HORŠÍ UŽ TO NEBUDE > Stranger Than Fiction -

baara
8

Horší už to nebude (v kinech 5.4.2007)

Nebudu se tajit tím, že tenhle malý, milý a pozitivní filmeček se mi téměř přesně trefil do vkusu. Mám ráda snímky jako tak trochu pohádka Lepší už to nebude (jehož název distributor v tomto případě dosti nepřesně variuje) a tak trochu realita Ztraceno v překladu. Trocha legrace, relativně reální (divákovi blízcí) hrdinové a odpovídající konec.
Spisovatelka Karen Eiffel (Emma Thompson) píše zásadně tragédie, tzn. že v jejích příbězích hlavní hrdinové umírají. Momentálně má však tvůrčí blok

review_818_px2

(v titulcích doslovně přeloženo jako spisovatelský blok) a neví, jak zabít Harolda Cricka. Což je dobře pro Harolda (Will Ferrel), který totiž skutečně žije a začíná slyšet hlas, který vypráví jeho životní příběh. A když to vypadá, že Harolda čeká nevyhnutelná smrt, rozhodne se odhodit život daňového kontrolora, sbalí krásnou pekařku (Maggie Gyllenhall) a naučí se na kytaru. Jenže o to méně se mu chce zemřít. Nezbývá než s pomocí svérázného literárního vědce (příjemný Dustin Hoffman) vyhledat autorku a poprosit ji, aby Harrolda nezabíjela.
Stranger Than Fiction je opravdu malý film, i přes velmi slušné obsazení a známé jméno v kolonce režisér. Marca Forstera problémy lidské fantazie zjevně zajímají, ať již jsou pohádkově idealistické (Hledání Země Nezemě), halucinační (Hranice života) nebo v tomto případě obyčejně přízemní. A vždy si vybírá spolehlivé herce. Tentokrát vsadil kromě osvědčených starších herců na čistokrevného komika Ferrela, kterému však jeho čísly posedlého troubu z berňáku nemůžete nevěřit a lásku

review_818_px3

přirozeně okouzlující Gyllenhaal mu z celého srdce přejete. Zajímavým zpestřením jinak vcelku jednoduchého a předvídatelného (v žádném případě však nudného nebo pomalého) příběhu je grafické znázornění Haroldových představ či příjemné britské vyprávění Emmy Thompson. Také krásný a vkusně nenápadný písničkový doprovod.
Horší už to nebude neřeší, zda je komedií či tragédií (stupidní český název a trailer ukazují na to první), prostě se jen tak nese. Je to kousek zábavný tak akorát, aby vám při odchodu zanechal úsměv na rtech, a hluboký tak akorát, aby vás oslovil a nezatížil. A ačkoli to nemusí znít zrovna jako vyloženě kladné hodnocení, uvědomte si, jak málo podobných filmů poslední dobou vídáme. Zavání to sice podbízivostí či vypočítavostí, ale tyhle malé filmy umějí diváka potěšit s pocitem, že není nenormální, když se netrápí pro lásku, nehoní se za penězi či akademickými tituly a co dělá rád, dělá z lásky a třeba i zadarmo. Nemám pravdu, redaktoři MJC?
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2006, 113 min
Režie: Marc Forster