DYSRHYTHMIA - Barriers and Passages

bukake
10

Ve stáji Relapse a vůbec v celém hudebním spektru nenajdete mnoho kapel s tak specifickým vyzněním jako Dysrhythmia. Ta u nejvěhlasnějších shromažditelů extrémní muziky vydává druhou řadovku, celkově už čtvrtou, a s čistým svědomím mohu prohlásit, že pánové instrumentalisté této kapely hudebně rostou, jako kdyby je někdo zaléval každý den.
Možná nejzásadnější změnou determinující vše podstatné je příchod Colina

review_692_px2

Marstona /px/ z vyšinuté jazz-tech-metalové smečky Behold… The Arctopus. Ten s lidmi z Dysrhythmie nespolupracuje poprvé, kolaborace s kytaristou Kevinem Hufnagelem proběhla již při nahrávání ambientně rockové projektu Byla, a tak je zřejmé, že si pánové padli do noty i při nahrávání této desky.
Těžko říci, do jaké míry Colin ovlivnil směřování Dysrhythmie, určité změny jsou ale patrné na první poslech. Celkově Barriers and Passages vyznívá o něco razantněji a tvrději, kucí si více pohrávají s dynamikou skladeb, vše se mění mnohem rychleji a vy budete mnohem častěji překvapeni různými úskoky, úlety a úkroky. Stejně tak se dá říci, že struktura skladeb je o něco složitější. Kytary kvílejí a linou se v o něco rychlejším tempu, celé se to více řítí a vám se z toho všeho točí hlava o něco více a rychleji než kdy dřív. Průvodním jevem poslechu této desky ale není žádná závrať; i přes veškerou kakofonii, disharmonii a disrytmii se to celé skvěle poslouchá a vy pomalu odhalujete, že nejde o to do oněch „bariér“ narazit, ale proplazit se, proplést se... a pak se ohlédnout a vidět vše v plné kráse.
Díky dynamickým změnám tempa není tolik prostoru pro postupnou gradaci, pánové více překvapují, děje se toho více na menší ploše, zatímco na Pretest se skladby odvíjely v lehce minimalistickém duchu, kdy byl jeden motiv přidružován k druhému a skladba tak nabírala obrátky postupně. Letošní Dysrhythmia působí nervóznějším, rozpolcenějším dojmem - ale ne díky tomu, že by hoši nevěděli co hrát, oni naopak vědí moc dobře, jak barevně může hudba louděná ze třech instrumentů znít. Jednotlivé kompozice si tak paradoxně zachovávají určitou kontinuitu.
I přes vše již řečené na Barriers and Passages prosakují skvělé melodie vystrkující růžky, aby vás lehce potrkaly a pozlobily svou rafinovaností, načež vám nakoply prdel bez rozběhu, protože na ten tentokrát již není tolik času... a to je možná onen hlavní rozdíl mezi Pretest a novinkou...
Na Barriers and Passages se však nejedná o žádnou revoluci v hudebním směřování. Pánové se pouze posunuli v rámci svého vlastního rukopisu. Tak to má být!
Dysrhythmia si za léta právem vydobyla zásadní pozici ve světě tvrdé hudby. Těžko si ji s někým spletete, ačkoliv se po dlouhém hledání dají nalézt určité paralely s dalšími instrumentálními uskupeními typu American Heritage, Trephine, Hematovore či Suzukiton, někdy může lehce evokovat tu poslední Sabot, jinde Don Caballero, pokud by se více tito indies vzhlédli v metalu, či odlehčené pasáže zmíněných Behold… The Arctopus, ale to už záleží na vás a vaší představivosti, co vše v hudbě Dysrhythmie naleznete. Souznění či disharmonii, logiku či nepořádek. Hoši mají své vlastní hlavy, z nichž hodlají čerpat, a vlastní cestu a po níž hodlají kráčet, přestože možná ani sami neví, kudy přesně povede.
Dysrhythmia si opět s citem, tentokrát však o něco razantněji, dobyla mé srdce a to

review_692_px3

samé se pravděpodobně stane vám, pokud jste milovali Pretest a nemáte zábrany. Jen do toho! .::. 10/10

bizzaro
9

Tak já bych naopak řekl, že se pár věcí krom basáka změnilo. Dysrhythmia na Barriers and Passages působí daleko důrazněji a jde do toho i s agresí, což je možná způsobeno maličkým zesvižněním (skladby více pokračují v linii My Relationship z Pretest) a také zvukem, ve kterém došlo k maličkému přiotočení gainu směrem vpravo. Také bych řekl, že předkládané hudební spektrum se rozšířilo a vše je i přes občasnou strukturální rozmělněnost jakési více propojené a funguje lépe než dobře promazaný stroj. Jinak v žánrovém směřování ke změně nedošlo, jen nabralo jasnější směr, takže Dysrhythmia jsou stále z Philadelphie (a to je stále v jů es ej) a je stále instrumentálním triem, které stále čerpá z odkazu indie, progres/psyche a stoner rocku, grunge a přilehlých končin. Dávám 9, i když bych vzhledem k tomu, že Pretest ode mne dostal 10, měl dát 10; ale to víte, hodnotící stupnice se mění, a tak vzhledem k okolním zreckovaným deskám budu fair a hmatám po 9 :). A malé doporučení na závěr: pořádně vyslechněte přímo kouzelné rytmické figury v An Ally to Comprehension

irdzi
0

By The End Of Tonight, Russian Circles, Don Caballero… tak se mě zdá, že se začíná objevovat čím dál víc kapel ignorujících jednu docela pro někoho důležitou část hudby a sice zpěv. Možná to pramení spíš z mojí neznalosti, což klidně můžete brát jako výzvu k upgradu mých znalostí, každopádně pokud jste pozorní, určitě jste zaregistrovali jeden z předchozích dílů Poetického povídání si o nakopávající muzice, ve kterém jsem řešil desku Pretest. Pokud pozorní nejste, tak je nejvyšší čas to změnit a prokousat se tím, protože opakovat se nechcu :)
Tři roky uběhly a na světlo světa vylezl další kousek něčeho, co se strašně blbě popisuje, dobře hodnotí a výborně poslouchá. Dysrhythmia je kapela, která u mě do puntíku naplnila očekávání, jak by měl vypadat následovník dokonalého předchůdce. Zase místo psaní jen blbě čumím do monitoru a kochám se jak to do mě winamp sází :)
Zdá se mě trošku zbytečné rozepisovat se o tom, co týpci hrají… jednou už jsem to absolvoval a snad by stačilo napsat, že ke stylové změně nedošlo a změna basáka je z hlediska posluchačského nepostřehnutelná. Komu se líbil Pretest, bude mu v Průchodu dobře, v případě, že Pretest nepobral, stojí tu Bariéra, přes kterou se dostane jen těžko. Na stranu druhou, kdo nedával předchozí platňu, těžce si tady ničí oči. Takže všem, co si v Průchodech libují nebo mají teprve před první prohlídkou, běžte do toho a máte u mě malé bezvýznamné plus!!! Novinka začíná přesně tam, kde skončil Pretest, takže by se deska klíďo mohla jmenovat jednoduše Test a bylo by vymalováno (mimochodem v tracklistu se objevuje i skladba, která vyšla jako bonus k japonské verzi Pretest).

Nové obzory hudebních možností
Ukojení mozku zajistí
Dejte si špeka na doplnění kuráže