Autor: 80 Uživatelé: 80 Tvé hodnocení: hodnoť
CARNAGE > Bůh masakru -

CARNAGE > Bůh masakru

• Společnost: Constantin Film Produktion, Sony Pictures Classics, 2011 / WWW / ČSFD
  • Žánr: drama, komedie

Nový film Romana Polanskiho jako skromná konverzační komedie zachycený statickou kamerou v jednom obýváku s výborným herectvím a humorem. Film je skromný výpravou, obsazením i délkou, ale smál jsem se často a hodně.

Carnage / Bůh Masakru - poster2Na tento nový film Romana Polanskiho jsem - navzdory názvu - šel s očekáváním skromné konverzační komedie s výborným herectvím a humorem, který nestaví na tom, jak je debilní. A naštěstí jsem přesně toto dostal. Film je skromný svou výpravou, obsazením i délkou. Prakticky celý děj se odehrává v jednom obývacím pokoji, vystačí si se čtyřmi herci, statickou kamerou a délkou 79 minut.

Mám rád tento druh filmového minimalismu, protože zaprvé nedává možnost zakrýt slabiny ve scénáři a režii bombastickými triky a pompézní výpravou a zadruhé je to ze stejných důvodů obvykle originální a dobře odvedená práce, která stojí za vidění. Tedy… pokud nemáte tento filmový žánr v oblibě a k upoutání pozornosti potřebujete barevné, světélkující a rychle se pohybující předměty, které čas od času explodují, je to pro vás takový dost nápadný signál, že už klidně můžete přestat číst a hlavně, hlavně si to proboha nepouštějte nebo se uzíváte k smrti! (Doufám, že teď nepřestanou číst úplně všichni, protože by to bylo docela trapné.)

Carnage / Bůh MasakruCo se týká zápletky, je velice prostá, skoro banální: dva kluci se poperou před školou a jejich rodiče se rozhodnou záležitost v klidu vyřesit při kafi a moučníku. Od začátku si příliš nepadnou do oka, a jak už to tak bývá, řeší to předstíranou tolerancí, vyrovnaností a civilizovaností. Věci ovšem po chvíli začnou nabírat zajímavý směr a nesnesitelné vlastnosti každého ze čtveřice zúčastněných začínají nenápadně vyplouvat na povrch, až z toho Kate Winslet hodí fakt luxusní šavli.

Carnage / Bůh Masakru - Jodie Foster, Christoph WaltzTím se dostávám k obsazení a hereckým výkonům, které jsou podle očekávání opravdu výborné. Jodie Foster hraje upjatou, konvenční a zřejmě frigidní teoretičku výtvarného umění, která předstírá, že je v pohodě, ale pak to nedá a předvede poctivý hysterák. Její manžel John C. Reilly dlouhou dobu statečně předstírá pohodáře, ale nakonec taky neudrží nervy na uzdě a všechny pošle do hajzlu. Christoph Waltz je právník, který se chová zcela nepřijatelně, ale přitom se celou dobu snaží působit opačným dojmem. Jako jediný si zachovává téměř celý děj stejný sarkastický a téměř nezúčastněný výraz a každou minutu vyřizuje pracovní telefonáty, což všechny ostatní vytáčí možná ze všeho nejvíc. A především jeho manželku (Kate Winslet), která je z něj totálně na prášky, myslí si o něm, že je hňup, a jak už jsem naznačil výše, míru svého znechucení všem později demonstruje obsahem svého žaludku. A nakonec se ještě vykalí bourbonem, aby toho nebylo málo. Párkrát jsem měl pocit, že všichni herci záměrně přehrávají, většinou aby zdůraznili nějaký vtip, což naštěstí většinou zafungovalo (až na scénu s rozbitým telefonem, která byla sice vtipná, ale ne zase tolik vtipná, jak se snažila být).

Carnage / Bůh Masakru - John C. Reilly, Kate WinsletHumor je tedy v začátku filmu stavěný na potlačované upřímnosti a snaze o korektnost, a směrem ke konci naopak na tom, že všem postupně prasknou nervy a vyjádří se pěkně na férovku, co v sobě celou dobu dusí. Z pohledu zúčastněných velice nepříjemná a stresující záležitost, z pohledu diváka dost velká legrace - částečně i z toho důvodu, že asi každý občas během života zažije jednání s člověkem, o kterém si myslí, že je totální kretén, a přitom musí předstírat, že si to nemyslí. Bohužel, titulky v řadě případů krátily dialogy takovým způsobem, že ti, kteří neumí dobře anglicky, přijdou o některé vtipné momenty.

Carnage / Bůh Masakru - John C. Reilly, Christoph WaltzAbych to tedy nějak shrnul a zbytečně nezdržoval: Smál jsem se často a hodně. Pro mě rozhodně jedna z nejlepších komedií, které jsem viděl za poslední dobu. Čekejte jen a pouze dobře napsané a vtipné dialogy a dobré herectví - o ničem jiném tento film není. Nechoďte na to, pokud vás nebaví humor lidí jako Woody Allen a spíš vás dostávají komedie typu Pařba ve Vegas. Nechoďte na to, pokud vám vadí, když film vypadá spíš jako divadelní inscenace. Nechoďte na to, pokud jste upjatí, konvenční teoretici výtvarného umění (mohli byste dostat hysterák, anebo hodit šavli). Všichni ostatní na to běžte!

---- --- -- - -- --- ----

Francie / Německo / Polsko, 2011, 79 min
Režie: Roman Polanski