GONE BABY GONE -

recenze
baara
Hodnocení:
9

review_1042_px2

Když se filmovými servery poprvé mihla zpráva, že Ben Affleck bude režírovat svůj první celovečerní film, nevzbuzovalo to vzhledem k jeho herecké kariéře a schopnostem příliš velkou důvěru. A ten podivný název...ale po shlédnutí filmu nelze neodhodit veškeré předsudky a přiznat, že ať je Ben Affleck jakýkoli herec, jako scénárista a režisér se ve filmu Gone Baby Gone vytáhl. Snímek se odehrává v ne zrovna bezpečné a klidné čtvrti Bostonu, ve které již od narození žijí soukromí vyšetřovatelé Patrick Kenzie (výborný Casey Affleck) a Angela Gennaro (Michelle Monaghan). Většinou se zabývají hledáním dlužníků, proto jsou zaskočeni návštěvou manželů, jejichž čtyřletá neteř byla před dvěma dny unesena. Nabídku přes velkou nejistotu přijímají, začínají spolupracovat s místní policí (Ed Harris, Morgan Freeman) a také s drogově závislou a obtížnou matkou unesené holčičky Helene (na Oscara nominovaná Amy Ryan). Malá Amanda je nakonec prohlášena za mrtvou, to je však jen začátek těžkého období, ve kterém hlavní hrdina zjišťuje, že vše není takové, jak se na první pohled zdálo. A bude muset činit rozhodnutí, kvůli kterým přicházejí lidé o život a která změní jeho vlastní život.

review_1042_px3

Takto zní příběh dosti neoriginálně, jako jedna z celovečerních variací na seriály o pohřešovaných osobách. Ale Affleck drží dlouhou dobu diváka v určité nejistotě, o čem jeho film vlastně vypráví. První polovina je více sondou do relativně izolovaného prostřední městské čtvrti, sleduje tamní obyvatele (ani hubené ani krásné jak to občas v amerických filmech bývá) pouhým záběrem kamery či prostřednictvím setkání s hlavním hrdinou a rozjímá nad problematikou zakořeněnosti člověka v prostředí (viz skvěle přednesený úvodní monolog Caseyho Afflecka či plakát k filmu). Budí dojem, že únosy dětí nejsou hlavním tématem. Druhá polovina filmu však zatáhne hrdinu právě do světa lidí vyšetřujících zmizení malých dětí (a tím pádem i mezi vrahy a pedofily), aby následně pochopil, že znát všechny sousedy, dealery i policajty ve čtvrti neznamená znát lidi a že hranice mezi dobrým a zlým skutkem je někdy velice nejasná a relativní. A že spíše než prostředí člověka formují zkušenosti, dobrá i špatná rozhodnutí a následná poučení. Právě v momentě, kdy Patrick vstupuje s policií do domu pedofila, aby pomohl zachránit další unesené dítě, se mění i doposud v podstatě civilní forma filmu. Městská čtvrť není snímaná přes žádný výrazný filtr, kamera je klidná atd. Z ničeho nic si Affleck při zásahu a následně v nemocnici hraje se záběrem (zpomalení, rozostřování, opakování), se zvukem, resp. jeho absencí, se světlem...a vzhledem k tomu, že se s ohledem na další vývoj jedná o přelomový moment ve vývoji hlavní postavy, nemá těchto pár minut filmu jen formální význam, ale i u diváka navozuje odpovídající nepříjemnou úzkost. Dále se snímání až na některé momenty (záběry proti slunci, ručka) vrací do klidu. Nicméně zásah na pedofila je společně s epilogem, jehož atmosféra by dostala kdekterého optimistu, téměř nezapomenutelný. Affleck se dokázal soustředit na detaily (televizní reportér na stoličce, nalévání panáků), ale vždy v rámci celku…a to už jsme zase u myšlenky filmu. Tomu se, myslím, říká harmonie. Poněkud rušivé snad mohou být vysvětlující flashbacky, ale ne každý divák si vše domyslí a střídmé (rozuměj stručné a pouze obrazové) vysvětlení je občas na místě.

review_1042_px4

Affleck dokázal ze své pozice dát dohromady velice slušné obsazení. Původně zamýšlel, že si hlavní roli zahraje sám, ale nakonec se rozhodl, že postava ve scénáři není pro něj a že se necítí na to být jak před kamerou tak za ní. A udělal velice dobře, když obsadil svého bratra Caseyho, který s pomocí minimální mimiky dokáže přesvědčivě a přirozeně uhrát širokou škálu emocí a dokonce myšlenek. Michelle Monaghan skoro nehraje, což je v tomto případě dobře, protože jakékoli přehrávání by bylo vedle Caseyho Afflecka (většinu filmu projdou bok po boku) jako pěst na oko. Amy Ryan je dobrá (i když nominace na Oscara je podle mě příliš) a Morgan Freeman a Ed Harris odvádějí svůj vysoký standart (Harris v pro sebe velice typické roli). Benu Affleckovi vyšlo v tomhle kousku vše na výbornou, od scénáře až po minimalistickou hudbu. V českých kinech proběhlo Gone Baby Gone ve 4 kopiích tiše několika malými a mimopražskými kiny, ale brzy se ho, doufejme, dočkáme na DVD. Stojí za to.
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2007, 114 min
Režie: Ben Affleck
Hrají: Casey Affleck, Michelle Monaghan, Morgan Freeman, Ed Harris, John Ashton, Amy Ryan, Amy Madigan, Titus Welliver, Michael K. Williams, Mark Margolis, Jay Giannone

review_1042_px1

Vložit komentář

bizz - 15.12.08 00:01:47
wow, vybornej filmecek!!! zanechal dojem a ta moralni dilemata, pekne pekne
killer - 15.07.08 12:19:48
Fooo to zni jako dobrej filmecek!! Takze uz aby to bylo na tom dyfku...:-))
Baara - 11.07.08 16:26:10
Jinak už dlouho jsem neviděla výstižnější plakát! Fakt paráda!
Baara - 11.07.08 16:25:44
to bych si pane řídící dovolila nesouhlasit. Cage umíval zahrát excelentně (Leaving las vegas), teď se ale úplně rozplyznul v pitomejch rolích a filmech. je fakt, že kukučem moc nehraje,. Affleck je prostě špatnej herec:-)
bizz - 11.07.08 15:06:36
jako herec je na tom kvalitativne asi jako Cage :-) jsou to totiz tzv. minimalisti, kteri jednim zpudobem vyjadrovani hraji uplne veschny sve role :)
vitrail - 11.07.08 14:40:56
souhlasim s 9, moc se mi to libilo!+ kdo by to do Bena rekl, jako herce ho moc nemusim..

Zkus tohle