JEŠTĚR / REPTILE

recenze film
baara
7.5

V domě na prodej je nalezeno tělo brutálně zavražděné realitní agentky. A postupným prověřováním podezřelých je čím dál jasnější, že tady se neprodávají jen domy.

Benicio Del ToroMoje pětadvacet let trvající, těžko vysvětlitelná náklonnost k  Justinu Timberlakovi a velice povedený trailer mi našeptaly, že celovečerní režijní debut klipaře Granta Singera by mohl mít něco do sebe. Přestože krimi nepatří už dlouho mezi moje oblíbené žánry. Trailerům samozřejmě není radno věřit, ale světe div se, v případě Ještěra není celovečerní verze zase tak moc jinde. A docela dobře se na ni dívá!

V domě na prodej v americkém městě Scarborough je nalezeno tělo brutálně zavražděné realitní agentky. Do vyšetřování se pouští detektiv Tom Nichols (Benicio Del Toro). Jak postupně prověřuje obvyklé podezřelé, jako je bývalý manžel oběti, její aktuální přítel (Justin Timberlake) nebo „úchyl od vedle“ (Michael Pitt), je čím dál tím jasnější, že se tu neprodávají jen domy a že kriminální síť je secsakra široká.

Že to zní jako něco, co jsme už někde jinde a možná i mnohokrát viděli? Je to tak. Ale píše se rok 2023, filmů je jako hub po dešti a originalita není něco, podle čeho bychom je při troše zdravého rozumu měli hodnotit. Ani na nějaké posouvání filmového řemesla jako v případě Christophera Nolana s rozpočtem 10 milionů dolarů nelze aspirovat. Jediný zásadní problém Ještěra tak vidím ve scénáři, ve kterém se možná zbytečně upravovalo a přepisovalo, protože ve výsledku je nedotažený a nedokáže unést to, že centrální zločin se „vyřeší“ v polovině filmu. Z pomalé, temné detektivky se tak skokem dostáváme do žánru policejního dramatu, které už zdaleka není tak dobře zpracované, kterýmžto pádem mnohem méně zajímavé.

Justin TimberlakeZ první poloviny filmu je zřejmé, že režisér má pevně v ruce atmosféru (s hudebním doprovodem je to na příjemně dráždivé hranici kýče) a že umí pracovat s propojením rytmiky obrazu a zvuku nebo s kompozicí delších, statických záběrů, které působí v prázdných domech a potemnělých chodbách překvapivě intenzivně. Až tak, že u záběru na Del Tora a Timberlakea stojící a hovořící v prázdné místnosti jsem si řekla „sakra, to vypadá skvěle!“

Benicio Del Toro, který se na filmu podílel i jako producent a scénárista, ale jakž takž zachraňuje i tu druhou polovinu. Disponuje totiž nejen talentem a zkušenostmi, ale především onou impozantní přítomností na plátně/obrazovce (jako třeba právě Al Pacino), která v kombinaci s dobrou režií dokáže zázraky. A ostatní herci mu to naštěstí nijak nekazí.

Ve finále ale nelze odbýt pocit, že kdyby byla odvaha zkrátit stopáž, stavět na relativně jednoduchém případu vraždy a nepolevit v důrazu na audiovizuální stránku, výsledkem mohla být působivá filmová laskomina. Nebo si naopak udělat víc prostoru pro příběhy postav a žánrové úkroky v rozsahu řekněme osmidílného seriálu.

Ještěr má mouchy, ale pokud by takhle vypadalo vícero filmů na streamu, ke kterým se můžeme uchýlit ve chvíli, kdy si na úkor řádného spánku uděláme čas, tak si nebudu stěžovat. A jméno Grant Singer si zapisuji do virtuálního notýsku do seznamu tvůrců, které se vyplatí nadále sledovat.

AddSatan - 03.04.24 16:26:13
Odpověď Baara: Mně se mnohem víc líbilo islandský Trapped, Most mi fakt tolik neutkvě...
Tak konečně dokoukány všechny série obou. Dík za tip - hlavně 2. série Trapped fakt dobrá, první docela taky, ale je tam až moc brzy jasný, kdo v tom jede, je jen otázka jak přesně + jedno překvápko. 2. série zapeklitější, bavila víc. Ta 3. taky fajn, ale bylo tam i pár nesmyslů ve scénáři... a už to nebylo úplně ono. V Mostu mě scénář i postavy bavily trochu víc, sice všechny série jedou podle dost podobnýho schématu, ale stejnak mě to bavilo, vždycky fest zamotaný a plný falešnejch stop, správně depresivní a krutý (což i Trapped, ale tohle víc...) vždycky už jsem myslel, že vím a prd... i docela dobře promyšlená (?), linie hlavních postav, skvěle nekorektní asperger Saga dávala až do konce. Taky mi tam občas přišlo něco málo pravděpodobný, ale nic tak jako ve 3. sérii Trapped. Postavy zahraný výborně v obojím, kamera taky, Trapped má lepší prostředí a úvodní znělku - holt Island no.
Baara - 14.11.23 06:10:57
Pokud neviděl a čte diskuze pod recenzema, dobře mu tak :-)
AddSatan - 13.11.23 21:47:20
Tak asi houby spoiler, ne, když už jsi to viděl?
nejde o mě, ale o toho, kdo ne
Baara - 13.11.23 20:50:48
Mně se mnohem víc líbilo islandský Trapped, Most mi fakt tolik neutkvěl. Nevim. Tak asi houby spoiler, ne, když už jsi to viděl? :-) Druhou řadu jsem teda buď vůbec nedávala, nebo mi z ní nezůstalo v hlavě lautr nic.
Sachet - 13.11.23 19:56:12
AddSatan: Most je srdcová záležitost, nepřekonanej vrchol severskejch kriminálek, kterej i navzdory lehce překombinovaným zápletkám nekriticky adoruju. Saga Norén nejlíp napsaná a zahraná postava s aspergerem ever, znělka fenomenální (jak jí někdo sakra může nenávidět ?!! :D) a při vzpomínce na závěr celýho seriálu mi doteď regulérně nabíhá husina. Závidím ti, že máš větší část ještě před sebou, máš se na co těšit...
AddSatan - 13.11.23 16:38:07
Bez spoilerů, byť mlhavejch by to nešlo? :). Tohle bylo na konci 1.série a počítám, že ve druhý to bude taky úplně jinak, než to vypadá, ale to mě na tom právě baví (byť ok, některý věci tam vnímám trošku ambivalentně) ten střet společnost/svět vs. osobní rovina, aneb jak zdánlivě nepodstatný věci... zatím mi tam víc vadilo jen to, že za určitý věci by reálně asi jeden z vyšetřovatelů na konci 1. série skončil, ale kdo ví, jak to (tam) mají nastavený... každopádně i tak baví dost.
Baara - 13.11.23 16:13:53
Most jsem viděla strašlivě dávno. Pamatuju si, že mě něco štvalo na závěru...myslím, že to, že se celou dobu hrálo na to, že jde o nějakou pomstu společnosti nebo pomatenou snahu o její nápravu, a nakonec to bylo ùplně jinak. Asi bych ti neměla říkat jak :-)
AddSatan - 13.11.23 13:31:38
dostal jsem se k tomu sto let za vopicema, ale jestli to někdo nezná, doporučuju švédsko-dánský seriál Most (Bron/Broen, 2011-2018), dojíždíme druhou sérii a přes nějaký mušky pořád hodně dobrý, možná i jeden z nej krimi (thriller/drama atd.) seriálů, co jsem kdy viděl (?), mj. kamera a zabarvení připomíná i Trierův Riget, překvapivej scénář, máloco se dá odhadnout dopředu, zajímavý myšlenky/přesahy, psychologie i humor, dobrý herci, jedna z hlavních postav podává Aspergerův syndrom (?) věrohodněji než třeba Sherlock atd. ... jen teda strašně nenávidim úvodní song v titulkách :) https://www.csfd.cz/film/305322-most/prehled/
Baara - 16.10.23 20:08:52
Jo a kýč/klišé máš pravdu, při psaní mi zjevně nenaskočilo správný slovo :-)
Baara - 16.10.23 20:07:49
Je to nějaká nesmyslně naroubovaná symbolika ve vztahu k těm zkorumpovanejm policajtům....ale musela jsem si to přečíst někde v rozhovoru s režisérem. Úplná zbytečnost.
AddSatan - 15.10.23 22:45:24
+ - souhlas, na to, jak je to, jak zmíněno, poměrně šablonovitý a některý věci se dají tipnout dřív, než dojde k odhalení a falešný stopy jsou jasný hned, tak mě to překvapivě celkem bavilo, atmosféra, herci, kamera, hudba (nevím, jestli hranice kýče, možná spíš blíž klišé?), na debut rozhodně slušný... možná jsem jen nepozornej, ale pochopil někdo, proč se ten film jmenuje Reptile?
Baara - 04.10.23 18:17:40
tempo utahlejsi, zabery delsi, atmo pochmurne, herectvi super, celkove na N fakt dobry. videno vcera ;)
Upřímně, čím pomalejší tempo, tím je tenhle film podle mě lepší. Jak se snažej, aby se toho víc dělo, jde to do kopru.
bizzaro - 04.10.23 13:33:02
sicky - 04.10.23 10:45:12
zrovna o víkendu jsem na to koukal :) a musím, říct, že na Netflix dobrý. Vzhledem k tomu, jaký ptákoviny v produkci Netflixu vznikají, je tohle příjemně konzervativní, "normální" film. Díky za něj.
AddSatan - 04.10.23 10:24:43
hm, koštnu někdy, (asi :) ) dík za tip ... koukám, že hudbu k tomu dělal Glotman, jeho starší (nesoundtrack) desky mě bavily (viz zdejší rec.), byť "příjemně dráždivé hranici kýče" úplně nenalákalo, už soundtrack Last and First Men mi místy přišel dojímavě-kýčovitej (ale za to asi mohl spíš Jóhannsson)