ELYSIUM - Promo 2007

CrusT
5.5

Ve chvíli, kdy jsem se rozhodl, že se pokusím zase nějak "podpořit" naší nepříliš slavnou metalovou (nebo spíše hudební obecně) scénu a zažádal o možnost zrecenzování nějakého z českých promotion výlisků, které v poslední době obohacují naší pomalu se kupící (šéf)redaktorskou studnici, obával jsem se, že obdržím opět nějaký výtvor, u kterého se při snaze o co nejobjektivnější popsání jeho obsahu budu muset zase velice bolestivě přemáhat, aby recenze nebyla po okraj zaplněna množstvím osobních urážek, laciných invektiv a nevybíravých slovních spojení (zvlášť když u minulého CZ proma se mi to až zas tak moc nepovedlo). Ale ačkoliv ve mně ani prvotní pohled na ztvárnění obalu Proma 2007 od téhle pětice z Týnce nad Labem nevyvolal žádné vřelé sympatie, seznámení se s jeho hudební výplní pro mě bylo nakonec docela příjemným překvapením.
Promo obsahuje pouze 3 skladby a kdybych ho musel hudebně někam zařadit, řekl bych, že se pohybuje přibližně na pomezí modernějšího thrashe a techničtěji pojatého death metalu. V podstatě se dá říci, že Elysium oscilují na poměrně

review_820_px2

pestré inspirační škále - tuhle zřetelně připomenou belgický masomlýnek Aborted, onde zase zámořskou tech death scénu (např. sólová kytara), či momentálně velice módní kapely z oblasti metalcore či neothrash vlny. Otázkou je, zda se jedná o záměr, nebo hledání vlastního hudebního zaměření (nebo obojí), ale vzhledem k celkovému pojetí a jakési soudržnosti a poměrně šikovnému propojení všech vlivů v hudbě Elysium bych se přikláněl k té první variantě.
Z nahrávky lze vycítit výbornou sehranost kapely, však ji taky netvoří žádní začátečníci (z internetových stránek jejich skvadry se dozvídám, že zúčastněnými jsou postavy kdysi působící v Rimortis, Cruel Barbarian, Mallstrom či Crionic - převážně tedy hudebníci dříve se pohybující spíše v melodičtějších speedmetalových vodách, což je pro mě osobně docela překvapením). Co jsem ale skutečně z třískladbového proma české produkce neočekával, je na poměry tuzemské scény dosti povedený zvuk a produkce, a pak také kvalitní zpracování vokálů, které mi častokrát hodně připomněly Gillauma Bideaua (proč zas musím skloňovat to jeho příšerný jméno), momentálně zpěváka Mnemic, který dříve působil ve Scarve a když se nad tím tak zamyslím, tak tvorba těchto francouzů by se dala označit za jeden z dalších náznaků a nuancí v hudbě Elysium.
Bohužel ale zpěvák Jiří Veselý nepředvádí tak širokou variabilitu svého hlasu jako Bideau, čímž se pomalu dostávám k uměleckým záporům proma a tím největším je dle mého příliš malá schopnost zaujmout posluchače. Díky tomu mají Elysium sice slušně nakročeno, ale zase ne vyloženě našlápnuto. Několikrát se jim sice daří

review_820_px3

poskládat několik kvalitních nápadů za sebou (zmínil bych různě rozsekávanou rytmiku nebo chytlavé šlapavější pasáže), ale následně to dokáží rozmělnit něčím vcelku nudným nebo hodně ohraným a neoriginálním (že by až příliš znatelné ovlivnění inspiračními vzory?). A pokud se už během tří skladeb, kde každá má něco kolem 4,5 minuty dostaví určitý pocit nudy nebo dokonce jakási ztráta kontaktu posluchače s právě přehrávanou nahrávkou, není to zrovna nejlepší příslib pro poslech dlouhohrající desky. A i když jsem zmiňoval, že týneckým Elysium se navzdory kombinování většího množství inspiračních zdrojů sice poměrně úspěšně daří zachovat kompaktnost nahrávky, přesto z nich cítím jakousi nerozhodnost, kudy se vlastně chtějí ubírat, protože nastávají i momenty, kdy se zdá být jejich způsob mixování vlivů extrémně metalových veličin ze začátku 90.let a moderních směrů až příliš kontrastní a necitelně zpracovaný.
Abych to tedy nějak shrnul - Elysium tvoří zkušení a zruční hudebníci, kteří si evidentně dokáží pohlídat kvalitní technické zpracování svého díla, ale umělecky jsou pouze zhruba na půli cesty. Chybí tomu dotaženost v oblasti kvalitních nápadů a jakési ozvláštnění jejich tvorby zajímavými prvky a motivy a v neposlední řadě by se měli zaměřit na snahu o vlastní tvář, originalitu a implementaci nějakých jedinečných poznávacích znamení. Tedy prvky, které by jejich hudební snažení vyzdvihly z určité prozatímní nevýraznosti a šedi do pozice skutečné naděje pro českou scénu. Soudě dle Proma 2007 si nemyslím, že by to pro ně bylo nemožné.