DOKONALÝ TRIK > The Prestige -

Baara
9

Kouzlení ve filmu letí. Harry Potter učaroval polovině světa, Edward Norton jako Iluzionista naopak málokomu. Jak dopadnou Hugh Jackman a Christian Bale v příběhu o podstatě kouzelnických iluzí, posedlosti a sebeobětování?
Robert „Velký Danton“ Angier (Jackman) a Alfred „Profesor“ Borden

review_758_px2

(Bale) jsou rivalové na život a na smrt. Vždy tomu tak ale nebylo, oba kdysi pracovali jako asistenti stejného kouzelníka. Vše změnila smrt Robertovy ženy, možná zaviněná Alfredem. Touha po pomstě vede k rivalitě, která postupně se vzrůstající slávou obou iluzionistů narůstá. Robert dělá skvělou šou, Alfredovy iluze jsou naopak technicky vytříbené. Touha po odhalení tajemství triků toho druhého vede k vrcholu všeho, „dokonalému“ triku „Přenesený muž“. Když se do všeho vmísí krásná asistentka Olivia (Scarlett Johanssonová), dojde na dělení chleba. A z vrcholu, jak známo, se dá jít už jen dolů.
Je až obdivuhodné, co dokázal čím dál tím lepší Christopher Nolan s rozpočtem 40 milionů dolarů. Zaplatil čtyři žádané herecké hvězdy, aniž by jakkoli utrpěly vizuální triky a celkový obraz filmu. Londýn přelomu 19. a 20. století je laděn podobně jako v Iluzionistovi do tmavých odstínů, jako stvořených pro magii a tajemství. Na rozdíl od Burgerova snímku však bratři Nolanovi dokázali napsat dobrý scénář, který vcucne diváka a drží ho, ačkoli téměř každému je od druhé třetiny filmu jasné, v čem tkví podstata dokonalého triku. Prvních pár minut filmu se odehrává v přítomném čase, dále film ve výborném tempu spěje z minulosti zpět do momentu počátku. Režisér zručně střídá představení iluzionistů, pohledy do jejich osobního života a honbu za tajemstvím tak, že se téměř nikdy nestihnete začít nudit. Možná až v závěru, kdy přijde na řadu příliš podrobná vysvětlovačka. Pociťuju ji jako poněkud zbytečnou vzhledem k tomu, že tvůrci absenci snahy pointu nějak maskovat neskrývají. Ano, natolik věřili tvůrci sobě i svému příběhu. A zřejmě se nemýlili. Za první víkend si na sebe film vydělal více než třikrát.
Kouzlo snímku je nejen v odhalování některých kouzelnických triků, to samotné by pozornost diváka v poslední třetině filmu nejspíš neudrželo. V podstatě jde o stejný princip jako v Batman Begins. Nolan nás zasvěcuje do procesu, kterým vzniká iluze čehosi nadpřirozeného, a zároveň staví příběh na skutečných, hlubokých, negativních emocích, které jsou příčinou či následkem tohoto procesu. Příběhem přerodu Bruce Waynea v Batmana se linulo téma strachu, vzteku a jejich

review_758_px4

překonání. Dokonalý trik staví na posedlosti. Borden jí trpí od začátku, Angier jí postupně přes veškerá varování propadá. Proto pokud fandíte na začátku Jackmanovi, na konci se přikloníte spíš k Baleovi. Každý z hrdinů má i své závěrečné slovo, ve kterém dává najevo, co ho přinutilo obětovat iluzím celý svůj život. Pro jednoho je to fascinované publikum, pro druhého schopnost provést skutečně dokonalý trik. Oba jsou však úspěchu ochotni obětovat vše.
Film je vzácně harmonický, k čemuž podstatně přispívá i herecké obsazení. Scarlett Johanssonová je sice přirozená a krásná (ostatně jako vždy), je téměř na všech plakátech, její role je však skutečně vedlejší. Všechny postavy v příběhu mají jeden důležitý úkol, musí učinit jeden krok, který hlavní hrdiny posouvá dál. Ale větší prostor dostává jen skutečně „kouzelný“ trikový inženýr Michael Caine. Jeho hrdina stojí zdánlivě na jedné straně, v pravé chvíli však dokáže udělat morálně správné rozhodnutí. Více než zajímavé je sledovat extravagantního

review_758_px3

Davida Bowieho jako uhlazeného vynálezce Nikolu Teslu či Andyho „Gluma“ Serkise jako jeho asistenta. Obsazení má, řekněme, také své kouzlo.
Dokonalý trik má všechny předpoklady k úspěchu. Pro chlapy Scarlett, pro slečny Hugh a Christian, výborné tempo, efektní výprava a spousta žárovek. Někomu Nolanova režie nesedí, ale mě osobně vyhovuje i jeho scénář. Dokonalý trik je skoro dokonalý film. O důvod víc těšit se na Temného Rytíře. Abrakadabra.
---- --- -- - -- --- ----
USA / Velká Británie, 2006, 135 min
Režie: Christopher Nolan