JUDAS PRIEST - Invincible Shield

recenze heavy metal
Dantez
8

Štít z těžkého kovu i po více než padesáti letech drží pohromadě. Drobné oděrky se ztrácejí ve stínu znovunalezeného majestátu, jehož návrat šlo zaznamenat už na Firepower.

Více než půl dekády. Toť doba, během které Judas Priest dokázali vyšplhat na metalový Olymp. Doba, po jejíž delší část kapela sveřepě třímala pomyslné kovové žezlo  (snad  jen v družbě s Iron Maiden). Ve stejném časovém úseku se Priest stihli odrazit od hard-a-blues-rockových základů, aby dopadli do prvotních rysů metalu. V nových žánrových limitech posléze testovali odolnost ucha příznivců. Zatěžkávacím testem prošla glamová chytlavost, tepot speed metalu i tvrdší thrashmetalové rytmy.

50 let fungování rovněž zaznamenalo řadu kreativních vzestupů a pádů, které udávaly kapelní obměny, ambice a občasná autorská vyprahlost. O desce Firepower z roku 2018 lze hovořit jako o další resurekci, jakémsi uvědomění, kde skutečně leží největší moc Judas Priest. Na proudu žluto červených plamenů se nesl humanoidní robot, jako kdyby se vracel zpět k povědomému – do dob Screaming for Vengeance, k jednomu z největších kapelních vrcholů.

Invincible Shield ve vytyčené trajektorii pokračuje, v rámci ambicí je však odvážnější. Deska se pyšní větší rozmáchlostí, z barevného schématu coveru i na základě singlů šlo vytušit, že se Judas Priest nevrací jen k jedné epoše. Novinka kombinuje epičnost Defenders of the Faith s podbízivostí Turbo, zastřešujícím prvkem je přitom samotný Painkiller – absolutní špice diskografie.

Mezi pojící prvky Invincible Shield tak patří břitké riffy, precizní double-bass nebo Halfordův ječák, na kterém se nikterak neprojevuje překlenutá sedmdesátka. V mezičase se dostává i na aranže odjinud. Objeví se nátura metalových grandiózních hymen, epičnost i přímočařejší british-steelovská hitovka. Textově se rovněž sází na odzkoušené. Nechybí věrnost těžkému kovu, vzdávání holdu spřízněným a výpravné eposy oscilující na hraně nebe a pekla.

Sázka na větší tvůrčí rozmáchlost se na Invincible Shield převážně vyplácí, v některých momentech se dokonce dá tvrdit, že se Priest daří dotýkat kvalit Painkiller. Riffy a monumentalita agresivnějších a rychlejších skladeb funguje i bez přítomnosti K. K. Downinga. Mladší kytarová náhrada (snad s dohledem Glenna Tiptona) zůstává věrná kapelnímu zvuku, který příliš nerozvíjí, v rámci kvalit se ale dokáže držet na podobné úrovni. Funkčnost je rovněž zachována v rámci momentů, do kterých se vnáší hitovost Turbo nebo na přímočaré Sons of Thunder – jediné zjevné ozvěně British Steel.

Kvalitativní kolísání tak lze vycítit jen ze skladeb, které navazují na postarší blues-rockový mustr či během jednotvárnějších epických skladeb. Dané přístupy po boku nápaditějších Painkillerem-ovlivněných chvil zní docela prázdně, bez většího nápadu. Invincible Shield ale i navzdory méně nápaditých chvilek odolává drobným prasklinám a drží až s nevídanou pevností.  Zachovává přední propriety, pro které jsou Judas Priest označování za oprávněné Bohy metalu. Pokud má jít o poslední materiál kapely, pak jde o rozloučení s grácií, konzistencí až nebývalou silou.