IRON MAN -

baara
7.5

Filmová sekce společnosti Marvel natočila samostatný komiksový velkofilm… a nehodlá se zastavit na jednom a to znamená, že je na čase přestat se vymlouvat, že se člověk nevyzná ve světě komiksu, a začít reflektovat komiksové adaptace i v recenzích. A nyní k tomu máme dobrou příležitost, neboť v minulých dnech nakráčel za zvuku metalových kytar do českých kin nový americký komiksový hrdina – Iron Man.
První díl se točí jak jinak okolo „zrození“ hrdiny. Iron Man je z těch, kteří ze sebe superhrdiny dokázali udělat sami (tj. nejsou z jiné planety, nekousl je

review_1008_px3

žádný hmyz a nemají mutující geny), jako třeba Batman. Iron Man je totiž miliardář Tony Stark (Robert Downey Jr. ), dědic gigantu amerického těžkého průmyslu Stark Industires. Tony si užívá svých peněz a evidentního osobního kouzla, obložen sklenkami whiskey a slečnami z obálek časopisů pro pány. Při prezentaci nové rakety přímo v Afghánistánu je zajat skupinou teroristů s požadavkem, aby jim vyrobil v zajetí jeden exemplář oné rakety. Navíc se probouzí s elektromagnetem v hrudi, který drží šrapnely (jeho vlastní výroby) dál od jeho srdce. Protože Tony po otci nezdědil jen společnost ale i talent, sestrojí si nejen silnější kardiopřístrojek, ale také kovový oblek se spoustou zabudovaných „hračiček“, ve kterém vypochoduje ze zajetí a nechá za sebou spoustu mrtvých a naštvaného vůdce. Po návratu se rozhodne zavřít sekci pro výrobu zbraní, setká se však s odporem spolumajitele společnosti Obadiaha Stanea (plešatý Jeff Bridges). A tlupa Afghánců, navíc jeho zbraněmi, zabíjí civilisty, takže Tony sestrojí vylepšenou verzi původního obleku a vydá se je zarazit…
Jak již bylo zmíněno v úvodu, společnost Marvel Enterprises se rozhodla nadále vyrábět filmy samostatně, nikoli v koprodukci s velkými studii jako doposud. Hlavním důvodem jistě bylo, že Marvel měl vždy tak 40-tiprocentní a nižší podíl na zisku z předchozích filmů (od Hulka, přes sérii X-Men až k Spidermanovi) insiprovaných vlastními komiksy. V Marvelu si prý zakládají na tom, že tvůrci musí film brát vážně (jako reflexi reality), nikoli jako jakousi pohádku. Pokud všechno půjde dobře, mohl by Marvel zaujmout podobné postavení jako Pixar na poli animovaných filmů.
Marvel svěřil svůj první velkofilm režiséru a herci Jonu Favreauovi (Zathura: Vesmírné dobrodružství), který zjevně prokázal dostatek nadšení a na filmu je to vidět. Film se prý přes veškeré škrty a aktualizace

review_1008_px2

hodně drží předlohy, jejíž pokračování jsou prý mnohem zajímavější (dle informace povolanějších). Svého hrdinu bere režisér vážně, ačkoli v něm nemá takový psychologický potenciál jako je například v postavě Bruce Waynea. Tony Stark totiž nemá deprese a vůbec ho netrápí, kam se svět řítí. Až do bodu zlomu… Čímž se dostáváme k tomu, že do rolí velkých komiksových hrdinů Marvel obsazuje herce z netypických „škatulek“. První pokus u Daredevila s Benem Affleckem nevyšel, ale zjevně byly pravděpodobně na vině Affleckovy omezené herecké schopnosti. Robert Downey Jr. , nominovaný na Oscara za stvárnění Charlieho Chaplina, byl znám především jako talent promarňující závislák, který natočil pár dílů Alley McBeal a pak ho zase zavřeli… Jenže Downey se vrhl do maximálního pracovního tempa (i když vrcholný stres asi není nejjistější obranou před závislostí) a podepsal smlouvu na 3 filmy o Iron Manovi. A je vidět, že ho jako fanouška komiksů role baví (i přes výběr rolí má prý záliby průměrného Američana). Dokonce prý denně nutil Favreaua přepisovat na place dialogy, které nepovažoval za únosné. Ve filmu jich již z podstaty komiksového boje zla proti dobru několik zůstalo, ale Downey, Gwyneth Paltrow i Jeff Bridges jsou zárukou toho, že i to nejhorší se dá skousnout. A pokud vydržíte v kině do konce sáhodlouhých závěrečných titulků, dozvíte se, která další hvězda se objeví v sequelu. Každopádně vhodnějšího představitele pro civilní tvář Tonyho Starka by konec konců těžko pohledal…nemluvě o sex-appealu, charizmatu a sarkastického humoru, kterého má Downey na rozdávání. Takže pokud jsem u Zodiaca doufala, že Downey snad již nebude „hrát sám sebe“, tak si musím ještě počkat.
Iron Man měl ve srovnání se Superman se vrací (270 mil.) či Spidermanem 3 (258 mil.) rozpočet „pouhých“ 180 mil. dolarů, tvůrci si

review_1008_px4

toho však byli vědomi a rozumně s rozpočtem naložili. Nákladných akčních scén není mnoho a nejsou příliš rozmáchlé, ale ostatní scény jsou natolik zajímavé, že i přes některá „hluchá“ místa (125 minut by se dalo ještě prostříhat) se divák velice dobře baví. Je to především humor, se kterým je napsána hlavní postava a který v rozhovorech s roboty či při nepovedených pokusech s oblekem minimálně zdvojnásobuje Downeyho komediální talent. Tvůrci se nás snaží co možná nejméně upozorňovat na společenský kontext a dodat nám rozumně vyváženou zábavu, která při troše štěstí neurazí ani inteligentního diváka. Film není nijak originální, ačkoli se tak snaží občas tvářit, ale vzhledem k dalším plánům Marvelu je to velmi slušný začátek. Tolik od komiksového laika.

P.S. Dodejme ještě, že postava Iron Mana se objeví i v další chystané Marvelovce The Incredible Hulk (s taktéž zajímavě obsazeným Edwardem Nortonem). Měla by to být první vlaštovka crossoveru, který hodlá Marvel po vzoru komiksových verzí dále rozpracovávat.
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2008, 125 min
Režie: Jon Favreau
Hrají: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Terrence Howard, Jeff Bridges, Leslie Bibb, Faran Tahir, Clark Gregg, Jon Favreau, Nazanin Boniadi, Ghostface Killah, Sahar Bibiyan, Fahim Fazli, Micah A. Hauptman, Stan Lee

review_1008_px1