HECTIC PATTERNS - Random

lesíK
8

Před nějakou dobou se mi dostala do ruky debutová deska kapely The Faceless Akeldama. Masakr, který jistě všichni dobře znáte, už si dlouho pamatuji nazpaměť, pozpátku a o půlnoci, a tak jsem se dal do hledání podobně vonící stravy. A dlouho nic, až teď se mi poštěstilo narazit na francouzskou formaci Hectic Patterns s jejich debutovou deskou. Možná se ptáte, co to tady plácám s The Faceless, když je to vlastně poměrně odlišná muzika. Sám si nejsem jist, zda jsem schopen to vysvětlit, ale i přes nižší stravitelnost, občasnou plochost a ostrost mi to srovnání nedá spát. Jakoby kvalitní sestřička, ne tolik načančaná, ani ne tak veselá a vysmátá, prostě zamračená starší sestra v teniskách a ošoupaných maskáčích s drsňáckým výrazem, skrývající svoje nesmírné vnady před prvním pohledem kdekoho a ukazující naopak okaté opovržení vším kolem.
Tenhle článek beru trochu pozpátku, protože ačkoliv by se měl výčet pocitů a pohledů na věc řadit na konec, hraje tentokrát dost zásadní roli. To asi proto,

review_1057_px2

že hlavní dva aspekty jsou běžně k vidění odděleně, možná jsou i v protikladu: agresivita a hravost. Jak bývá u Francouzů, ke vzteku všech, zvykem, neobsahují jejich stránky ani myspace-profil informace v jiném než francouzském jazyce, o historii si toho proto řekneme jen tolik, že mají za sebou demo s názvem The Grand Hare Order. Tato skladba je obsažena i na albu a je to jedna z nejlepších.
Na každém kroku je navíc k vidění značná instrumentální zručnost, s ohledem na debut až nevídaná. Sama o sobě by ještě nebyla tak převratnou (známe i jiné prvotiny, co rozštípou, viz např. Beneath The Massacre nebo již zmíněná Akeldama), ale v kombinaci s tím, co se v jednotlivých skladbách děje, mě tohle album chvílemi naplňuje totálním úžasem. Až na předělovou efektovou blátivku I’ll Quit Smoking, kterou bych si s chutí nechal ujít, je to totiž masakr od začátku do konce. Kytarové linky, doplněné o (rozhodně ne nemoderně znějící) sóla, zdatně válcují a technické překážky neberou v potaz, natož aby kvůli nim snižovaly na energii a agresivitě. Bubeník je evidentně hračička, nějaké to cinkání je slyšet i ve chvílích, kdy by bylo to ostatní zajímavé i samo o sobě. Ve skladbě Macabre Punishment se předvede i co do rychlosti a zdá se, jakoby byl absolutně bez limitů. Krásná práce, stejně jako všichni zúčastnění.
S chvilkovými úskoky do vod metalcoru lze hovořit o perfektně zvládnutém technickém brutal death metalu moderní doby, kterému není cizí ani melodie a

review_1057_px3

dynamika. Pěkný math oříšek čeká na konci skladby The Grand Hare Order v podobě neobvykle zahrané gradující interferenci rychlostí kytary a bicích. Toto se opravdu nedá vysvětlit, protože jsem se sám do teď nedopočítal.
Poslech desky Random je jako sběr perel. Všechny škeble jsou pěkné a dobře se na ně kouká, hýří výjimečnými barvami; ale jen v některých je kdesi hluboko (rozuměj v průběhu) zahrabaný ten skutečný klenot, pasáž, která svou nápaditostí vyrazí dech. Takovou perlou je také třeba skvostná vyhrávka na konci titulky Random, disharmonicky sestavená, meshuggahovsky znějící koncovka.
Je tam toho spousta, z mého úhlu pohledu to prostě nemá chybu – tedy až na trochu přehnaný volume boost při masteringu, kvůli kterému slabší aparatury (repráčky u mne v kanceláři) trochu nezvládají a chrčí. Abych však nebyl příliš subjektivní, musím poznamenat, že ač jsou ty nápady skvělé a vyplavávají jeden za druhým dřív, než si tu předchozí škebli stihneme vychutnat, jsou všechny dost v podobném duchu. Obecně se tedy, řekl bych, dá hovořit o jemné fádnosti. To jen tak obecně vzato. Další vrub do mínusu je již zmíněné intermezzo, které je tam snad jen tak z povinnosti. A taky nestravitelnost vcelku..
Pokud vás oslovuje technický death, jednoznačně doporučuji, neboť budete pravděpodobně nadšeni. Video na myspace-profilu mluví samo za sebe. Je to síla. Bohužel se asi málokomu podaří udržet pozornost po celou stopáž desky, časem

review_1057_px4

vždy dostanu chuť na něco jednoduššího na oddych. Hudba Hectic Patterns je hodnotná, ale rychle zasytí a chce to pauzu. Nicméně naživo to bude jistě nepopsatelné.