HOCICO - El Último Minuto (Antes De Que Tu Mundo Caiga)

AddSatan
7.5

Temný náboj, kovově úderná rytmika v rychlejším tempu, hluboké bass-beaty s temně elektronickými linkami, smyčkami a samply. Hocico se do skladeb na poslední desce povedlo zas dostat potřebnou dávku neblahé zlověstnosti a agresivity.

HocicoHocico (čte se to zhruba jako „osiko“ a znamená to čumák nebo tlama) je dvojice z Mexico City tvořící už od roku 1993 svojí vizi temné elektroniky vycházející z EBM a industriálu, resp. bývají označováni jako tvůrci žánru „aggrotech“ (to jakože „aggressive techno“, nespojovat se zemědělskými technologiemi). Můžete se setkat i s pojmy jako „harsh/terror EBM“, „hellektro“ (haha) apod.

Rané počiny skupiny se vyznačovaly (ne)řádnou syrovostí, agresivitou a z dnešního hlediska možná celkem špatnou produkcí, která tomu ovšem dodává kouzlo ne nepodobné starým blackmetalovým nahrávkám. Byl to prostě pořádný „raw cyberpunk“ a hlavně na Triste Desprecio nedám dodnes dopustit. Za přelomové album, které je dostalo do širšího povědomí, lze určitě označit zvukově i kompozičně propracovanější Signos de Aberracion z roku 2002, což byla i pro mě doba, kdy jsem se k nim a vůbec k EBM/industriální muzice dostal. A při vší úctě k dalším velkým jménům (sub)žánru mi vždycky přišli jako ti nejlepší.

Na zmíněném Signos de Aberracion kapela definitivně našla svůj výraz a zvuk, na kterém se vlastně do dnešní doby příliš nezměnilo a hity jako Untold Blasphemies, Forgotten Tears nebo Bloodshed patří mezi stálé položky jejich koncertů. Jejich další „post-Signos“ tvorba mě už tolik nikdy nezaujala, ano, sem tam se jim povedlo složit dobrou skladbu, ale nic, nad čím by člověk zrovna jásal.

HocicoV loňském prosinci vyšlo zatím poslední album El Último Minuto (Antes de Que Tu Mundo Caiga), o kterém kapela prohlašovala, že bude jejich nejtvrdší a nejagresivnější. Tahle prohlášení moc dobře známe, ale pokud toto tvrzení vztáhnu právě na novější tvář kapely (na Triste Desprecio to pořád v tomhle ohledu nemá), tak mu lze dát více méně za pravdu.

V zásadě se vlastně stále nic nezměnilo, pořád je to ta stará známá „temná technoparty“ se zlým, zastřeným vokálem. Dominuje úderná rytmika povětšinou v rychlejším tempu. Hluboké basové beaty a kovově znějící „rytmičák“, doprovázené několika (většinou) jednoduchými, temně elektronickými linkami, smyčkami a samply. Hocico se ale na poslední desce povedlo, zvláště do skladeb jako Toxic a Polarity, dostat potřebnou dávku neblahé zlověstnosti a agresivity, jistý temný náboj, který jsem měl rád Hocicona jejich starších deskách. Na první poslech zaujme i jako otvírák skvěle zvolená rychta T.O.S. of Reality a pak Dead Trust. Vše opět dotváří dobře nafrázovaný, jedovatý vokál Erka Aicraga. Vlastně až někam do páté skladby (včetně) jim to odsýpá víc než skvěle, jednotlivé elektro motivy a vrstvy jsou dobře smíchané, skladby mají potřebnou dynamiku a není moc co vytýkat. Zbytek alba (až na výše zmíněnou Toxic , možná ještě Firewalking a úderná Over the Limit) ale tvoří již o poznání méně výrazné a ne již tak povedené kousky a u některých z nich, jako třeba u titulní instrumentálky El Último Minuto nebo Mundo Impossible, se i dostavuje pocit jistého dětinského kýče a patosu (ano, ono to možná k tomu žánru tak trošku patří, jasněže, ale tady to v mém měřítku přesáhlo únosnou mez). Naopak produkční stránka se povedla jen a jen na výbornou, zvukově to mají tihle mexičtí „cyber-punkeři“ vychytané do detailů, o tom žádná.

I přes výše uvedené výtky bych řekl, že Hocico vydali svojí nejlepší desku od Signos de Aberracion a síla téhle muziky se dle mé zkušenosti ukáže hlavně v živém provedení, o čemž se budeme moci přesvědčit již tento čtvrtek 28. 2. v pražském klubu Rock Café.