CESTA > THE ROAD -

LordSnape
7.5

Svět se nenávratně změnil. Stačil jen malý záblesk na obloze a vše bylo pryč. Přežila jen hrstka. Mezi nimi i otec se svým synem, kteří se jako jiní snaží přežít. Hledají jídlo, snaží se být v teple, suchu a vyhýbat se kontaktu s ostatními přeživšími. Jejich doménou je totiž kanibalismus. Přežijí jen ti nejsilnější a tak se tvoří organizované ozbrojené gangy, které jedí vše, co se jen hýbe, aby také přežili. Otec se synem putují k pobřeží, směrem na jih. Do teplejších krajin. Putují zničenou krajinou a doufají, že všechna naděje není ještě ztracena.

Pokud jste tento článek dočetli až sem, tak jste se již zcela seznámili s pointou celého příběhu zvaného Cesta. Tento film není ničím jiným než dlouho očekávanou adaptací stejnojmenné knihy amerického spisovatele Cormaca McCarthyho (Krvavý poledník, Tahle země není pro starý), jež byla oceněna Pulitzerovou cenou. Jako znalec předlohy jsem šel do kina s vizí, že se dočkám drsného a nelítostného příběhu. No a dostal jsem ho. Pocity, které ve mně ještě teď dřímají, nelze pořádně slovy vyjádřit. Režisér John Hillcoat to vzal pěkně od podlahy a divákovi tak předhodil věrnou podobu Cormacovy vize. Skoro až křečovitě vykresluje ony detaily z předlohy jako bouřící zemětřesení, nenadálé požáry, neutěšeně opuštěnou a zničenou krajinu, kde téměř nic nežije a samozřejmě i nákupní vozík, ve kterém si oba hlavní hrdinové vezou všechny své potřeby. Ti dva nemají jména. Ve filmu si říkají svými rodinnými jmény, tedy „táto“ a „synku“, jak to známe z knihy.

Cesta je filmem, který by se po stránce vizuální dal přirovnat k industriální muzice. Je chladný a přitom rozpoutává spoustu emocí. Je nekompromisní, a přitom brnká na nervy svými melodiemi zarývajících se pomalu do mozku. Hlavní podíl si mezi sebe rozdělili oba hlavní herci. Viggo Mortensen je opravdu uvěřitelný. Všechnu tu tíhu a starost o malého chlapce mu budete z plátna věřit všemi smysly. Kodi Smit-McPhee, který prošel velikým konkurzem, hraje také velmi dobře, ale jeho role mu nedává tolik prostoru. Je z něj cítit ono nepochopení zuboženého okolí a po většinu času vypadá jako Alenka, která omylem zabloudila do post-katastrofického scénáře. Ale je to přesně to chování, které od dítěte čekáte.

O hudbu se postaral známý hudebník Nick Cave (The Bad Seeds) a Warren Ellis, kteří spolupracovali již na režisérově minulém filmu Proposition. Hudba Cestě přidává ještě více na atmosféře. Je depresivní, chladná a odměřená. Připomíná mix Fontány (Clint Mansell) a Vesnice (James Newton Howard), kde se střídá strašidelné piáno s atmosférickým cellem. Kostra příběhu je jednoduchá stejně tak jako hudba. Oba hrdinové se snaží dostat do vytouženého cíle a přežít. Cestu jim ztěžují kanibalové, hlad a rozmary počasí (co byste dělali bez bot, co?). Spí, kde se dá, a snaží se jít stále vpřed. Postava otce občas prožívá flashback z doby, kdy byla naživu jeho žena (Charlize Theron). Na své pouti potkají několik postav, které jsou ve stejně zuboženém stavu, ale platí tu pravidlo, že každý je tu sám za sebe. Otec syna učí, jak se se vším vyrovnat (i pro případ zajetí, kdy má spáchat sebevraždu) a shání zásoby, kde se dá. Prolézání opuštěných domů může být ale nebezpečné, což dostává celý snímek do strunně vypjatých situací. V celém filmu se objeví prakticky jediný okamžik štěstí, který se neustálou snahou jít zas dál zkazí, což je, milí čtenáři, jediný záchranný bod celé podívané.

Hillcoatova Cesta je velice odvážným a věrným zpracováním. Se svojí věkovou přístupností (15 let) si nemohl dovolit vykreslit teror ve všech jeho podobách (pečení novorozených dětí), ale co ožilo na filmovém plátně, je dostačující ukázkou toho, jak má vypadat správný konec světa. Je to přesný opak Emmerichových katastrofických scénářů (2012, Den poté, Den nezávislosti), kdy je vše plné naděje a hrdinských činů amerického obyvatelstva. Správný konec civilizace je totiž hodně hnusný a jen s malou nadějí na záchranu, což přepis podobně laděné knihy (Já, legenda) nepochopil, když divákovi vnutil happy end. Cesta je však příběhem o lidech, ke kterým se Bůh obrátil zády. Tedy typ příběhu, který chtěl Cormac Mccarthy prostřednictvím své kratičké knihy vyprávět.

---- --- -- - -- --- ----
USA, 2009, 113 min
Režie: John Hillcoat