KEEP OF KALESSIN - Reptilian

recenze
bizzaro
Hodnocení:
9

Kam nyní Keep Of Kalessin zařadit, toť otázka. Stále je tu blackmetalová dřeň, do popředí se ale derou thrashové riffy a hymnické znění podpořené chytlavými zpěvy… epický metal jako škatulka docela sluší. Blackmetalisté se sice „křižují“, ale Tomas Börje Forsberg se na dračích křídlech spokojené prolétá nad Valhallou.

Uběhly již téměř klasicky dva roky a Keep Of Kalessin jsou zpět s dalším dílem, jehož náplň je z fleku jasná – draci. Album sympaticky zdobí dračí hlava, zove se Reptilian a není zde skladby, kde byste se o křídlených plazech něčeho nedoslechli. Nechtěl bych ovšem být v jejich situaci. Od Norů to chtělo pevné nervy a jistotu, že materiál je dostatečný silný, protože s předchájícím albem Kolossus nesklidili až takové ovace jako s alby předcházejícími. Pominu-li úplné počátky, Reclaim nabídl krutě agresivní black sypec, Armada směřovala více k epickému avšak údernému znění nathrashovaného black metalu a Kolossus, již také ozdoben dračím spárem, zas trošku zaexperimentoval s produkcí a trošku líbivějším zněním, nicméně využití předcházejících výraziv zůstalo zachováno; jako třeba ona gradační přemostění z Reclaim, poslechněte z něj třeba Come Damnation.

A jak si vede Reptilian? Hned po prvním slechu se dá říci, že album stojí pevně, hrdě a se vzpřímenou hlavou. Tou dračí samozřejmě. A toto říkám i přes rozporuplnost, kterou může a bude novinka vyvolávat. Keep Of Kalessin jsou ale evidentně odvážní a nebáli se ani takové výzvy (ano, výzvy) jako účasti v norské verzi soutěže Eurovision. Nepřekvapuje mě, že se začly objevovat recenze a názory, jak se Keep Of Kalessin zaprodali, nabubřeli a ženou za úspěchem. Už také vidím, jak mi, po shlédnutí hodnocení, Lunarisovi podobní půjdou proti chřtánu vidlemi, budou hrozit stetím hlavy, hnát mě na hranici, co to tu jako plácám, když KOK přišli s takovouto a makovou deskou a definitivně mi počítají poslední minuty. Ale co naplat, když Reptilian po poslechu opravdu zanechá mnoho dojmů a do hlavy se zařeže přímo jak vrut na přebalu Far Beyond Driven. Ano, Reptilian v sobě má mnoho hitového potenciálu a ještě více pompy, vše je nadýchané, pro někoho snad až načančané, ale řekněte mi upřímně: Co je na tom špatně, když to vše neuvěřitelně šlape a má koule? Tedy ještě dříve, než si názor necháte zhanit spoustou negativních u„tss”syčených recenzí označujících KOK za našminkované dolaro(euro)kopce, album si sami opravdu poslechněte a verdikt vyneste sami. Zpět k hudbě.

Keep Of Kalessin ale asi Kolossus věřili. Nenechali se odradit někdy až dost negativními ohlasy na něj a přicházejí s albem, které, obrazně řečeno, na něj navazuje. Ovšem, a to je důležité, alespoň já to shledávám za pozitivum, prohlubuje mezi všemi jejich alby ne rozdíly, ale celkově mezi nimi bariéry spíše boří a vazby mezi nimi propojuje. Nejvíce samozřejmě prohlubuje myšlenku Kolossus, ale z předchozích děl si Reptilian bere to nejlepší.

Sice ještě více využívá hymnických pasáží podpořených Thebonovými silně chytlavými nápěvy a občasnými sbory, které většině blackové obce budou k obtíži, zavrhnou je a rovnou padnou do označení komerčárna, ale album se také vrací k agresivnímu a silnému vyznění. Rychlé skladby jsou opravdu rychlé, album celkově je vlastně docela fičák, ale Keep Of Kalessin nejsou jednoznačná žánrová kapela, a tak je zde i dostatek kontrastních pasáží, potažmo skladeb, které se pro své vleklejší riffy a pomalé tempo ještě více soustředí na atmoféru, toť příklad Dark as Moonless Night, nebo s bojovým srdcem se nariffovaně probortí až do čistého thrash metalu, příkladem budiž třeba Judgement, kterou po úvodním motivu rozjede čistě thrashový riff jak z pera Exodus. Však Obsidian C. také naplno řádí v thrashových Headspin, kde zaměstnal i většinu kumpánů z KOK. Ale podmanivou atmosféru má celé album. Hřejivou, příjemnou, nijak strašící, ačkoli atonálně rozložených riffů je zde taktéž plno. A to i v momentech, kde kulometná palba bicích tvoří většinu rytmické složky skladby, viz. masakrózní The Divine Land, která je prakticky celá nasypaná a přesto snad ještě větší hitovkou než diskutovaná a do Eurovision nasazená hymna The Dragontower, s kterou by kapela klidně mohla předskakovat stadiónovým kapelám; vůbec je v tvorbě KOK cítit víc než kdy jindy klasicky metalové zabarvení. (Skoro bych pro jednoduché přirovnání sáhl po kartě se souslovím “nasypaní Bathory2010 z Norska”.) Pravdou ovšem je, že i tato skladba má přes svou hitovost (vytýkavci si zde dosaďte cokoli) vysokou úroveň a vlastně nespatřuji důvod, proč by na albu neměla být. Tuto hitovost ale mají na svědomí nejen zmíněné Thebonovy nápěvy. Mohou za ní rovněž šikovně a chytlavě strukturované skladby podpořené občasným klávesovým podkladem, které se nejednou vrací k ústředním motivům bez toho, aniž by vám po opakování začaly vadit. Tomu nahrává i fakt, že hudba Norů je na svůj žánr poměrně progresivní, propracovaná, nabízí svojský pohled a zejména po kytatové stránce místy nabízí až ekvilibristické vyhrávky (viz. úvodní Dragon Iconography). A tomu nahrává také fakt číslo dvě, zvuk. Ten po tenším a uhlazenějším Kolossus pořádně zhutněl, dostal “koule” na spodku nahrávky, kytary zmasivněly, bicí znějí úderně, aniž by jakkoli byla nabořena přehlednost.

A na závěr ještě jeden pohled. Může ve prospěch kvality nahrávky vůbec napovídat reálie, že se „blackmetalová” kapela účastnila celonárodní hudební soutěže? Pravděpodobně ne, jelikož sám bych si hned představil něco na způsob kapely typu „teplejší svrchní část oblečení zakrývající horní polovinu těla dosahující až ke kolenům”. Nic naplat, skutečnost je tu od toho, abychom se měnili a přehodnocovali, což jsem po poslechu Reptilian musel udělat. Ano, v určitém úhlu pohledu se dá s nahoře zmíněnými „odsouzeními“ souhlasit, ale nemohu hodnotit negativně a je v tomto případě třeba zvolit ústup, když Keep Of Kalessin i přes uvedené (hitovost, hymničnost, příjemnost, zpěvnost) do alba dokázali narvat nespoutanost, určitou dávku syrovosti i dostatek agrese. Zde je ovšem třeba zmínit, a již jsem to výše předznamenal, že KOK již nejsou čistou žánrovou kapelou a do black metalu by je asi řadil již jen málokdo, ačkoli k němu mají stále nejblíže.

Nemohu si pomoci, Kalessíni si po předchozím mírném úkroku berou žezlo zpět. Natočili strhující album, které asi zklame jen ty, kteří se neumí nad to své povznést a posunout dál. Berte nebo nechte být.

LordSnape
Hodnocení:
7.5

Když kdysi dávno v minulosti, ještě ne tak úplně známé norské kapele vyšla nenápadná deska Armada, všichni recenzenti šli do kolen. Bylo tu najednou useskupení, které se nebálo lehce vybočit z řady a společně s progresivnější syrovostí a černěkovovou bicí palbou dokázali natočit velmi chytlavý počin. KEEP OF KALESSIN se najednou stali uznávanou veličinou. Pod drobnohledem fanoušků a recenzentů pak následovalo klopýtnutí v podobě haranta Kolossus, který se pyšnil tím, že i když jste si ho vyslechli třikrát, tak vám nic nedal. Následovalo „delete“ a koupě se nekoná! Novinka s příznačným názvem Reptilian se právě snaží navázat na zlomovou Armada a dělá to vskutku příjemným dojmem.

Bizz správně označil Kalessíny za multižánrovou kapelu, jelikož v jejich vodách se mísí černo i epika, kterou nejsou schopny vytvořit ani všechny gothické kapely světa dohromady. Směs esoteriky, vybičovaného tahu na Černou bránu a bojového feelingu, více než stojí právě na velmi rozličném hlasovém projevu vokalisty Thebona a mystických textech z pera Torsteina Pareliuse, které je od většiny podzemní nordic scény odlišují. Právě ony vybuchující hymnic pasáže a vypravěčské cleny dělají z Reptilian dílo přeci jen více citlivé na melodie, čemuž se musí i přizpůsobit i kytarové linky, které už prostě nemůžou mlet pořád dokola jen tři ultraevil riffy… A je to právě kytara, se kterou KOK vítězí a zároveň i padají z pomyslného trůnu.

Když si totiž desku poslechnete několikrát po sobě, objevíte v ní jistou plastičnost. Kytary se najednou začínají jevit jakoby opakovaně a riffíky ztrácejí punc ojedinělosti. Koncertně to vše ještě více zapadne, jelikož si vrchní strunař Obsidian nevozí živou posilu. S prstem na stopce pak budete připraveni vyměnit disk právě za Armada. Jenže v případě skladeb jako Judgement si zas budete přát, aby ten virvál nikdy nepřestal. Úvodní předehra vkusně připraví masakr, který jde tvrdě po krku a to i přes podpůrné samply, které většina pravověrných rouhačů označí za zkurvené pozlátko. Do stejné kategorie pak můžeme rovněž hodit i The Dragontower, která má prakticky jen účel odpočinku a nabrání sil před dalším masakrem. Do celkového konceptu zapadá dobře a uceluje celkovou atmosféru, což je největší monument celé desky. Ano, této síly má Reptilian na rozdávání. Je jako rozprostírající se temnota, kterou nedokáže zastavit ani Frodo se Samem. Sauron hadr!

Z toho, co nám KOK na dračím podnose naservírovali, lze při zdravém rozumu usuzovat, že si jdou jistými, mílovými kroky za svým cílem. Vyvíjí se a přitom se snaží nesoustružit na příliš podobných místech, což chválím. Společně s nimi se ale musí vyvíjet i jejich posluchači, protože by pak nezbylo než tlačit metalové kapely i do jiných eskapád, jakým byla třeba účast v Eurovizi. Nicméně si myslím, že v tomto případě to nebude mít až takový „push efekt“, jaký se čekal třeba u maskovaných šašků pod jménem LORDI. Pánové stále stojí na zemi a podobně jako DARK FORTRESS (s deskou Ylem) natočili melodickou blackeřinu se vším všudy, tudíž i s občasnými hluchými místy. Za to se ale na ně nemůžeme příliš zlobit, když deska jako celek stále jasně vybočuje z řady a udává směr i tempo podobným, teprve se prodírajícím spolkům. Čas a další deska teprve ukáže. Nyní mě omluvte, jdu meditovat a přemítat o tom, zda naši bezbožnou zemi skutečně ovládali dračí vládci nebes...

Vložit komentář

Wajt - 27.06.10 20:25:44
Krutá deska! Po Kolosseus živá voda pro tuhle kapelu. Vyzdvihl bych kytary - některý riffy jsou fakt techno a zvuk geniální, sype se jak hovado, pár "epic" momentů tam docela sedí. Otázka - je samoúčelný, že do těch klepců a pekla sem tam nahoděj změnu nálady nebo je stejně samoúčelný akorát v jinym ohledu, když je to peklo od začátku do konce? Mj. pózy jsou prostě ve veškerym metalu - v hevíku, deathu, thrashi, blacku, grindu, gothic, porno, fekal, gay, agro...bla bla bla. Jen maj rozdílnej charakter, podstata je stejná - tvářit se a hlásat ;)
DW - 27.06.10 14:05:15
:D... jinak tady sem se nudil. http://www.youtube.com/watch?v=6HeY0yNuU_c
LordSnape - 27.06.10 14:03:40
bizz: Příkladný řezníkův výraz. :)
bizz - 27.06.10 12:33:27
DW, ad k te fotce, az ted jsem nak na netu, v praci mi to neslo. jasny, me tohle ale neprijde nijak extra evilpoza, tohle dela i 90% dm kapel, vseci zli. podivej se treba na me - usr.bandzone.cz/fan/bi/bizzaro/gallery/profile.default/119287.jpg, cca 2promile :))
DW - 25.06.10 15:49:39
S dementní debatou souhlas, jenom mi grind jako zástupce ultra pózér žánru nepřišel nejvhodnější :).. Kašlem na to.-)
gorth - 25.06.10 15:19:35
no to možná, ale hudebně ukrutná nuda:) grimasy zkrátka v grindu jsou... dementní debata)
DW - 25.06.10 14:55:47
Birdflesh super sranda, jejich humoru rozumim na 100% :)
gorth - 25.06.10 14:18:47
DW - prostě herové připravující se na rozhodující bitvu mezi a Dobrem a Zlem, je celkem jedno, na které straně... ad grimasy v grindu - s klidem vynechám živáky a... http://www.supremebrutality.net/birdflesh/birdflesh2.jpg - podle mě zrovna ten typ bandy, která vezme triko a džíny a jde krosit (nudnej rokenrol...) :)
CrusT - 25.06.10 13:56:38
jasne on nikdo zly grimasy v grindu prece nedela...on je to totiz hrozne privetivej a neagresivni hudebni styl a tak se clenove vsech tech Rotten Soundu, Brutal truthu, Napalm Deathu, Abortedu a spol. na publikum smeji a nikdy se zle nemraci! nedejboze aby treba vystupovali v doktorskych plastich nebo se polevali se umelou krvi....kdo to kdy videl!
DW - 25.06.10 12:30:48
bizz - 25.06.10 12:25:48
a KOK se delaj zlymi?
DW - 25.06.10 11:54:01
Neni vole, copak dokážem chrochat bez toho, abychom ty ksichty dělali, když to taháme až z pat:)? Jenže když chrochtat přestanu, tak rozhodně nebudu dělat jak sem zlej bububu, dyť je to k smíchu všem přespolním:)
LordSnape - 25.06.10 11:04:19
lunaris: Čekal jsem od tebe nějakou pěknou reakci. :)
bizz - 25.06.10 10:26:23
DW: grimasa neni ten skleb co vydavaj pri tech prasecich rycich? to ze plkazej jazyk na fotografa pro dobrou fotku neni grimasa? jedinej, kdo nedela xichty, je Allen West, ale tady uz je to jina pisnicka. jinak jsem nadmiru homosexuality na tyhle desce nenasel, ale co, vam by prislxy teply i koblihy s marmeladou :)
DW - 24.06.10 20:22:13
jmenovat grind kapelu která nedělá grimasy? Skoro žádná grindovka nedělá grimasy, proč jako? Vezmou triko, džíny a jde se krosit.
lunaris - 24.06.10 19:14:49
Připojuju se: gay, a to jsem tu desku ani nemusel slyšet.
CrusT - 24.06.10 18:22:58
DW: hehe, jmenuj teda nejakou death, black, thrash, nebo grind kapelu, kde nedelaj grimasy, pokud zrovna nehazou profesorsky prisny ksichty... a onanie na nespravnych mistech? jakoze tam hodi ve 3/4 skladby solo? jasne, to je hroznej gay metal (tim se nesnazim nikomu vkladat do ust nevyrcene, jen mi to kdysi nekdo opravdu tvrdil :))
DW - 24.06.10 17:56:23
ale tak Nuclear Blast, to se dá čekat že to bude mírně papundekl:)
gorth - 24.06.10 17:39:30
ten začátek je určitě sbor... teda, asi vrstvenej hlas, prostředek nevím... ale pořád ještě připouštím možnost, že se mi to časem zalíbí, žádná jejich deska se mi nelíbila hned
DW - 24.06.10 17:33:45
CrusT: grimasy, texty, kožená image, onanie na nesprávnejch místech:)).. no dalo by se pokračovat. Muziku nehodnotím, absolutně mimo mé pole "působnosti" :))
CrusT - 24.06.10 17:31:47
nemam to album zrovna po ruce, takze nemuzu zkontrolovat miru homosexuality one pasaze, checknu to doma...ale schvalne, je to opravdu sbor, nebo klavesy?
gorth - 24.06.10 17:15:28
tak ok, když odhlédneme od imidž a textů, úplně náhodně:... zapnu The Divine Land a po půl minutě začne nějakej teplej hevíkovej sbor... a zabije ten fajn riff, párkrát se opakuje, a aby mě to definitivně přesvědčilo, někde ve 3:10 nastoupí sbor ještě teplejší...:)
CrusT - 24.06.10 17:00:01
ty vole tyhle reakce nechapu, muze mi nekdo vyjmenovat jedinou vec, ktera je na tom tepla?? maximalne tak ty jejich kozeny hadry na koncertech
gorth - 24.06.10 16:23:11
no nevím, asi si to kvůli dobré recenzi poslechnu ještě jednou... jenže mě to zatím fakt nebaví; nejsem trve, slovo komerce jsem ve spojení s deskou nepoužil ani jednou, jen je to dost Manowar, teplá nuda, jeden dobrej riff na skladbu to nespasí ... a to mám hodně rád Armadu i Kolossa a Reclaim považuji za jednu z nejkvalitnějších věcí v rámci (čistého) blacku vůbec...
killer - 24.06.10 15:28:49
sorry za chyby a preklepy, psal sem to narychlo...
killer - 24.06.10 15:27:20
KOK prisli s hodne dobrou deskou a hodne dobre propracovanou:-) To ze obcas nektere riffy se opakuji bych prave videl spis jako prinos a zamer aby je pak pozmenene mohli pouzit v hymnoznim refremu, ktery vas posadi na prdel!:-) do toho ty trashovy sola a vyhravky, uff:-) trash-black jak remen a sedi to sobe teda paradne!! jo dragon tower je trcohu sladsi (ze by psana s tim ucelem pro pripadne pouziti v radiich, soutezich a ja nevim kde jeste??), ale porad to je metal a rozhodne to muze spis vic lidem, co nemaj radi metal (aky), ukazat ze metal neni jenom sracka!! Coz se neda bohuzel rict o nasich zastupich v tehle hudebni soutezi:-( Souhlas s direktfu, divine land mi pirjde mnohem vetsi hymna nez dragon tower a treba na zivo pred publikem typu brutal, bych to odezvu na refrem prirovnal k vrave podobne te co vyvolaji Pain;-)))) btw jak vubec dopadli KOK v eurovision, vite nekdo??
DW - 24.06.10 11:07:02
já.
kot - 24.06.10 11:00:36
nechám být, tohle se netváří jako nic pro mě
CrusT - 24.06.10 09:38:22
řekl bych, že jde o nejlepší počin od dob Reclaim, ať už zvukově (Armada ani Kolossus nic moc) tak skladatelsky a to i přesto, že od půlky deska trochu ztrácí dech... načančaný mně to nepřijde vůbec, klávesy jsou v mixu tak akorát... víc blacku by sice neuškodilo, ale některý riffy jsou fakt masakr :-o a btw. Eurovision proč ne, když ta nabídka přišla? kdo by nechtěl bejt na poštovních známkách? :)
bizz - 24.06.10 09:35:03
beru. mozna ze tech 8.5, ktere jsem smazl, by bylo i lepsich nez 9, ale max 8.5 jsem ochotnej dat "zanrovy" desce, u me tohle KOK prekracuji. a i kdyz to dle tebe neni "zadne nadzanrove megadilo", minimalne zadnou podobnou kapelu neznam a KOK jsou i dobry premosteni k jakykoli muzice, budeme-li se bavit o "konkretni" muzice :)) at chces nebo ne, v Topu10 se mi tahle deska objevi - proste nazor ;))
DR - 24.06.10 00:05:51
Chachá, mohu býti první... Chápu Bizzovo nadšení, ale těch 7,5 tomu sluší více. Žádné nadžánrové megadílo to tedy není. A the dragontower a dark as moonless night je pěknej průser, zhruba něco jako therion. Ale furt o třídu lepší než Kolouch.

Zkus tohle