DARK FUNERAL - Angelus Exuro pro Eternus

recenze
Sud
Hodnocení:
6

Dávno nejsem žádnej příznivec blek metálu. Když jsem ale zaregistroval, že tihle švédští rohatci vytáhnou z pekla další prkno, rozhodně jsem zpozorněl, protože se mi okamžitě vybavily časy, kdy jsem měl ještě o něco menšího pindíka a počin Attera Totus Sanctus byl u mě jasnou jedničkou.

Patnáct roků, ideální čas otevřít LaVeye a začít poslouchat black. Nasládlým orchestrálním teplostem jsem moc nefandil, bigbít mě nezajímal, atmosféře Burzum jsem nerozuměl, stejně jako nadšení téměř všech kapel (Summoning!) pro silného katolíka Tolkiena. Lo-fi kapely mě zvukem a prostoduchým muzikantstvím vyloženě sraly a jejich poselství mezi řádky mi uniká dodnes. Pak tu bylo božstvo Mayhem (záznam koncertu z Marseille 2000 jsem viděl asi stokrát), pankáči Darkthrone, uchvacující Under the Sign of Hell od Gaygoroth a moje nejoblíbenější švédská škola v čele s Marduk, Dark Funeral a Naglfar. K ničemu jinému jsem tenkrát neměl moc přístup a zvítězili u mě Švédové, protože byli nejrychlejší, měli čitelnej zvuk, dali se podle svýho riffování rozeznat a i přes všechno rouhání a sypání si udrželi jakousi melodičnost a harmonii, což jsem tenkrát ještě chtěl.

O Dark Funeral jsem si poprvý přečetl snad někde ve Sparku a sehnal jsem si to beztak jen kvůli tomu geniálnímu obalu :) Dodnes si pamatuju, jak jsem dal

review_1354_px2

poprvý Attera Totus Sanctus do věže a byl jsem z toho v prdeli od začátku až do konce. Slovy Šéfa: „Intenzivní a blasfemické, přitom melodické, ale hlavně harmonicky - na black metal - dobře a zajímavě zaaranžované a především nemilosrdně rychlé!!“ Silnej bubeník zvedne blackovku o dvě třídy nahoru, když se to podpoří relativně chytrými kytarami a promyšleným vokálem ve správných polohách (což se téměř nikdy nesejde), deska vraždí. A to byl přesně tenhle případ.

To bylo všechno v roce 2005 a já mezitím ušel se svým vkusem hodně dalekou cestu. Když se ale podívám, kam došli Dark Funeral, tak zjistím, že nedošli ani za roh, zůstali přešlapovat na poslední placce s jasným cílem - vydojit z ní úplně všechno. Attera Totus Sanctus totiž zaznamenala fenomenální úspěch, „Funebrálové“ s ní třikrát objeli svět a aby toho nebylo málo, vydali hned dvě DVD, de facto se stejným obsahem. Pořád málo. "Dáme další deku ve stejným duchu, lidi to žerou všude a domorodcům v brazilskym pralese to pude dobře střelit, i kdyby to děcka v Evropě náhodou nesežraly", řekli si asi pánové. Provedli v podstatě to, co Satyricon, když nahráli slabší kopii posledního počinu, jen to dotáhli do většího extrému. Mírně poladili aranže, zpomalili tempo a posunuli kytary směrem k větší uhlazenosti. Ve čtyřce My Funeral dokonce jen prostě slepili pár starších riffů a předložili nám 'novej' song, což je asi důvod, že tady (i když jen na pár okamžiků) zachytávám něco zajímavýho, protože to nejvíc připomíná geniální Atteru. Dál je to jen lepení vaty na vatu bez hlubšího smyslu, bez promyšlený koncepce, navíc pomalu.

Zvuk je sice opět čistý, ale po většinu času působí dost prázdně a uměle. Chybí mu spodek; k agresivitě desku netáhnou ani kytary, ani bicí. Na vokálu nepochopitelně ubylo frázování a nachází se téměř výhradně v jedné ze svých slabších poloh. Na neslanou nemastnou basu jsme u DF zvyklí, ale na toho vyžraného basáka si asi nezvyknu nikdy, hlavně naživo je ten jeho pupek v satan oblečku a s warpaintem vyloženě k popukání.

Co se týče alba jako celku, satanžel žádné nové nápady (což by až tak nevadilo), ale hlavně žádné dobré nápady a žádné silné melodie. Na albu není ani jeden vyloženě povedený song nebo zapamatovatelný motiv. Bicí sice opět šlapou rychle, ale absolutně nezáživně. Při kontrole metal archives jsem objevil proč. Sypec

review_1354_px3

Defleshed Matte Modin totiž kapelu opustil a byl nahrazen mně neznámým Nilsem Fjellströmem. Dál přibylo lopaťáctví v textech - došly zde taky nápady nebo E. M. Caligula jen přestal fetovat? No a když jsme na MJC, tak nemůžu opomenout, že si „Funebráci“ nechali svoje dementní přezdívky a oblečky, o warpaintech ani nemluvě. Ale aspoň se už nefotí se sekerama jako před patnácti rokama.

Dark Funeral ztratili všechno, co je na Atteře činilo geniálními. Tentam je propracovaný vokál, chytlavé melodie, promyšlené harmonické koncepce, agresivita, rychlost (!), na BM nadstandardní bicí a relativně smysluplné texty. Angelus Exuro Pro Eternus je hudebně naprosto průměrná a textově dost dětská deska plná pohádek na dobrou noc. Při srovnání s poslední deskou pak nutně musím dát jen 4/10, při srovnání se zbytkem scény by si ale „pohřebáci“ polepšili i o dva body (viz. hodnocení). Pokud máte rádi rychlej švédskej black, sáhněte po minulý dece, popřípadě po Naglfar. Chybu taky určitě neuděláte u starších Marduk, ovšem obloukem se vyhněte poslednímu zářezu, to je totiž bigbít k posrání (ani s tou předposlední jsem si nerozuměl). A pokud hledáte temnotu, zeptejte se Střapa na nějakej death. (Portal, Dead Congregation, Azarath, Incantation...)

PSS: Co Marast a black? Co máte rádi? Názor 'mrdat všechen black tučňákem do ucha' mě nezajímá. Z poslední doby mě docela zaujalo to Maniacovo dítě Skitliv - vzhledem ke všemu tomu fetu, chlastu, sebepoškozování a pokusům o sebevraždu mu ty jeho démony a nihilismus celkem věřím. Na druhou stranu co nemůžu vystát, jsou ty lo-fi depressive/suicide sračky, co se teď všude vyrojily. Jedinej magor Silencer za něco stál, z toho mám i nepříjemnej pocit, což je dobře :)

Lunaris
Hodnocení:
4

Dark Funeral ani tentokráte nepřicházejí s ničím novým, ostatně proč taky, když zaběhnutá formule skvěle funguje, borci okupují pódia největších festivalů, merchandising sype, recenzenti chválí a kapela se může honosit přívlastkem velká. Opět se setkáme s typickým melodickým tremolováním, ultra-rychlými blastbeaty (občas se i zpomalí, pravda), Caligulovým skřehotavým voicem, úsměvnými texty, přespříliš uhlazeným soundem a absencí jakékoliv atmosféry. Když pominu plačtivou In my Dreams, která nad zbytkem alba jasně vyčnívá a kvůli které jsem nakonec nucen dát solidní čtyřku, tak je deska stejně nudná a plytká jako všechny předchozí, včetně kolegy vychvalované Attery. Jak píše Bizz, fanoušci grindujícího melodického blacku zklamáni nebudou. Ostatní zapomeňte, že jste kdy slyšeli o Dark Funeral.

Když už musí být švédská melodika, tak jasně vévodí první album Setherial Nord. Rovněž můžete dát šanci mírně disharmonickým Sorhin či téměř zapomenutým Malign. .:. 4/10

bizzaro
Hodnocení:
8

(Ale pyču, Sude! Ty jsi vůl, vole! :)) Novej Futrál hrne, nápady rozhodně nechyběj, ale pecka jako Attera to není, to je jasná. Chybí překvapení, takže asi hlavně kvůli tomu, že kapela užívá stejných výrazových prostředků, nicméně skladby jsou složené stále umě. Nejsou ale tak chytlavé a ani po dalších posleších nelezou přímo tak pod nehty, ačkoli Caligula furt výborně zpívá. Ano, zpívá. Ale vemte si tu úvodní parádu z The End of Human Race. Ten posunovací riff vás vystřelí z kopyt! Nebo pomalé Demons of Five, In My Dreams či půle My Latex Queen. Velmi opatrně bych zmínil i mírný nákrok k fans, vemte si, jak je postavena třeba taková Stigmata nebo My Funeral, za což ale DF špínu z pod nehtů hned dloubat nebudu, protože tam naštěstí ještě patří.

Takže. Na šminky zapomeňte, na painty a voheň se tady hraje furt, jen už to není tak chytlavá rubanice. Fanoušci rychlého (Nils taky dává, však nastřílel třeba In Battle) a melodického blacku ani tentokrát nemůžou být zklámáni.

Vložit komentář

bizz - 10.02.10 18:44:36
na kokot, nepotrebujem :)
DR - 10.02.10 18:39:26
offtopic: Máte v Praze taky Hodný Časy? :-)
Sud - 10.02.10 17:45:56
Strap: nerikam ze je spatnej (sorry jestli to tak zni), rikam ze na tyhle desce me vubec nebavi. Tebe jo? To s tou Chimerou jsem nepochopil, vysvetlit pls po tech kapelach se podivam, dik
Strap - 10.02.10 16:10:25
no on v jakykoli podobe...
Tomáš Corn - 10.02.10 15:02:01
Ale NEJVÍC je spomalenej Amadeus od Arakainu, to je megazlo :-))))
pf - 10.02.10 13:44:35
a ja ja jaj! tak to muselo bejt zlo... tenhle vtip ale docela funguje s prvníma dvěma deskama beherit na 45 ;)
Tomáš Corn - 10.02.10 09:36:37
Největší peklo je pustit si na vinylovým 7"EP Sorhin "Åt Fanders Med Ljusets Skapelser" titulní song zpomaleně - na rychlost klasickýho LP! To je ultrahell bez konkurence!!!
pf - 09.02.10 21:57:40
u sorhin byla škoda toho příšernýho zvuku, setherial sem nikdy nějak na chuť nepřišel
lunaris - 09.02.10 21:31:43
Chimera hlavně daleko více střídá tempa a je o mnoho pestřejší, DF jedou většina času hyperblast a v jejich podání jde o neskutečně nudnou záležitost.
Strap - 09.02.10 20:58:52
Takze mirne musim dodat jednu vec o drummerovi Dark Funeral bych radsi spatny veci nepsal. Sude tohle je jeden z lidi, kteryho chtel Eric Rutan do Hate Eternal. Takze veliky uffff...Mimoto Sude si nejsem jist jestli takova Chimera je pomalejsi deska nez cokoli od Dark Funeral. Dalsi noticka super veci najdes u Francouzu. http://www.myspace.com/otargos http://www.myspace.com/arkhoninfaustusofficial http://www.myspace.com/thehowlingofgod a to jsou obecne znamy kapely. Jinak pak nejaky veci jako Gnaw Their Tongues. Bizz: Ok, nebudu sestrelovat spekulujici kapely Cryptopsy. Nebo skvely Cattle Decapitation. Zbytek necham na debatu do Zlejch a tady to ventilovat nebudu. Zitra budu ZLEJ.
lunaris - 09.02.10 19:31:10
Brute, kterýžto máš rád čistý zvuk, zkus Nagelfar - Srontgorrth.
lunaris - 09.02.10 19:13:02
Prodávám mikinu Dark Funeral. Značka: levně Pište na e-mail.
DR - 09.02.10 18:14:16
od marduk opus nocturne a heaven shall burn! kurva, taky to opráším...
Wajt - 09.02.10 14:18:17
Deska dobrá, DF pro mě pořád špička současnýho blacku. Hlavně potom co šli do hajzlu Marduk (desky i živě). Problém je, že na desce chybí víc momentů, který vám prostě vženou mrazení do zad. A když taková pasáž nastane (třeba začátek The End of Human Race), je po chvilce uzeměná něčím nečekaným, ale ve špatném slova smyslu. Super skladby jsou jednička, Stigmata a Latex Queen, zbytek moc vycpávek. Každopádně tlačí to po celou dobu a v přehrávači jsem to nosil dlouho. Změny temp hgodnotím veskrze pozitivně, připomíná mi to trochu Vobicmum Sathanas, který fakt můžu. Stejně tak bicí se mi líběj. Ty strohý nekompromisní sypce a jejch zvuk mi tam fakt sednou. Z kombinace Attera, Diabolis a Angelus neslabší, ale pořád dost nadprůměrné.
L6O6L6 - 09.02.10 13:21:28
drak funebrák
bizz - 09.02.10 12:18:54
Sude, na mejch 7 se nedostavej, to je zbytecny, to je muj pocit a pak na me je pripadna argumentace proc. kdyz si vemes vychozi bod 5 (neutral, standard proste), neni ta deska prece podprumerna - zvuk, skladby, tvar kapely (originalita?). nebo mi pak rekni, co lepsiho v ranku znas (nevykopavej mrtvoly) a uz nereknu ani slovo :)
Sud - 09.02.10 12:08:31
Bizz.))) ale me tahle deka stejne hrozne nudi, ze vsech poslechu mi nic nezustalo, zadnej nadprumer, protocim a zapomenu, ze sem to kdy slysel tak nejak porad nevim, s cim to mam srovnavat, abych se dostal na tvejch 7. ale 6 ve srovnani s depressive/suicidal blackem jo :)
brutusáčik - 09.02.10 11:55:36
arcturus je bomba...spíš ale maškaráda a ty poslední dvě desky...
CrusT - 09.02.10 11:02:37
jinak ten svedskej black v cele s DF me nebavil nikdy, od Marduk jen World Funeral (nejen) kvuli tomu neskutecne nakopovajicimu zvuku a Naglfar bych k nim moc nepletl, ty jsou nekde trochu jinde, stejne jako Dissection
CrusT - 09.02.10 11:00:00
i ta posledni je dobra, super navrat do 90s
pf - 09.02.10 10:54:53
troll - drep de kristne je kult
bizz - 09.02.10 10:49:39
Crionic: jsem ti to opravil, blbne upload stranky :)) Snape: jj, a kdyz se dostane do tech hlubsich poloh, tak to se bouri i zeme :) DR: dik, me prijde proste blby, kdyz pak takovahle deska je odsouzena v mnozstvi tech dalsi ch plev, coz si urcite nezaslouzi - navic viz jak to pak bude vypadat na novy titulce, kdyz tam je to, co mame ted udelane. Brut: jj, tyhle desky klidne zkus, neni to jeden zanr ale od vseho neco, ja bych urcite dohodil za Emperor jakoukoli desku, i kdyz Anthems jako blekarina (!!!), Dodhemisgard a mini Satanic Art, Mayhem - De Mysteriis + Wolf Lair, Troll, Tulus, Khold, Arcturus jakejkoli, ale pokud "blackovej", tak Aspera Hiems Symfonia, stary Solefald nebo Marduk (Opus Nocturne ci Heaven Shall Burn...), jakejkoli Abigor.. ty vole, asi proberu archivy, kdyz tak mluvime o tech jmenech.. ;)
DR - 09.02.10 10:39:43
Bizz: souhlasím s tebou, kemo ;-) Brut: zkus blackový klenoty (přečasto nadžánrová záležitost): Thorns, Emperor - druhá deka, Satyricon - rebel..., Enslaved - Eld, Dodheimsgard - 666..., Arcturus - maškaráda, Lengsel - the kiss,..., Kvist, Dissection - druhá deska ------ jestli tě z toho nic nechytne, tak už vážně nevím
Snape - 09.02.10 10:29:13
bizz: No Attera to opravdu není, ale ten zpěv pořád rube.
cronic - 09.02.10 10:15:48
no neviem mne uz aj predchadzajuca doska prisla ako vyvar diabolis interium a vobiscum satanas, co povazujem za ich vrcholne diela, takze ohanat sa tu prevaranim Attery mi pride trocha mimo. inac novinka slaby nadpriemer, co je skoda bo som dufal priklon k starsej tvorbe s hitmi ako the arrival..., hail murder alebo vobiscum satanas
bizz - 09.02.10 09:59:40
:) ja proste ty "kluky" musim nak vychovat.. ;-))) byt ce(y)pem a kladivem :)
Tomáš Corn - 09.02.10 09:31:16
Angelus fakt povedený, i když Attera o kousek lepší, souhlas. "...recenzentům nachystal funerál, k čemuž si opatřil arsenál...." :-)
bizz - 09.02.10 09:09:21
jeste note, kdyz vim, ze je nahravka nad prumerem a jen pri srovnani s predchozim albem (pro tebe) neobstoji, proc se musi nutne davat podprumerna znamka? naky srovnani s dalsima reckama tady treba? mam zrusit stupnici do 10 a zmenit na -5 - 0 - 5, aby vsem doslo to, ze 5 je v ramci toho vseho prumer? asi jsem blazen, ze to vubec resim
bizz - 09.02.10 09:03:39
Brut, death? uuuf :) a 7? naprosto v poradku. je tady vse jak byt, jen v podobe, kterou jsem uz dostali, nic nevic, proto nejdu vejs jako u OL treba Sud, vysvetlime si i dal po mailu, jo? ale jestli ma clovek nejakej problem s kapelou (nektery recky Abra, Strapa neb Brosovy SuiSi), nema psat recenze, ta ma byt "objektivni" a ne splachnuti do hajzlu. vsichni se tu osivate, jak to vypada, kdyz sem vleze neznalec a hrotej se diskuze a tohle je pak stejnej priklad, jen z druhyho uhlu pohledu. respeketuju nadsazeniny u Behe, ale rozdat si to s kapelou "za jejimi zady"... pls, snazte se byt "profesionalni" :)) Antih: jj, Aeon docela ujde, trosku sice takova pachut neceho, ale dobry
antihumanoid - 09.02.10 08:38:48
Sud: Nils je z kapely Aeon - dej tomu šanci - deska Bleeding the false mě tenkrát hodně bavila. Pokud máš rád Deicide, mohlo by tě to bavit.
Sud - 09.02.10 02:15:56
Bizzi, ty kunde, ja daval 4!.)
brutusáčik - 09.02.10 01:38:57
možná tim jak je to všechno naspeedovaný, zrychlený, čistý mi to jako black nepřijde spíše jako death, střap odpustí, prostě je to pro mě takový nezáživní....mam rád ordo od mayhem protože je to kanál, mam rád ohničky pro tu jednoduchost...nevim
brutusáčik - 09.02.10 01:36:27
já nevim ani co mi vlastně na těhle blackovinách vadí...
brutusáčik - 09.02.10 01:35:40
šlape to. fakt ..nehodnotíš za 7
pf - 09.02.10 01:15:35
ale podle bodů bych řekl, že blbej vorpejnt ;)
bizz - 09.02.10 00:58:45
si vul, slape to. fakt!
brutusáčik - 09.02.10 00:11:59
sorry fakt to číst nebudu a omezím se jen na. DÁÁÁLK FUNELÁÁÁÁLLLL

Zkus tohle