak v budování děsivé atmosféry, a počinem druhým KZOHH potvrdili, že stagnaci ve svých řadách rozhodně neuvítají. Ale rok po Rye. Fleas. Chrismon. ohlásit další řadovou desku? Potýkají se snad s tak nezměrným skladatelským přetlakem, nebo si čichli k úspěchu? Tak či onak, informace o třetím albu prostě byly na světě až moc rychle.

Trilogy: Burn Out the Remains vyšlo pod úplně novým ukrajinským labelem Ashen Dominion. Ten má, co se tamní podzemní muziky týče, velké plány. Tématikou Ukrajinci navazují na předchůdce, přesněji, přímá spojitost nové desky je k nalezení s vinylovými bonusy Rye. Fleas. Chrismon.. Trilogy: Burn Out the Remains sleduje různá období, v nichž lidské plémě kosily smrtelné, masové nákazy. Připravte se tedy na ponurou atmosféru mající za úkol navodit pocity VI.-VIII. století, pocity z doby, v němž lidstvo napadl první velký mor - Justiniánská morová nákaza. Dalším tématem rozvíjejícím se na Trilogy byla zvolena epidemie španělské chřipky (1918-1919), ta platí za největší a nejzhoubnější nemoc svého druhu v lidské historii.

Vše veřejnosti řečené vypadalo na první pohled velice lákavě, avšak pocity ze samotného poslechu mi v myšlenkách způsobily nejen zmatky, ale i mnoho otázek začínajících na „Proč“, ačkoli se Trilogy: Burn Out the Remains rozjíždí opravdu slibně.

KZOHHPanoukla DXLII, skladba předem uvolněná k poslechu, se hodí jako skvělý otvírák a překvapuje jedinečnou atmosférou. Opět jsem se nechal pohltit chladem dávných dob, mé smysly tu dráždí puch hnijících těl bičovaných mrazivým deštěm, vdechuji závan smrti a bolesti a spolehlivě mě mámí emoce, kterými se kapela prostřednictvím své hudby rozhodla působit. Panoukla DXLII nabízí především spojení temného ambientu (KZOHH jej vskutku ovládají) a Zhothova krkavčího skřeku, čímž definitivně propojují odlišné, přesto k sobě patřící světy - ambient, středověkou hudbu a black metal (říkal jsem si, kdy se pro toto definitivně rozhodnou). Skladba druhá. Crom Conaill se nese spíše v duchu předchozího materiálu, ale pouze na první poslech neobjevíte skrytý, zprvu nepatrný posun. KZOHH totiž skladbu ozdobili více klávesovými plochami, proto kompozice působí více epicky a místy až výpravně, a to i díky dechovým nástrojům operujícím v pozadí blackového hřmění. Trojka H19N18 završuje trilogii a platí za nejexperimentálnější kus, s nímž se projekt kdy vytasil. V této „avantgardě“ se posluchač chtě nechtě ocitne v moderní době a střetne se s ambientem protkaným elektronickými efekty a jedovatě znějícím Zhothem, který svůj strašlivý hlas do vašich uší vpichuje jako násilně vpravenou injekci zhoubné nákazy do krevního oběhu.

Kde je to „Proč“? Při poslechu, jako v případě předchozího veledíla, jsem nepocítil nadšení. I když jsem se této myšlence po celou dobu snažil bránit, celé to totiž působí jako slabší odvar Rye. Fleas. Chrismon., poněvadž… KZOHH přece nemůžou nahrát špatné album?! Hlavním problémem recenzované kolekce tří skladeb je nevyváženost. Tři kompoziční experimenty, dva ambientní, jeden blackmetalový. Crom Conaill jakožto jediný reprezentant BM působí spíše jako rušička ambientní atmosféry i přes fakt, že jeho výpravnost rozhodně není nepovedená. Jelikož ale KZOHH potřebovali trilogii, tedy tři skladby, druhá metalová skladba už nepřipadala v úvahu, ale podle mého by však poměr stran vyvážila a také prodloužila stopáž materiálu, který mi s 37 minutami přijde příliš krátký. Kapela má na mnohem víc, zvláště když se nejedná o klasický black, kde kratší stopáž vystačí, ale o atmosférickou hudbu vyžadující k ponoření se do ní více časového prostoru.

KZOHHNe, nemohu si pomoci, ale tři skladby o stopáži 37 minut mi přijdou prostě málo. Ono to celkově působí hlavně dojmem uspěchanosti (to dost hudebních těles dokáže pohřbít), jako by rok po vydání předešlého opusu kapela neměla dostatek nápadů, ale nutně chtěla další materiál vydat. Tři skladby utečou jako voda a v hlavě toho po poslechu zůstane ne zrovna příliš. Vysoký standard je tu udržen, ale skladatelsky se KZOHH tak jako v minulém roce nákazy nepředvedli, a tak se mi potvrdila původní obava - KZOHH jsou prostě moc hrr a studnice nápadů po raketovém startu vyschla. Ačkoli se pořád jedná o slušnou porci temné atmosféry a je zde dokonce i nepatrný posun vpřed, což je nejpozitivnější zjištění, Trilogy kvalit Rye. Fleas. Chrismon. nedosahuje. Tedy, KZOHH po předešlé, nadžánrové tvorbě natočili de facto zbytečný materiál. Všem, jimž se předchozí tvorba líbila a kapelu sledují, je jinak deska povinností, ale stejně pevně doufám, že se Ukrajinci zastaví a přijdou až tak za tři roky s deskou, která dosavadní tvorbu pokoří a ne že se za půl roku na Facebooku objeví informace o dalším počinu.

Trilogy: Burn Out the Remains, Kzohh, black metal, ambient, dark ambient