KOB - The Ancient Shroud of Primeval Ural Woods

LEIFur
9

Podzim je krásné období roku, kdy bizzarně zbarvená a posmutnělá příroda zve na procházky lesem. Už vás někdy napadlo vzít si na takovou procházku mp3 přehrávač s nějakou atmosférickou hudbou? Rád bych vám představil jednoho horkého kandidáta.
Záhadná skupina Kob hraje atmosférický „lesní“ black metal s ambientními a folkovými prvky, který bych přirovnal k Drudkh nebo Negura Bunget, ačkoli se určitě nejedná o další plagiátory těchto veličin. O členech Kob vševědoucí Google toho moc neprozradil, kapela je spíš zdrženlivá k médiím a nechává za sebe mluvit hlavně hudbu. Dočetl jsem se jen, že to jsou hudebníci z jiných uznávaných ruských blackmetalových projektů.
Tato nahrávka má velmi zvláštní, kouzelnou náladu, kterou si vás hned podmaní. Halucinace jsou zaručeny - před sebou živě uvidíte temný, prastarý prales (kde rostou nějaké ty houby s obsahem omamných látek, tím to asi bude :-)), ucítíte vůni bylinek a dřeva, otevře se vám jiný svět, vstoupíte do dávných magických dob, kdy neexistovaly supermarkety, auta, manažeři a poštovní složenky. V souladu s touto náladou hudba plyne spíš v pomalém nebo středním tempu, pouze v Mirrorlakes jsou docela zuřivé blastbeaty.
Vokalista si nespěšně skřehotá poetické pověsti a ódy o uralských lesech, řekách, jezerech a horách, někdy je slyšet čistý hlas, slavnostně deklamující jakoby z dálky. Texty jsou v jazyku, který si hudebníci vytvořili z archaické ruštiny, říkají tomu starouralský jazyk. Příroda je pro kapelu hlavní inspirací, ale podle vyjádření kapely v jediném interview, které se dá najít na internetu, jejich lyrika není pouhým popisem přírody, je to vyšší duchovní procitnutí duchem přírody, spojení s jiným světem.
Velmi se mi líbí sice minimalistická, ale velmi účinná folková stránka alba,Tato nahrávka má velmi zvláštní, kouzelnou náladu, kterou si vás hned podmaní. Halucinace jsou zaručeny - před sebou živě uvidíte temný, prastarý prales (kde rostou nějaké ty houby s obsahem omamných látek, tím to asi bude :-), ucítíte vůni bylinek a dřeva, otevře se vám jiný svět, vstoupíte do dávných magických dob...která překvapivě není spojena s ruským folklórem, spíše se jedná o inspiraci tradicí původních obyvatel uralského regionu a Sibiře. Folk na této desce je velmi organicky spojen s metalem, není to chvíli metal a chvíli folk. Často je slyšet esoterický zvuk brumle a zvláště uprostřed skladby The Hazy Cradle šamanský buben předvádí s brumlí naprosté transcendentní mystérium, kdy se zatají dech.
Skladby Shroud of Woods a Within the Heart of Rocks jsou čistě ambientní, ale i ostatní skladby mají výraznou příchuť ambientu v čarovných klávesových plochách a cinkavých melodiích, které celé nahrávce vlastně dominují.
Výjimečná nahrávka, v mém soukromém žebříčku black metalu zaujímají první místo (spolu s Chordewa, o kterých možná půjde řeč později), i když je pravda, že v tomto subžánru nejsem žádný expert. S pomocí alba The Ancient Shroud of Primeval Ural Woods a s pomocí své představivosti si snadno můžete udělat výlet do přírody, přestože musíte trčet doma zmožení chřipkou nebo čučet do monitoru v nudném zaměstnání. Prostě si pusťte Kob a zavřete na něco málo přes půlhodinu oči…