KISS KISS BANG BANG -

baara
7

review_649_px2

Znáte tu situaci, kdy stojíte ve videopůjčovně, protože na večer nemáte plány a v telině nic nedávají? Jako na potvoru si nemůžete vzpomenout na jediný film, který jste chtěli vidět. Právě v půjčovnách je možné najít nejen některé kousky filmové klasiky, ale i nové snímky, které distributoři neshledali hodnými velkého plátna, ačkoli by si jej nepochybně zasloužily. Mezi taková DVD patří například příběh z předrevoluční Kuby v režii Andyho Garcii The Lost City (vyjde v červnu) nebo maličkost s podivným názvem Kiss Kiss Bang Bang (dále se račte spokojit s KKBB).

Snímek vypráví o malém zlodějíčkovi Harrym Lockhartovi (v dětství předváděl kouzelnické triky, ale nebudeme spekulovat o vztahu autora k Bradavicím), kterému pěkně agresivní baba při loupeži v hračkářství zastřelila parťáka. Harry se na útěku octne na castingu na roli detektiva, kterému někdo taky náhodou odkrouhnul kolegu. Takže teď je Harry v Hollywoodu, aby ho na roli připravil soukromý detektiv, kterému nikdo neřekne jinak než Gay Perry, protože ho žádná klučičí prdelka nenechá chladným. Jenže Harry a Perry se stanou svědky vraždy mladé ženy. Harryho první láska, nyní neúspěšná blond herečka Harmony, potřebuje navíc pomoci objasnit (sebe)vraždu své sestry. Harry je tak trochu trouba a navíc magnet na průšvihy, takže se do všeho toho střílení a líbání okamžitě zamotá.

review_649_px3

KKBB není šílená parodie ani slepenec honiček a přestřelek. Tenhle malý snímeček je totiž režijním debutem scénáristy Shanea Blacka, autora Smrtonosných zbraní, Posledního akčního hrdiny a hlavně Posledního skauta. Tyto snímky a konec konců i KKBB už dnes můžeme označit za „oldschool“, ačkoli tolik prachu na nich zase neleží. Jde o to, že dnes aby pořádnou komedii pohledal (tedy takovou, při které se smějete často a nahlas) a při spojení „buddy movie“ kdekoho napadne „Hele, vole, kde mám káru?“. V kině takové věcičky asi nemají co dělat (i když ve slovenských ano). Co se předchozích Blackových scénářů týká, nevydoluju ze své paměti víc než jména hlavních představitelů a sem tam nějakou tu hlášku. Takže si netroufám potvrzovat či vyvracet tvrzení fandů tohoto žánru o slabším scénáři. Film je hlavně o humoru a umírněné akci, takže na díry ve scénáři si nehodlám stěžovat. I když případ vraždy je tak zmatený, že kolikrát nevíte, koho to vlastně zabili? A nakonec se všechno vyřeší díky tomu, že v psychiatrickém ústavu pacienti nenosí spoďáry. Takovou slabší chvilku u mě ale vyváží třeba jen jméno Harryho nejlepšího kamaráda Chucka Chutneyho nebo jemně černohumorné situace, jejichž aktéry jsou příliš rychle zabouchnuté dveře, Harryho prst a hladový chlupatý pes. („Neusekla jsem ti právě prst?“ „Leží na zemi. Můžeš ho zvednout? Já se tam nemůžu ani podívat.“) Několik dalších podobných gagů nemá valnou důležitost pro příběh, ale šlapou, jak mají.

Dalším nositelem humoru je sám vypravěč. Nikdo lepší nebyl prý po ruce, takže pomocí koláže obrázků z dětství nám Harry popíše, jak se hlavní osoby dostaly na osudovou party v L.A. Vypravěčské glosy i formální pestrost vyprávění se bohužel časem vytratí a objeví se až na úplném konci příběhu, kde nám Harry a Perry předloží několik alternativních zakončení (všichni umřou, všichni přežijí, charakterní hrdina vyplísní násilnického otce upoutaného na nemocniční lůžko a nakonec se omluví, že tolikrát zaznělo to sprosté slovo od F).

review_649_px4

Snímek si střílí z ne zrovna chytrých zlodějíčků (úvodní znělka evokuje Růžového pantera), psychiatrických ústavů, anglické gramatiky, hloupých hereček a hollywoodské popkultury. Pokud občas zvážní, pak jen v krátkých momentech Harryho zamyšlení nad zpackaným životem nebo zastřeleným člověkem. Na slušné emocionální úrovni těchto vsuvek má hlavní zásluhu Robert Downey Jr., který hraje jako o život (možná s vědomím další šance). Hlášky pronáší relativně monotónním hlasem „hrdiny proti své vůli“, který si nikdy není jistý, jestli náhodou zase neřekl nějakou pitomost. I když s jeho výrazem unaveného štěněte by ho do postele jistě vzala každá druhá, nejen roztomilá Michelle Monaghanová (Mission: Impossible III) nebo neteploušsky charakterní teplouš Val Kilmer. Tenhle trojlístek typově dosti odlišných herců nakonec funguje výborně.

Nejlepší recenzí na KKBB by byl výčet nejlepších replik. Sice stěží vejdou v obecný úzus, ale spolu s šarmantní dvojicí Downey – Kilmer dávají většinu filmu zapomenout na neinvenční režii a nekonzistentní scénář. DVD je vybaveno jen stručnými bonusy – komentářem, trailerem a několika minutami nepovedených scén, nicméně až budete v půjčovně hledat slušný film, nenechte se odradit názvem a jděte do toho. Při závěrečném Downeyho songu si možná s nostalgií vzpomenete na některé kousky 80. a 90. let a v každém případě se dobře pobavíte.

---- --- -- - -- --- ----
USA, 2005, 102 min
Režie: Shane Black