Autor: 85 Uživatelé: 80 Tvé hodnocení: hodnoť
Trails & Passes

GREENLEAF - Trails & Passes

Komu se líbí (anebo i nelíbí) poslední MASTODON, může zkusit stylově podobně zaměřené GREENLEAF jako zajímavou alternativu.

GreenleafU švédských GREENLEAF je od prvních tónů jasné, že jejich inspirací je hudba sedmdesátých let. V jejich případě se však nejedná o ten typ současné stoner metalové/rockové produkce, kde ty sedmdesátky jedou jen tak někde na pozadí. Tato kapela vězí ve starých časech naprosto a kompletně tak, že při poslechu Trails & Passes až máte pocit, že jde skutečně o nahrávku z roku cca 1970. Ovšem k jejich cti nutno uznat, že nejde jen o kopírování a pózu, ale o jakousi „autenticitu“, která konkurenci často chybí.

Důvodem je možná to, že tato parta, jak dnes bývá v žánru zvykem, nehledá inspiraci v temném, valivém zvuku metalových praotců BLACK SABBATH, ale spíše v hravosti a melodiích DEEP PURPLE, THIN LIZZY či NAZARETH. Na albu samozřejmě nechybí razantní riffy a tvrdší pasáže, ale GREENLEAF jsou přeci jen více o melodických linkách a než na hutný zvuk a temnou image mnohem více sází na skladatelskou pestrost, kytarové vyhrávky a hlavně na zpěv, což těm sedmdesátkám vlastně odpovídá i více. On ale i samotný fakt, že kapela klade důraz nejen na vokál ale i texty (kupříkladu Humans anebo With Eyes Wide Open podsouvají dojem, že ji jde o to předat i nějaké postoje, myšlenky), ji sympaticky přidává na naléhavosti.

GreenleafA do třetice je na Trails & Passes zajímavé též to, že ačkoli většina kusů působí spíše vyklidněným, uvolněným, místy se nebojím říct až „fotrovským“ dojmem, obsahuje až překvapivý náboj a energii. Možná díky tomu, že GREENLEAF se nesnaží vrstvit složitosti, ani nijak přehnaně tlačit na pilu, ale spíše se snaží přehrávat jednoduché, zato ovšem výrazné, originální motivy, které se vryjí do paměti. Tady se neubráním srovnání kupříkladu s MASTODON, resp. jejich posledními alby, kteří se dle mého snaží o podobné hardrockové vyznění a zjednodušení (důraz na zpěv, podobně středové kytary, občas i styl bicích…), musím však konstatovat, že těmto Švédům se dílo daří o něco lépe a jejich kolekce působí jako celek výrazněji a v neposlední řadě je i na poslech trvanlivější.

Co říci závěrem? Asi nic skromnějšího, než že skladby jako Our Mother Ash, Ocean Deep, Humans, With Eyes Wide Open anebo titulní Trails & Passes se prostě neslyší hned tak každý den a že GREENLEAF natočili výbornou desku, která má na to zaujmout nejen fanoušky svého žánru, ale obecně všechny příznivce kvalitní kytarové muziky.

Trails & Passes, Greenleaf, stoner rock, hard rock, psychedelic rock