DISAVOWED - Stagnated Existence

recenze
onDRajs
Hodnocení:
9.25

Disavowed. Holandská cháska, která si za těch pár let existence udělala jméno v obskurnosti jménem death metal. Dříve se jmenovali Nocturnal Silence, vydali jedno demo a pak už to šlo ráz naráz. Za rok debut jako řemen Perceptive Deception, hromada vystoupení v USA, v Evropě jakbysmet. Robbe V. (buben), který vedle Disavowed ještě stíhal Pyaemii, však prodělal zranění, kvůli němuž musel zabalit bubenickou kariéru. Nahradil ho kolega z Despondency (původně jen dočasně), aby se dal dohromady, leč nestalo se tak. Je zajímavé, že „pyžamáci“ to kvůli tomu zabalili, kdežto druzí projevili větší vůli a našli náhradu. A to ne jen tak ledajakou (viz dále). Rok 2007 zaklepal na dveře a Disavowed KONEČNĚ přicházejí s novou desku nazvanou Stagnated Existence.

Musím hned zkraje říct, že od prvních sekund seznámení se s tímto holandským fenoménem jsem mu beze zbytku propadl. Proč? Disavowed pro mne nabízejí v death metalu to, co postrádá většina podobných spolků. Ale popořadě:

1) I ve velmi úzkém žánrovém kolbišti, jakým death metal bezesporu je, dokázali muzikanti od debutu vyspět jak po technické, tak i po kompoziční stránce. Novinka je na první poslech mnohem méně přístupná, jednotlivé skladby obsahují více riffů, zauzlené ve smrtelném tempu (viz úvodní Biased Existence). Charakteristické – složité, přesto chytlavé - kytarové suffo-propletence vidím jako nejsilnější devízu Disavowed. Navíc, doby nekonečných a neustávajících sypaček jsou pryč, struktura písní je mnohem proměnlivější, často na tom nemají podíl jen kytaristé samotní, ale především Romain Goulon, který (podobně jako Flo Mournier) v jednotlivých riffech hledá možnosti svého bubenického vyjádření a často střídá tempa.

2) A jsme u toho. Disavowed vždy měli štěstí na bubeníky (jinak si to opravdu nedokážu vysvětlit). Obě desky totiž neuvěřitelně invenčním způsobem tlačí kupředu bicmeni. Ovšem co na novince předvádí pan Goulon, to staví na hlavu smysluplnost bicích automatů. Nabízí totiž úplně vše, co si pod pojmem death metalový bubeník dokážete představit. Od víření (Longstreth), koberce (Roddy), ve slamech dvaatřicetiny na dvojšlapce (Sandoval), bleskurychlé klasické klepárny (v nich průšlapy) – to vše s naprostou lehkostí a grácií!!! Navíc dokáže i v jasně dané skladbě vymyslet vlastní figury nebo uvést či zakončit píseň (viz konec Treason, respektive začátek Restricted Conceptions). Vše smysluplně, na rozdíl od Once was Not nemám pocit, že by šlo o Romainovu sólovku.

3) Nesmírně rychlý a nadupaný death v linii raných Suffocation nepostrádá strhující chytlavost (tak třeba absolutní megahit – myšleno naprosto vážně – Stagnated). Na rozdíl třeba od takových Decrepit Birth (jen příklad) je slyšet důsledná snaha o jasnost slok nebo refrénů (tyto pojmy vyskytující se spíše v mainstreamu brát s rezervou), na samém začátku písní dominují základní stavební chytlavé nápady, převažují čtyřčtvrtinová tempa. Další pozitivum. Mimochodem, jako u Origin chybí kytarová sóla – holt není čas.

4) Co také u Disavowed oceňuji, je absence pro death klišovitých témat krve, střev, sériových vrahů, upadlých klitorisů, uříznutých penisů, koprofilů a dalšího zástupu deviantů. Co se mě týče, stačí mi, že je potkávám denně na ulici. Namísto toho texty o lidské povaze, filozofii, evoluci, psychologii.

Podtrženo sečteno, když navíc vychází z rovnice, že živá prezentace = deska x 2, není třeba už nic dodávat. Ano, musíme brát v potaz úzký subžánr; není to nic nového, přesto je Stagnated Existence deskou nabitou energií, nápaditou, plnou skvělých momentů. I přes nekompromisní hudební složku číší ze sympatického kvintetu pozitivní nadhled, jsou samý úsměv a pohoda (viz věčně vysmátý basák Nils). No jo, jsou přece z Holandska.

PS: Jediná výtka po mých květnatých adoracích putuje ke zvuku, na kterém se podílel zpěvák Robbe. Ale jde to překousnout.

Vložit komentář

antihumanoid - 05.09.10 09:53:46
v druhým videu si dělají srandu z romaina a "necroflower" .... to chce kurva kuráž :-D
annal - 02.09.10 11:47:08
lemmy - 18.01.08 22:41:45
tohleto pastování odkazů na deky v diskuzních fórech mě teda dost zlobí...
reaper - 18.01.08 22:27:52
no ty Decrepit owns az to hezke neni :o) fantazie
peca - 17.01.08 09:30:39
FURY´N´FLAMES
Saint.rap - 16.01.08 21:10:02
nic se valcovat nebude peklo prijde
reaper - 14.01.08 17:53:45
tak tak, konecne to leaklo, Decrepit samozrejme znovu kills akorat tentokrat trochu jinak ;) ( (ale dovedu si predstavit, ze par milovniku ...and time begins bude zklamanych) ja jsem ale maximalne spokojen
bizz - 14.01.08 08:17:35
jj, v diskuzi u Blotted je uz jeden odkazek ;)
annal - 14.01.08 05:56:20
Reaper, &roid: Neurotic kapely mam rad. Ale u me DISAVOWED svy stajovy kolegy s prehledem prevalcujou.. DECREPIT BIRTH - Diminishing Between Worlds (2008) 320kbps http://rapidshare.com/files/83426159/DB-DBW_By_Metalazo.rar
DR - 31.12.07 11:32:30
bizz: ten Krimh je krutej.....
akh - 08.12.07 12:48:30
pro poradek, android nejsem ja :P musim se ho zastat, i kdyz spawny jsem slysel tolikrat ze kdybych to cislo znal, tak by i me prekvapilo, porad je to album s nejlepsima vyhravkama na svete ktery je dokonaly, ano, naprosto. disa ale hrajou a rulujou v paralelnim vesmiru. vubec bych to nesrovnaval. souhlasim se zarazenim ulcerate mezi "zly" veci, hned prvne jsem mel plnou hlavu "hate" (jakoze from wisdom to), s odstupem casu nevim kde jsem to slysel, ale chapu, ze to tam slysej jini ;) no a sickening horror.....
peca - 07.12.07 07:56:57
sickening horrrrror nazivo sou o nicem..
DR - 07.12.07 00:55:51
tohle po netu totiž nikdy nevyřešíme; jeden o koze, druhej o voze :o)))
DR - 07.12.07 00:53:19
hej bizzi, my si musíme promluvit :o))) vídím to na víkend; takhle to dál nejde :o))) ondro, vis co se mi na tobe libi? vety typu "neco podlozit, dokazat, obhajit si". mas to takhle i u zenskejch? jedna nula, dostal jsi mě 8O))
reaper - 06.12.07 17:42:52
DR 05|12|07 [21:08] jo, pokud to bereš z hlediska "intenzity" tak dobra... rikam, pro me jsou to zatim nej Disa... ale. jinak btw posledni deska VB (AtD) je pro me jejich nejlepsi, taste... peca: jaci jsou Sickening Horror nazivo? android: jj, souhlas "When Landscapes...." tam ty jasne "Obscuri" crty ma jinak co se me tyce, pokud mam naladu na primocarejsi veci sahnu spis po USBDM, nekam k Unmerciful, Origin, Decrepit, Element nebo Odious Mortem... aler kazdemu co jeho jest...
peca - 06.12.07 16:00:17
howgh
bizz - 06.12.07 14:28:13
ondro, vis co se mi na tobe libi? vety typu "neco podlozit, dokazat, obhajit si". mas to takhle i u zenskejch? u nekterych veci prece nemusis nic podlozit, dokazat, presvedcit ostatni, obhajit si.. jak sam pises, je to o nazoru.. o vkusu a vnitrnim necem, co je nam samo dano, neco, co nevim , jak ted presne popsat. me se treba SOP libej jaxvin, chapu, ze tobe ne a naopak to mam jinyma vecma, ktery ty muzes. kazdy ma jiny hodnotici kriteria/smysly a kdyz se netrefi do tech tvych, dle tebe neobhajil.. nejsme ve skole, viz nase dikuze u C- :)
DR - 06.12.07 13:43:46
androide, je to o názoru, který doufám náležitě podložíš argumenty....třeba spawn of possession se mi nelíbí skoro vůbec, hrozně přeplácaný, poslepovaný....
bizz - 06.12.07 11:54:18
kurnajs, budu muset ty zbytky, co nemam, dosta..... teda dokoupit :-)
Android - 06.12.07 11:47:17
No neviem, povedat o Disavowed, ze su lepsi ako brutal tech jazz deth metal Spawn of Possession a Psycroptic? Samozrejme, ze reaper ma pravdu... Chlapci vypocujte si aspon 20x Spawn of Possession - Noctambulant a Psycroptic - Symbols of Failure :>. Co sa tyka prirovnania k Gorguts-Negativa, tak tam by videl skor Sickening Horror, ale inak samozrejme ULcerate vynikajuci. Moje poradie Neurotic Artists: 1.Psycroptic 2.Spawn Of Possession 3.Sickening Horror 4.Ulcerate + dalsi ostatni velikani.... Kronos, VB, Disavowed, PD...
peca - 06.12.07 09:37:06
nene, zminovane kapely sou fajn, ale v porovnani s disa se podle me nechytaji..a uz vubec ne na cele care .. a nazivo jakbysmet )) ale to je o nazoru ze jo ?
stana - 05.12.07 22:29:08
Ulcerate mi ale přijdou že jsou úplně někde jinde než ostatní neurotic počiny.. to je fakt neuvěřitelně krutá věc který jsem přicházel na kloub asi dva měsíce... přirovnal bych možná ke Gorguts/Negativa a podobnejm "zlejm" věcím
DR - 05.12.07 21:08:41
zmiňovaný kapely jsou fajn, o tom žádná (i když visceral nevimnevim, ale znám jen první desku), ale Disavowed větší nakládačka, v tom vidím jejich primát, jinak viz recenze
reaper - 05.12.07 19:39:14
stana - ale jo DR - v cem?
DR - 05.12.07 15:14:13
reaper: nesouhlas
stana - 05.12.07 12:52:09
no snad Ulcerate ne?!
reaper - 05.12.07 11:38:52
peca: heh, tak jedeM : spawn of possession psycroptic sickening horror - na celé čáře - kronos visceral bleeding - o prsa - ju?
peca - 05.12.07 11:31:53
jo? kdo?)
reaper - 04.12.07 19:12:04
určitě nejlepší Disa, ale i tak je u Neurotic Válcuje dobrá půlka stáje...
bizz - 30.11.07 01:43:52
Goulon se muze jit vysrat Krimh - http://youtube.com/user/KrimhKerim
grcáč - 05.09.07 11:13:42
Jj, skvělá šleha, souhlas s recenzí, ale dost dlouho mi to trvalo, než jsem to naposlouchal.
pf - 20.08.07 08:27:38
takhle trefnou recenzi jsem dlouho nečetl, fak klobouk dolů, je to skvěle zarámovaný a na desku dokonale sedí
pepa - 16.08.07 11:24:58
k dokonalosti tomu chybí jen pár necrophagist-sól
peca - 16.08.07 10:55:11
uz sem se bal ze si tech DEATH nikdo nevsimne )
bizz - 15.08.07 18:13:44
tak tak, toho je malicko skoda :-/ nicmene ta deska je neskutecna valcovacka. obcas je v tom taky slyset melodika Death. k tomu stylu brutal death by se klidne hodilo i to techno :))
akh - 15.08.07 14:52:34
uz jsem se bal, ze k tomu zvuku se nic nedoctu.
Stana - 09.08.07 00:29:51
Biased Existence je otevírák jako svině...ýýýýýýýýý why can't you see??? a už to jede :D Vážně super deska, jeden z deathových vrcholů tohoto roku ... 9,5/10

Zkus tohle