Indiana Jones a Království křišťálové lebky > Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull -

baara
5.5

George Lucas v rozhovorech tvrdil, že čtvrtý Indy se určitě bude líbit těm divákům, kteří mají rádi předchozí tři filmy. A také se rozplýval nad tím, že Indy byl natáčen „po staru“. Všeobecně nejočekávanější pokračování letošního roku je v českých kinech a George Lucas je pěkný lhář.
Ale pěkně po pořádku. Indy zestárl přesně o tolik, o kolik se filmový čas

review_1021_px2

posunul od doby, kdy mu dal Áďa Hitlerů autogram. Sovětští vojáci pod vedením agentky KGB Iriny Spalko (s chutí přehrávající Cate Blanchett), aby jim pomohl najít zmagnetizovanou rakev se supertajným obsahem. Nato je z moci FBI suspendován a zaskočen napomádovaným mladíkem (Shia LaBeouf v roli „čerstvého větru“), jehož matka byla unesena v Jižní Americe společně s archeologem jménem Oz, starým Indyho přítelem. Pokud znáte oblíbené motivy Stevena Spielberga, jistě uhádnete, jaký vztah má tenhle mladík na motorce k Indymy. Společně se tedy vydávají po stopách křišťálové lebky, která dle legendy po vrácení do mýtického města Akator dá tomu, kdo ji přinesl, klíč k veškeré moci a vědění...
Všechno to zní jako staré dobré Indyho dobrodružství, ale v kombinaci s pointou či poslední scénou je to stručně řečeno slátanina. Nebudu prozrazovat víc s ohledem na potenciální diváky, i když mě prsty na klávesnici svrbí touhou profláknout všechno a hned.
Celý problém filmu tkví v tom, že Indiana Jones jako hrdina už není, co býval, stejně jako jeho představitel. Spielberg s Lucasem si prý

review_1021_px3

nedokázali v této roli představit nikoho jiného, takže museli chtě nechtě pracovat s Fordovým věkem (protože ať jste jakkoli ve formě, v 65 letech už to prostě není ono). Uchopili tento problém několika způsoby a bohužel jen jeden je více méně šťastný. Indyho nostalgické vtípky, pohledy a vzpomínky jsou v pořádku, ale nelze na nich postavit film a v podstatě tak hrdinu odepsat. Druhou možností je rozšíření akční části filmu, což sebou nese dva velice zásadní problémy. Za prvé neměli tvůrci zakládat propagaci na tom, jak bude film oldschool. Ačkoli to tak vypadá alespoň do doby, než se hrdinové dostanou do Jižní Ameriky. Doba je jiná a tvářit se, že záměrně nevyužíváme možnosti, které nám dává, je póza. Víme, že zrovna v práci s digitálními technologiemi je Spielberg mistr. O důvod víc vykašlat se na hru na „jako za starých časů“, když staré časy už jsou dávno pryč a pravidla pro dobrodružný velkofilm už jsou dávno jiná! Málokterý divák se nechá pohltit přehlídkou digitálních zvířat, rostlin a scenérií, které drasticky kontrastují s nostalgickým laděním

review_1021_px4

filmu. Buď a nebo, Stevene, to víš sám nejlíp! Za druhé měly být všechny bitky, útěky a honičky údernější, neboť i před občasné proložení humorem, jsou příliš dlouhé (viz jízda pralesem ala Návrat Jediho), ergo v jistém momentu přestávají být zábavné. Jejich nereálnost navíc překračuje hranici akceptovatelnosti a Indy v nich spíše sedí, maximálně běží. Akční kousky obstarávají jiní, v čele s Shiaou LaBeoufem. Upřímně jsem doufala, že si ten klobouk na konci nasadí. Ačkoli žádné další pokračování nás nejspíše nečeká, protože Indy „vyměkl“ i po citové stránce a jeho zbraní se nejspíš stane nanejvýš sekačka na trávu kolem rodinného domku.
Umím si představit, jak moc tenhle film musel Stevena Spielberga bavit – je v něm všechno, co má rád: otcovské vztahy, mimozemšťané (auvajs, spoiler) i maximální happy-end. Jenže co je moc, je příliš, a Království křišťálové lebky jako celek budí dojem, že nešlo ani tak o zábavu pro dva staré kamarády, kteří jako by svého hrdinu přestali mít rádi, jako spíš o velké peníze (podobně jako u třetích Pirátů z Karibiku). Nakonec Indyho nostalgie musí přejít i na diváka, který si povzdechne, že to bývalo lepší. Což o to, tak to bývá. Jenže ono to mohlo být mnohem lepší i bez ohledu na předchozí díly. Ano, zasmějete se (především v první třetině filmu), ale ve finále odcházíte s pocitem, že tenhle film je opravdu nadbytečný i jako čirá zábava.
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2008, 123 min
Režie: Steven Spielberg