JEDEN MUSÍ Z KOLA VEN > Tinker Tailor Soldier Spy -

Baara
8.5

Obsazení špionážního thrilleru britskou hereckou elitou (od veteránů až po stoupající hvězdy) v rukou zručného švédského režiséra, který dokázal, že pro temnotu má cit a pochopení? Film docela náročný, který se na první pokus možná nepodaří stoprocentně uchopit.

JEDEN MUSÍ Z KOLA VEN > Tinker Tailor Soldier Spy - poster - Colin FirthJEDEN MUSÍ Z KOLA VEN > Tinker Tailor Soldier Spy - poster - Benedict CumberbatchFanoušci britského filmu se při prvních zprávách o obsazení špionážního thrilleru podle románu Johna Le Carrého začínali tetelit blahem. Britská herecká elita od veteránů až po stoupající hvězdy, a to vše v rukou zručného švédského režiséra Tomase Alfredsona, který svými předchozími filmy (Ať vejde ten pravý) dokázal, že pro temnotu má cit a pochopení.

V roce 1973 je agent v důchodu George Smiley (Gary Oldman) osloven, aby našel dvojitého agenta mezi nejvýše postavenými muži britské MI6, který podle všeho spolupracuje se sovětským agentem s krycím jménem Karla. Spolu s mladými agenty Peterem Guillamem (Benedict Cumberbatch) a Peterem Tarrem (Tom Hardy) se vydává hledat „krtka“ v prostředí, kde každý podezřívá každého a nikomu nelze věřit.

Osobně nejsem velkou fanynkou špionážních filmů (či románů), nicméně Tinker Tailor Soldier Spy (původní a nepřeložitelný název knihy a filmu) je jiný než dnešní (americké) filmy o tajných agentech. Nezakládá si na akci, tempu či složité zápletce. Jeden musí z kola ven stojí na atmosféře, výpravě a hlavním hrdinovi.

Postava agenta George Smileyho, ačkoli mi to došlo až několik hodin po zhlédnutí filmu, je obrovsky komplexní. Smiley je nenápadný, šedivý muž s tlustými brýlemi, který je pro svou nenápadnost ideální pro svůj úkol. Vysoce inteligentní a uzavřený muž, naprosto jistý ve své práci a naopak nejistý a submisivní v osobním životě (vždy s láskou vezme zpět svou ženu, která ho již několikrát opustila pro jiného), což je vlastnost, kterou mu Le Carré dal sám ze sebe. Mimochodem, sám autor se mihne jako jeden z hostů na vánočním večírku.

JEDEN MUSÍ Z KOLA VEN > Tinker Tailor Soldier Spy - poster - Tom HardyJEDEN MUSÍ Z KOLA VEN > Tinker Tailor Soldier Spy - posterMluvíme-li v případě Jeden musí z kola ven o atmosféře, nejde o konstantní napětí (v první polovině filmu se někdy hůře udržuje pozornost) a vlastně ani o samotnou zápletku. V tomhle je Le Carré jiný (viz Nepohodlný).  Alfredson se nesnaží udržovat napětí neustále na vrcholu, dávkuje ho a v klidnějších chvílích buduje atmosféru pesimistickým zobrazením světa tajných služeb. Světa, který nedává šanci přátelství ani rodinným vztahům, který nutí člověka neustále se ohlížet přes rameno a nedovolí mu věřit ani svačinářce. Nemožnost šťastného osobního života ukazuje film na několika různých příkladech...ani snaha Rickyho Tarra, který se zamiluje do ruské agentky (Světlana Chodčenkova) a nechce se stát osamělým starým mužem bez rodiny jako jeho kolegové, nemá nejmenší šanci na úspěch.

Tíhu tématu silně podtrhuje také výprava, laděná prakticky (kromě flashbacků v podobě vánočního večírku) jen do černých, šedých a hnědých odstínů. Centrála MI6 působí spíš jako špatně uklizené skladiště a Londýn je prostě Londýn. Alfredson dával pozor na každý detail, včetně hudby, nábytku, kostýmů či (někdy dost hrozných) účesů.

JEDEN MUSÍ Z KOLA VEN > Tinker Tailor Soldier Spy - posterHerecké výkony není snad ani třeba detailněji rozvádět. Role jsou skvěle rozdělené a vyvážené pro všechny vedlejší postavy. Nicméně ani elegance Colina Firtha a Benedicta Cumberbatche ani sexualita Toma Hardyho nemohou zastínit fantastického Garyho Oldmana (pro mě jinak jednoho z nejšarmantnějších herců vůbec), jehož fyzicky minimalistický výkon jen občas pustí ven skutečného Smileyho (vánoční večírek, vyprávění o setkání s Karlou). Promiň, Georgi Clonney, ale letos Ti na Oscarech fandit nebudu.

Ačkoli pro mladší diváky je doba Studené války již poněkud cizí, udělali filmaři hodně proto, aby je na film přitáhli. Do rolí sovětských agentů obsadili jednu z mála známých ruských tváří, Konstantina Chabenského z adaptací Lukjaněnkových Hlídek, do rolí britských agentů pečlivě vybrané, schopné a momentálně velice oblíbené Brity a dali filmu styl. I přesto je Jeden musí z kola ven film docela náročný a přiznávám, že mně osobně se ho zřejmě nepodařilo na první pokus stoprocentně uchopit (proto poněkud nejisté hodnocení). Rozhodně se podívám znovu. Nicméně pokud máte radši Bondovky, JedenJEDEN MUSÍ Z KOLA VEN > Tinker Tailor Soldier Spy - poster musí z kola ven vás, bohužel, asi moc bavit nebude.

---- --- -- - -- --- ----

Velká Británie / Francie / Německo, 2011, 127 min

Režie: Tomas Alfredson

Hudba: Alberto Iglesias

Hrají: Gary Oldman, Colin Firth, Tom Hardy, Mark Strong, Ciarán Hinds, Stephen Graham, Benedict Cumberbatch, Simon McBurney, Roger Lloyd - Pack, Kathy Burke, Christian McKay, David Dencik, Toby Jones, John Hurt