FEAR BEFORE - Fear Before

Bros
9

Fear Before The March Of Flames byla kapela, které se velmi zdařile dařilo tvořit emocionálně vyšponovaný, lehce alternativnější (math)core. Deska Odd How People Shake z roku 2003 byla agresivním alternativním hardcore debutem, který vydobyl kapele místo na výsluní rovněž založením každého songu na určitém filmu (např. Sarah Goldfrab, Where are Your Manners? na Requiem for a Dream). Roku 2004 přešli k vydavatelství Equal Vision Records, trošku ztechničtěli své vyznění a přidali na chaotičnosti a Art Damage je dosadil do čela alternativního hardcore či post-hardcore. Léta páně 2006 lehce přidávají na melodičnosti a totálně drtivém emocionálním tlaku, který je lehce posouvá ke kapelám novodobé emo vlny, ze které se ovšem vymykají

review_1309_px4

nejen skladbou svých songů, ale i naprosto originálním vyzněním. Třetí deska The Always Open Mouth se spoustou vynikajících a originálních songů jim přinesla nejen zájem pokřivených duší po celém světě, ale i drogové a alkoholové závislosti, ze kterých se v novém začátku pokoušejí vyzpívat právě na Fear Before (s pomocí hostovačky z The Fall Of Troy, Heavy Heavy Low Low a Portugal. The Man).

„He turned the water into wine
We drank the ocean dry
He asked me for a cigarette
He turned the water into wine
We drank the ocean dry
He asked me for a cigarette, like any other guy“
Po spoustě nemilých zkušenostech se tito zahořklí a záštiplní mládenci rozhodnou svou kapelu přejmenovat, respektive zkrátit jméno na Fear Before, a vydávají desku, se kterou se snaží dokázat, že i na čtvrté desce kapela může být jiná než na deskách předchozích. Rozhodně zůstávají kapelou, která nikdy nebude mainstreamová a jejich písně nebudeme slyšet na normálních rádiích. A rozhodně nezapomněli hrát dobrou hudbu a nebojí se změn.
První song Treeman nám hned dává vědět, že Fear Before prostě nejsou veselí chlapíci bez starostí. Už úvodní slova „I'm bleeding but I'm alive, I'm breathing but I could die“ nám napoví, o co na této desce jde především. Život je na hovno, ale možná je nějaká naděje. Ale vážně jen možná.
Kapela lehounce změkčila výraz, pohybuje se spíš v posthardcorových vodách či u

review_1309_px2

alternativního rocku, ubylo řvaných vokálů. Zpěvák David Marion disponuje naprosto specifickým a rozeznatelným hlasem (rozkouřeným a vyřvaným) a někdy ve křičeným pasážích zní jako pán se třemi šestkami na občance, zášť se dá vyjádřit všelijak, nejen hlubokým growlingem. Kytarová práce není kdovíjaká honička, o atmosféru a píseň tu jde především. Bicí jsou velkým plusem kapely, upustilo se od rozházených pasáží, což ovšem není ke škodě věci. V obou typech rytmizování je kapela silná a rytmická sekce je velkým kladem kapely.

„Everything's not shitty
The plants, the birds might disagree
They sing a tune quite ominous,
There must be something wrong with us.“
Get Your Life Together například začíná vzdáleným, přes sklo slyšeným zvukem bicích a zpěvu, aby nás uzemnila riffem, ve kterém je nádherně slyšet zvonivá basa. Hned poté kapela zklidní, tichou vybrnkávačkou a pološeptem přejde do refrénu s až ztrojeným vokálem, kde každý má vlastní linku a dále nás vede svou cestičkou. Ta vede přes krátký bridge k onomu uzemňujícímu riffu, tentokrát doplněnému řevem, pro Mariona nezvykle hlubokým. Jeho naprosto perfektní výkon podtrhuje jedna z nejlepších písní na desce.
Problémem Fear Before bohužel je, že naprosto geniálních nápadů či neotřelých melodií je na desce několik a spíše druhá polovina desky se neposlouchá tak

review_1309_px3

snadno jako ta první, která vyloženě na první poslech chytlavé věci vlastní. Ne že by neobsahovala výrazné pasáže, ale ty jsou spíš schované a pod povrchem.
Fear Before zní na Fear Before trošku jako starší mewithoutyou!, trošku jako Norma Jean, občas připomenou např. Thursday či The Fall Of Troy a to nejen kvůli hostování Thomase Eraka. Jsou méně brutální než Norma Jean, méně punk než The Jonbenet, drsnější než Burst a větší hardcore než Brazil (doporučuji vynikající EP Dasein). Přesto je dokážete poznat po krátké chvilce, na všech deskách mají i podobný zvuk a naprosto nezaměnitelné výrazivo. Fear Before je vynikající deska a v tomto žánru jich letos moc lepších určitě nevyšlo. Svět dle Fear Before není nic veselého a tahle deska vás o tom přesvědčí.

bros - 14.12.09 23:11:10
Mně to přijde logický...nepovedla se jim změna, ne to tvoření po změně. Já se chápu :)
bk - 14.12.09 14:50:26
no mám pocit, že si nějak protiřečíš. hodnocení nové deky respektive přerodu kapely a "oni se snažili trošku odříznout sami od sebe a to se jim moc nepovedlo". jinak: zpěvák teď haleká v projektu kytaristy Between The Burid And Me >>> ORBS. narazil jsem na to více méně náhodou. zpočátku se mi to zdálo jako docela chytreh pop-rock s prog prvkama, ale nakonec asi dávám ruce pryč: http://www.myspace.com/orbsband
bros - 10.12.09 12:39:45
A mluvíš o kapele samotný, nebo o desce? Já teď o kapele kvůli porovnávání FBTMOF a FB. Je to jasně patrný, změnili jsme se, ale furt jsme to stále my. Posrali to změnou jména.
bk - 08.12.09 18:41:15
v recenzi tvrdíš něco jinýho, ne? :)
bros - 08.12.09 17:29:38
bk: dík za tip fred: oni se snažili trošku odříznout sami od sebe a to se jim moc nepovedlo
schizmo - 06.12.09 21:18:17
taky musím bohužel konstatovat, že jsem měl radši tvorbu Fear Before March Of Flames než nynějších Fear Before, kteří mi teď příjdou tak nějak přímý a míň nápaditý... každopádně, pokud tu desku ještě někde najdu, tak tomu dám šanci
bk - 04.12.09 13:22:14
proti gustu, víš jak. názor jako názor. ale to, co píšeš té recce, podle mě odkazuje k úplně jiným dekám. na koho jsem si zrovna vzpomněl, jsou Meet Me In St. Louis. trochu obrácená strana téže bankovky. punk a rock n roll, zároveň lichý rytmy, dynamika a - pro někoho těžko zkousnutelnej - více méně falešnej melo-vokál.
bros - 03.12.09 20:35:02
ste se na mě domluvili, vožungři?:D
nhq - 03.12.09 19:57:18
ja nereknu nic noveho, ale "novinka" fakt slaba a neprilis vyrazna, predchozi deska je moje srdcovka a tou zmenou/zkracenim nazvu to posrali...
kot - 03.12.09 15:18:42
jo, souhlasim, ta novinka mi taky prijde slaba, tam kde to minule bylo hrozne barevny je to ted o par tricich ktery se porad opakujou
bk - 02.12.09 23:01:18
kot - máš pravdu, předchozí desce se to povedlo. tuhle novou jsem dnes oprášil a dost rychle přišel na to, proč jsem ji vůbec nechal zanést prachem. teď už ale mažu rovnou. co se jim minule povedlo v aranžích, nápadech, atmošce a tlaku, povedené produkci, je vystřídáno patetickýma refrénama plnýma kýče, který až moc evokujou jejich na MTV ještě úspěšnější kolegáčky. taková ta decentní dávka patetična, s kterou koketovali už na minulé desce, ale - jak jsme se my dva myslím v recce shodli - v rámci žánru s citem a nápaditě, se tady rozplizla v cosi, co sice občas zavání fear before march of flames ve své původnosti, ale zároveň se jaksi utopilo v nedostatku nápadu a originality. místo tohohle si ale raději pustim blood brothers nebo glassjaw, kterýkoliv. těm se narozdíl od týhle kapely jaksi tolik nepodařilo vyčpět (možná i proto, že se stihli rozpadnout)... toť můj pohled na věc. takže s tím, co psal kotku, souhlasím. vůbec nemám problém s komerčním úspěchem kapely, horší ale je, když se záměr prorazit projevuje v úlitbě na posluchači... ale možná se pletu a to, co tu interpretuju jako snahu o "líbivost" je prostě jenom vyschlá studna nápadů. (mimochodem ono to jde často ruku v ruce s deadliny k nahrávání desek dle smluv atd. atd. - ale to už bych nechal být).
kot - 02.12.09 19:20:05
to co ty buky rikas jako duvod moc nechapu. nevadi mi kdyz se nekdo tlaci do hlavniho proudu, kdyz to dela napadite, naopak mi prijde ze natocit pristupnou desku ktera zaujme siroky spektrum posluchacu, tak aby byla dobra, osobita muze byt daleko tezsi, nez si dal jet dal ve svym stylu. treba na minuly desce se tohle fear before povedlo a tu desku mam hrozne rad. tu novinku sem si ted poslech, je to pekny ale ne moc vyrazny
bros - 02.12.09 18:22:27
*zapadla
bros - 02.12.09 18:22:15
jo v pohodě, já jsem si akorát nějakýho hypu teda nevšiml, celkem upadla i změna názvu:) mně se to líbí třeba víc jako celek než poslední deska
bk - 02.12.09 16:25:55
"z těch populárních tohle jsou podle mě ti, kteří se nikam necpou..." tak to je přesně to, s čím v tom článku a teď jsi to zopakoval znova, moc nesouhlasim. z posunu kapely na posledních dvou deskách mi naopak přijde, že jo. je kolem nich prostě už hype kapely, která se tlačí. ale nechci, aby se to tu zvrhlo v debatu typu czechcore, to vůbec. zmínil jsem to především proto, že z důvodů, že je to znát i na jejich hudební tvorbě, už mi to moc neříká. (to už si dám spíš Foals :))
kot - 02.12.09 14:50:18
predchozi desky jsou vsechny top, ale tahle me, jestli si to spravne pamatuju moc neoslovila. zkusim znovu
brutusáčik - 02.12.09 14:47:05
no zkusim celou desku nebo spíše předchozí...vůbec mi to jméno nic neřikalo...
D. - 02.12.09 14:32:42
tak tohle me bohuzel fakt neoslovilo. prijde mi to hrozne vlezle a prvoplanove a ten zpevak me taky pekne sral :)
bros - 02.12.09 12:05:33
brut: no já jsem to tak hodil naschvál, je to live i když mají videoklip, ale já myslim že třeba tobě by se to líbit mohlo... stana: no tohle mi přijde mnohem hlubší než C&C, ale jestli se tam dosadí 8 místo 9 tak je to v podstatě celkem jedno... mně se tenkrát posral kompl a už jsem to nedělal znova, a ty nemáš třeba ICQ, ať ti nemusím volat? bk: ne určitě Brazil nejsou HC, beru to tak, že kdyby Brazil hráli HC, tak by mohli znít trochu podobně... :) Jo jo, ono to občas hitový je a v podstatě máš pravdu že je to populární kapela, to určitě, ale právě z těch populárních tohle jsou podle mě ti, kteří se nikam necpou... navíc boom kolem "emo" upadá a tohle je trošku jinde, ale myslím že se chápem
bk - 02.12.09 11:47:39
"větší hardcore než Brazil" - mám to chápat tak, že Brazil jsou nějakým způsobem HC? to těžko. ale je fakt, že to přirovnání není od věci. novou deku jsem ještě neslyšel a vzhledem k (pravda, již dost povadlým) sympatiím k předchozí nahrávce si ji jdu pustit). je pravda, že Fear Before nikdy nebudou v případě většiny normoš rádií rotovat vedle Justina Timberlaka (dlouho jsem neviděl MTV, ale zrovna tam možná i jo). na druhou stranu většina zmíněných kapel se v USA ale i Evropě dočkala dost vřelýho přijetí nejen v subkulturách (Fall Of Troy, Thursday, Norma Jean) a to i kvůli velkýmu hypu "emo" a kytarový hudby minulých let... navíc už minulá nahrávka Fear Before March Of Flames měla na spoustě míst vyloženě hitovej potenciál. takže já myslím, že zrovna tahle kapela je zrovna ta populární a popualirizovaná tvář tvrdý hudby.
Stana - 02.12.09 00:16:14
recenze se mi moc líbí, měl bych si je zase pustit. jenom mi vrtá hlavou hodnocení když city & colour jsi dal 6,5 tohle ti fakt přijde na 9? a btw proč už nescrobluješ na lastku?
brutusacek - 02.12.09 00:06:07