CARCASS - Surgical Steel

recenze
Stray
Hodnocení:
8

Ačkoliv v konečném zúčtování je Surgical Steel v jádru povedená deska a jde o nadprůměrné dílo, schází jí osobitost kterékoliv ze starších nahrávek a v podstatě jakákoli přidaná hodnota.

Carcass

Liverpoolští CARCASS, jedna z naprosto zásadních extrémních metalových kapel, nakonec přeci jen vyslyšeli nekonečné zástupy svých nohsledů a obdivovatelů a po sedmnácti letech to dotáhli k albové novince. Netřeba zde rozepisovat, jaké obdoby metalu a subžánry tvrdé hudby mají tito mimořádně uznávaní, kultovní Angličané na svědomí. Prostě se zde jen spokojme s letmým konstatováním, že nebýt právě CARCASS, vypadala by metalová scéna posledních dvaceti let trochu jinak.

Carcass

Novinka Surgical Steel si klade za cíl podchytit pravou podstatu kapely z období jejich největších komerčních úspěchů, tedy nekompromisně navodit atmosféru éry okolo jejich oslavovaného alba Heartwork. V tomto směru se Jeffu Walkerovi a jeho jedinému kumpánovi z původní sestavy Billu Steerovi vše daří na výtečnou, protože nahrávka skutečně působí velmi dotaženě a autenticky navozuje vše, s čím kapela zacházela před dvaceti lety. Skladbám nechybí nápady, mají patřičný odpich, zvuk je plný, úderný, vrstevnatý, takže rozhodně nejde o nějaké laciné harampádí, ale o pořádně vyleštěnou soupravičku kovového náčiní. Kdo chtěl přesně to, kvůli čemu měl CARCASS rád v roce 1993, bude plně spokojen, jenže to má celé druhou stránku mince. CARCASS totiž na každém svém dřívějším albu platili za kapelu objevující a plenící nová teritoria, nic takové zde k nalezení opravdu není, a proto je Surgical Steel sice nahrávkou velmi dotaženou a profesionálně zhotovenou, nicméně svou podstatou jí nelze srovnat s žádným z jejich starších alb.

Osobně si raději pustím jak zhnusnělou grindcorovou smršť Symphonies of Sickness (jediné grindcoreové album, které vlastním), tak progresivně laděnou doktrínu Necroticism – Descanting the Insalubrious, která pojila jak grindové prvky s deathmetalovými, tak byla ještě umě zabalena do atraktivního heavymetalového soundu – jsou zde také poprvé k slyšení Amottovy kytarové kejkle. S Heartwork přišla touha dělat komplexní metalové hity a ještě větší příklon k vyčištěnějšímu, klasickému heavy/thrash mustru s častými sóly a kytarovými vyhrávkami. A Swan Song? ‘Labutí píseň‘ byla zas znamenitou rozlučkou prostřednictvím úderných a méně komplikovaných rock´n´rollových vypalovaček, kterým stále nechyběla typická dravost tolik příznačná pro jednu z hlavních deathmetalových kapel své doby.

Novince Surgical Steel, ačkoliv jde o nadprůměrné dílo, schází osobitost kterékoliv z těchto starších nahrávek. Kdyby se jednalo o první a jediné album CARCASS, rozhodně bych o něm mluvil ve všech směrech pochvalně a označil bych jej za jednu z metalových desek roku 2013, nicméně po tom, co již má tahle legenda za sebou, se zde nemohu ubránit dojmu, že to letos uhrála velmi solidně - umlčela hlad a prosby početné základny fanoušků, kteří je po celá léta bombardovali žádostmi o nový materiál, nicméně v konečném zúčtování tahle v jádru povedená nahrávka žádnou přidanou hodnotu nepřináší.

CarcassDvojice nováčků (Daniel Wilding/ Ben Ash) do sestavy skvěle zapadla a k starým bardům se hodí, jak svým stylem hry, tak po stránce image. Bill Steer i po dvaceti letech stále vypadá na třicet a svým napalmovským murmurem občasně doplňuje Walkerův chraplák, o jeho pověstných vyhrávkách nemluvě. Jeff je jako již tradičně katalyzátorem a skutečným lídrem (i na Brutal Assaultu svou roli bez pochyb potvrdil), kolem kterého se vše točí. Na koncert CARCASS si proto tedy vždy rád zajdu, ale co se týče jejich případných nových nahrávek, zajímají mne, ale necítím potřebu se na ně nějak výjimečně soustředit. S předstihem uveřejněný singl Captive Bolt Pistol je zde ostatně jednou z nejpovedenějších a nejreprezentativnějších věcí. Zbytek je silný, dobrý, povedený, ovšem ne geniální a nenapodobitelný. V tom zůstaňme při zemi. Pokud nejste fanoušky CARCASS odečtěte si 10%.

Článek převzat z webu crazydiamond.cz.

bizzaro
Hodnocení:
6.6

CarcassV podstatě se dá říct, že až na pár detailů s recenzí výše souhlasím. Surgical Steel má od začátku super nástup, kdy typický rukopis a poměrně slušná autenticita projevu kapely Vám na tváři vykouzlí „rohlík“. Jenže postupem stopáže alba, a to už při prvním poslechu, což je zarážející, zjistíte, že Carcass nahráli „standardní“ hevík (přithrashlý melodický death metal dost podobný tomu, co dělají třeba Arch Enemy) založený na stále týchž a furt dokola opakovaných postupech, které mě při poslechu časem už chytají za skalpel častěji, než bez narkózy operovaný pacient. Tyto části z těla desky odřezat, moc by toho z ní sice nezbylo, ale zas by Surgical Steel bylo fantastické EP. Takto pak, pokud ‘chirurgická ocel’ už od začátku nebyla plánována takto sterilně, mi prostě na výrazněji nadprůměrné ohodnocení nestačí. Nějaká ta krev navrch by se tu šikla, protože jinak je ze Surgical Steel jen nadmíru povedená deska pro pracovní poslech.

Vložit komentář

satancalous - 05.10.13 14:58:01
Jenom jsem zvědavý,kam to dojde s tou kompresí dynamiky.Aby za dalších pár let, při tomhle tempu na těch cd nakonec nebyl jen šum.
DW - 29.09.13 21:33:04
Mě osobně by stačilo ,kdyby se dala hudba s dobrým zvukem a dynamikou ,nakupovat ve FLACu,bez cd bych se obešel,pokud jde o pomoc zeměkouli:)
no dost často to možný je přes bandcamp. Ale to je přímo od kapel, u těch starších věcí nevím nevím.
Crust - 29.09.13 20:33:02
Je to hlavně kvůli přenosným přehrávačům ono zkus poslouchat například klasiku nebo jinou hudbu s velkou dynamikou v ipodu,mobilu,autě a zjistíš že to prostě nejde,kolik lidí dnes poslouchá doma v klidu na něčem rozumném kromě par audiofilů, dnes jen málokdo.
Ono je těch důvodů asi trochu víc, ale v tomhle jsi v podstatě přesně vystihnul můj názor.
satancalous - 29.09.13 20:06:01
Mě osobně by stačilo ,kdyby se dala hudba s dobrým zvukem a dynamikou ,nakupovat ve FLACu,bez cd bych se obešel,pokud jde o pomoc zeměkouli:)
DW - 29.09.13 19:36:21
zase na druhou stranu si můžeš říct že tim že posloucháš shitově komprimovanou hudbu pomáháš zeměkouli, protože já teda nevim ale nechtěl bych tu továrny na asfalt všude, kdyby si to měl kupovat na desce každej. Prostě jako skoro ve všem - každá mince má dvě strany.
satancalous - 29.09.13 18:16:31
Je to hlavně kvůli přenosným přehrávačům ono zkus poslouchat například klasiku nebo jinou hudbu s velkou dynamikou v ipodu,mobilu,autě a zjistíš že to prostě nejde,kolik lidí dnes poslouchá doma v klidu na něčem rozumném kromě par audiofilů, dnes jen málokdo.
DW - 29.09.13 17:49:52
Nevyhnutelnej vedlejší efekt přechodu analog>digitál. Taky se mi to nelíbí, ale doba si to asi žádá. Pouštím si tu na gramci pop/funkový desky z první půlky 80. let a to je teda žrádlo. Ovšem remastery těch nahrávek z druhý půlky 90. let už byly prostě částečně v háji. Sranda byla když se zjistilo že někdo zkomprimoval i nahrávky Beatles na remastery. Nepochopitelné.
satancalous - 29.09.13 16:38:56
At už jdou všichni s tou kompresí do háje a začnou zase vydávat hudbu s rozumnou dynamikou.Vždyt třeba Storm Corrosion nebo Gavin Harrison - Man Who Sold Him Self,Jethro Tull - TAAB 2 jsou bez komprese s kvalitní dynamikou i na cd.
DW - 29.09.13 16:12:06
největší prasárna je, že i když si koupíš vinyl tak tam ty digitální komprese jsou furt. Takže to pozbývá smyslu. Na druhou stranu je spousta kapel co tím zatížený nejsou. Jako další problém se nazývá Fractal Audio, ale to by byla diskuze na dlouho.
satancalous - 29.09.13 15:25:29
No loudness war a komprese dynamiky je dnes běžná praxe,pro většinu moderní hudby metal nevyjímaje, nedělají to jen Nuclear Blast,ale i ostatní vydavatelé.
DW - 29.09.13 13:51:37
nedávno jsme se o tom bavili, mi přijde že "svý kapely" někam NB posílá na domixování, protože všechno to zní naprosto stejně debilně. Ale to je problém stájovejch kapel nukleárního spadu a dalších, rozhodně bych to nezobecňoval na "moderní metal"
satancalous - 28.09.13 20:54:10
Poslouchat tyhle Carcass, třeba na kvalitní sluchátka je utrpení! Hodně plochý a sterilní hnusný zvuk,typická produkce Andyho Sneapa:(
DW - 28.09.13 18:04:09
Nuda,sterilita jako celý podělaný moderní metal.
vůbec to není pravda tahle věta, prostě se jen musíš oprostit od těch mainstream sraček. Já to udělal před hodně lety a teda děje se toho fakt dost dobrýho každej rok.
satancalous - 28.09.13 17:05:03
Nuda,sterilita jako celý podělaný moderní metal.
pf - 27.09.13 20:43:26
hovno, je to picovina. na necroticism a heartowk byly skvely podkladovy riffy, tady je to vata z nejakyho tesco balicku zaloz si death metalovou kapelu rychle a levne. uplne zbytecna deska
satancalous - 20.09.13 17:15:01
Bude recenze FDR remasterů Heartwork a Necroticism?
sicky - 20.09.13 09:54:04
Souhlas se Strayem, podle mě to vystihl naprosto přesně.
bizzaro - 20.09.13 09:39:56
tedy jak pravil klasik..poctivá řemeslná práce, já nezatížen minulosti jsem s deskou spokojen
pri tyhle vete trnu hruzou, ze takhle by to mohlo klidne byt napsany i u poslednich Metalklik...
brutusáček - 20.09.13 08:49:42
tedy jak pravil klasik..poctivá řemeslná práce, já nezatížen minulosti jsem s deskou spokojen

Zkus tohle