C-187 - Collision

recenze
bizzaro
Hodnocení:
9.5

‘Vražda prvního stupně‘ s jejich příběhy, ne ze záhrobí, ale z ulice a ghet, je na hudební scéně tak trochu ojedinělým úkazem. Jak z hlediska hudebního, tak z hlediska obsazení. Tuto bandu, někdy označovanou jako ‘supergroup‘, s čímž osobně i souhlasím, ač tyto přívlastky rád nemám, tvoří, jak jistě víte, (ex-)členi kapel Pestilence (Mameli), Atheist/Cynic/Death (Choy/Reinert), B-Thong/Transport League (Jelencovich). Více netřeba představovat…

A já se jen zmíním o Mameliho předchozích krocích: po celkové únavě hudebním byznysem, neúspěchu Spheres (tour bylo v půlce zrušeno) a nalezení někoho, kdo mu otevřel oči pro hru na kytaru (ano, Allan), se zavírá doma, na všechno kašle, začíná chodit normálně do práce, shazuje hřívu, směle tloustne a až někdy 5 let nazpět začíná opět komponovat a dávat o sobě maličko vědět tím, že do sféry interaktivního světa vypouští své demo-nahrávky pod záštitou jména Gestalt, nebo později již C-187 (původně Corporation187; již od r. 2000 ale s bratrancem Lucou avizuje projekt Pestilence2000), z kterého vlastně pro Collision byly použity skoro všechny skladby, jen oděné do aktuální corující porcující podoby.

Gestalt ale svým směrem byla instrumentální fúze gangsta/jazz/metalu, kde si člověk užil syntetické, basující a tepající bublavé rytmiky v kombinaci s metalovými riffy (nejednou sahajícími k Pestilence) a jazzovými výpady (především kila, podklady a sóla). A z tohoto všeho Gestaltu se pro C-187 nejautentičtěji zachovala právě ta jazzová podoba, která se původní myšlence vzdálila asi nejméně. Ne snad, že by ‘Céčka’ byli jakýmsi projazzovaným groove metalem/corem, i když i toto by se dalo říci (místy více, místy méně), ale právě ta kila, podklady, úvody a mezihry si Mameliho kytara zachovala. A samozřejmě, byl-li Mameli hlavním strůjcem něčeho, co metalový svět zamořilo infekcí ‘Morové rány‘, bylo by divné, kdyby z jeho hry se úplně vytratil onen rukopis krátkých frázovaných riffů střídajících se poměrně v krátkých intervalech; třeba poslední New Territory by při troše představivosti klidně mohla být na Spheres. Toto vše zde je.

Jenže všemu Gestaltění není konec. Ta pouliční gangsta složka se hudebně víceméně vytratila a částečně ji udržuje pouze rytmika, zato je ale všudypřítomna v lyrice, sígrovském a nesmírně tlačícím zpěvu Jelencoviche, používání slangu (Murda, a vůbec mrkněte na názvy skladeb), který zde pro mě vytvořil něco, co nazývám jako „frázování smrti“. To místy nepochopíte. Ten člověk ve řvaní rapuje, někdy snad až sketuje (Homicide), překrývá přes sebe různá výraziva a barvy hlasu, pak také ale fantasticky a ne úplně všedně zpívá (Cruisin’ 4 a Bruisin‘, Stalker, P.C.P, Knee Deep in, New Territory), a dokonce používá i takový ty sick-protahovaný koncovky jako Mameli, když svého času zpíval (Drugged and Mugged, Murda). Mnemic asi moc dobře věděli, proč ho ve stavu nouze oslovili o pomoc. Nevšední také je, že si Jelencovich trochu šlape na jazyk (ne, že přímo šišlá), což dodává jeho skvělému projevu také punc přitažlivosti – také by to mohl být jen víc vybuzený mikrofon. A to gangstovství (resp. pouliční výraz) je pak také v celkovém tempu macho (rozuměj namachrovaný) muziky C-187. Ta totiž přímo vybízí ke skupinovému mávání rukama, neustále hecuje a nutí vás ku pohybu nebo se přinejmenším hromadně vlnit, jak tomu je třeba v hip hopu (podobný efekt mimojiné živě vyvolávají třeba Meshuggah). Často to totiž strhává si až neuvědomovat, že vlastně posloucháte moderní metal; však Mameli svůj příklon ke kapelám typu M.A.N. (opět ten Jelencovich), Mudvayne, Slipknot, Korn nebo Meshuggah nezastírá.

Jak jsem psal, riffy se hodně střídají, někdy až příliš, protože máte chuť si něco užít více (Cruisin’ 4 a Bruisin‘) a Mameli už vám zas servíruje další riff/změnu. Nicméně, ačkoli je muzika ‘Céček‘ technická, riffů na cca tříminutové skladby, vlastně hitovky (do jedné!), není mnoho - průměrně tři? Důraz se v nich klade na střídání tří věcí: silného nosného motivu (ať metal či jazzování), silného zapamatovatelného refrénu a kratičkých (i legatovaných) jazz-sól s naprosto čistým, tenkým a konkrétním soundem, která jsou v každé skladbě. Nevím, jaký oslavný přívlastek pro ně mám použít, ale jsou hraná buď na hlavním motivu nebo na případném dalším riffu, který většinou, pokud ho ještě Jelencovich jinak nevyužije, slouží jen jako jemu na míru ušitý podklad. A ač se jedná o jednoduchou rovnici, to, co zde kvartet při důkladnějším poslechu předvádí, je nádhera. Nebudu popisovat, jakým způsobem se zde pracuje, ale připomíná to pingpongovou čtyřhru dva na dva. Rytmika: Choy hlavně zachovává nosné struktury, Reinert (po Aghoře druhé album v krátké době, wow!) ho v základu přiznává a na to rytmické paterny ještě rozvíjí. Na jeho styl hry do toho také až nezvykle řeže a groovuje v kontrastu k jazzujícím kusům, kde hraje základ, který rozdrobuje a doakcentovává. Mohutnou a proměnlivou rytmiku, která (krom textů) poměrně řídí průběh a děj skladeb (Rip Deal), podporuje i nezvykle hutný a masivní zvuk bicích. A na tyto dva rytmické pilíře se dva zbylí prostřídávají ve využívání motivů. A když už to vypadá, že se vracíme k původnímu motivu, protože Mameli na něj najíždí a vy si tedy budete chtít opět zařvat refrén, tam najednou má Tony J. jinou nebo obměněnou linku (Drugged and Mugged, na konci New Territory zas druhou, rytmicky jinou). Krásně a jednoduše vymyšleno, ač to vlastně vypadá, že jste zpět u stejného motivu. A vlastně také jste. Jen je lišácky vyfintěn.

Jsem si skoro jist, že někteří dojdou po počátečním omílání desky k rychlejší oposlouchanosti, protože celková podobnost a struktura písní je obdobná (vlastně jediná chyba desky), někde až příliš, ale v každé skladbě je vždy ne jen jeden tak hustý a chytlavý moment, že je každá jasně rozeznatelná a dostatečně silná na to, aby byla jako individualita zařazena na jakoukoli reprezentativní kompilaci. Stačí si pak jen dát 14 dní oraz a vrátit se k ní, pak už ji z přehrávače nevyndáte, to zaručuji. Celá deska je totiž těžce návyková! K tomu rozhodně přispívá i dokonalá dramaturgie a kontinuita alba, kdy jsou songy za sebou (až na předposlední Strapped with Heat díky užitému intru/outru) tak dobře zařazeny, že si to neumím ani jinak představit. Prostě tolik adrenalinu a energie se jen tak na jedné desce určitě nenajde! S přibývající znalostí matroše se z vás díky tomuto stává pouliční zvíře (deska je výborná na pěší přesun městem), které se jak předopované (čímkoli), hnané tempem desky, řítí ulicemi a něco si mele pod fousky, kdy za groovujícho rytmu, někdy až distorzně sekaných a tahaných kytarách, které pro mne mají opět revoluční zvuk, a lámajícího nasekaného a krutě frázovanému zpěvu dojde kýženému cíli a zjistí, že vlastně už nic nepotřebuje a chce jít ještě dál. Ještě dál, ještě jednou to slyšet, ještě jednou to prožít, protože, co kdo ví, třeba právě teď to bude můj „last wake up call“, jelikož mě někdo v absurdní situaci zbaví života a bude všemu konec.

Zkrátka a jednoduše, Collision je jasnou výslednicí práce kreativních muzikantů rozdílných myslí. Díky tomu je Collision aktuální hudební a unikátní načasovaná bomba naplněná nevšedními nápady, neotřelými postupy, skvostně vybudovanou a vystrukturovanou rytmikou (př. Roadblock, Murda, Knee Deep In) a precizní instrumentací. No co Vám mám povídat, na živou prezentaci C-187 plánovanou na únor 2008 s Tymonem (Exivious) u druhé kytary se těším víc než na vánoční dárky! Už aby to bylo, muthafuckaz!!!

kotek
Hodnocení:
8.5

Hudební analýzu rozhodně dál prohlubovat neplánuju, protože už tak její délka je více než krátká, takže jen pár pocitových záležitostí. Kolem každé skladby se vznáší nahuštěná macho atmosféra, což je na jednu stranu pěkné pojící médium, na stranu druhou jsem už od začátku měl neodbytný pocit, že tuhle desku si prostě dřív nebo později nezbytně oposlouchám. Naštěstí jsem se mýlil, i když ne až tak úplně. Ne že by mě deska nebavila, nebo bavila o hodně méně, spíš na povrch vyplavaly některé nepříjemně se omílající detaily, díky kterým tak vysoko hodnotit nebudu. Asi nejvíc mě na desce v určitých místech irituje uřvaný gangsta zpěv a dále pak lehký omílací syndrom (ošklivě řečeno, písničku poznáte když budete mít štěstí a pustíte si ji právě na již bizzem zmíněné výrazné momenty, jinak to zdaleka tak jednoznačné není, protože jednotlivé vzorce vcelku často vrací a opakují). Na druhou stranu některé pasáže z hlavy nevytlučete ani kladivem, pěkná deska.

www.toazted.com/interview/1200/C-187

Vložit komentář

bizzaro - 27.02.13 15:45:50
Mameli, vyser se na Pestilence a udelej druhou desku!
bizz - 30.08.10 22:18:16
z jakyho intie?
Střap - 30.08.10 22:04:07
prekvapive peknej nazor od Mameliho. Vubec je to zajimavej rozhovor rekl bych dost uprimnej. citace PM: Yeah, that band is no more. It's such a shame because I thought it was such a great album, but people want to see me in a death metal and not making crossover music. I think Sean did a great job on that album drumming. I think we only sold 2000 copies of it. It's like no use if you're playing in front of 50 people, I can't even pay the guys in the band.
k.eight.a - 03.04.09 19:24:51
PYčo to je bomba! \m/
piTRs - 16.03.09 22:44:07
u mě stejně
killer - 13.03.09 16:09:00
nooo tak sem si to zas po dlouhy dobe poslech a i kdyz sem se do toho kdysi snazil dostat, tak proste ne a ne:-((( Je to podle me jen pro muzikanty, ktery si tam finesy najdou. Asi bych to nehodnotil vylozene spatne ale me to neba:-(((
brutusáček - 07.03.09 17:26:41
perfektně zmáklé macho :)
DR - 20.12.07 14:01:54
o víkendu....
bizz - 20.12.07 01:15:01
Ondro, poslechni si Renerta v Rip Deal a podklad sola, smrt
bizz - 21.11.07 16:43:32
souhlas. taky jsem cekal neco jineho, ale prave proto me to mozna ba, ze si tam ty veci postupem casu nachazim, ac je zrejme na prvni poslech, o co tam predevsim jde
killer - 21.11.07 16:28:16
drrr..... drrr.... pozvi bzz na pivo a vyrikejte si to tam... Nemel sem ani chut to cely cist.... Jinak cecka me nako posledni dobou moc neberou a moc neposloucham:-( Mozna proto ze sem od tohoto projektu cekal hudebne neco jineho...
DR - 21.11.07 16:00:49
Ideální by bylo, kdyby z toho vybrali 4-5 nej songů a vydali to jako EP. Řešení...
bizz - 20.11.07 00:44:39
a pro me ne, a ty uz lemmy drz ml(j)c :-) to muze pochopit asi jen muzikant, vy lamy..tedy lemmy :-)
dr kotek - 19.11.07 23:05:20
pro me ta deka s casem sla do keplu, zel
lemmy - 19.11.07 22:00:18
tak mě plamenná debata přimnula si album poslechnout a musím říct že máte všichni pravdu. jen bych se rád zeptal bizze, kde jsou ty zajímavý momenty a ondrajse, kde nejsou.
CrusT - 19.11.07 12:09:59
"někdy se mi stává, že když všichni něco chválí, tak se přistihnu při tom, že se do toho nutím" - tenhle problem u sebe pozoruju taky...asi je to jenom sugesce....
DR - 18.11.07 17:29:00
jinak recenzi jsem si přečetl několikrát, ale přes obrovský množství informací mi nějak unikalo to gró; ale jinak máš pravdu, někdy se mi stává, že když všichni něco chválí, tak se přistihnu při tom, že se do toho nutím. Zkouším to znova a znova.....paradoxně tak poslouchám častěji věci, které se mi nelíbí. Seru na to. Jsem na sebe moc přísnej.
DR - 18.11.07 17:21:01
vše je v pořádku, máme se rádi :o))
bizz - 18.11.07 10:52:06
ondro, myslim, ze diky ty recenzi si nemusim vubec, ale vubec nic obhajovat. pokud si ji jeste jednou prectes namisto zbytecnyho ztraceni casu tady v diskuzi a hrani si na Klusoa, je tam dle me tak nak opravdu vse dulezite, co je o te desce treba rici a dokonce vcetne odpovedi na tve otazky. a to, ze to mas prokoukly, v poradku.. vsak to nemusi byt deska presne pro tebe, ne? o tomhle tady ale prece nediskutujem.. a ano, bavi se da asi oznacit za synonymum pro libi
DR - 16.11.07 17:18:35
mě dost sere, že mi stále někdo přisuzuje nějaký vzorce a výpočty.....to fakt ne. Ale přiznám se, že si za to můžu sám (myslel jsem to ale dobře). Ale konečně jsme se někam dostali, neuvěřitelný (dík rur). Mě zajímalo, jak dokážeš obhájit svůj názor, to je celý. Zatím nic moc. To, že jsou si skladby podobný jsem bral jako odrazový můstek pro to, abys třeba vypíchl nějaký momenty, detaily, který vidíš pro pochopení desky zásadní - nebo spíš co dělá v tvých očích tu desku unikátní. Možná bychom se nakonec dostali k tomu gró, tedy k tomu, co ty na (týhle) muzice vyhledáváš, jaký k ní máš přístup, co ti přijde tak výlučný. (jen malá odbočka: používáš slovo BAVÍ jako synonym pro LÍBÍ??? dost mě to zajímá, pak vysvětlím proč) To by bylo pro mě mnohem přínosnější než vtipkování za každou cenu. Jinak důvod, proč to nenaposlouchávám jako meshuggah (nebo i kvantum dalších alb) je fakt, že mi přijde, že to mám už prokouklý.
bizz - 16.11.07 11:44:16
teoreticky muze byt, jak jsem psal "samozrejme sluchatka nutnost, furt ti tam neco vylejza.. hlavne rytmika -i zpev- hodne krystalizuje"
rur - 16.11.07 10:55:15
poslechni zpev, to je voditko k ruznorodosti tyhle veci...
bizz - 15.11.07 16:26:53
...zalezi i na jinych vecech, ktere jsou u kazdeho individualni a u kazde muziky jako zanru jine
bizz - 15.11.07 16:25:21
jinymi slovy, kdyz si s tim das tolik prace jako s naposlouchavanim meshu, dojde ti to i bez nejaky diskuze mnohem driv. a muzou ty skladby byt si hrozně podobný stejne jako u meshu = M. by meshu-neznalemu posluchaci pripadali jako C- tobe. a další spousta jiných věcí, který stále odmítám brát na vědomí je mi u prdele. me bavi muzika s i bez rovnic a vzorcu a muze byt klidne i stejna, zalezi i na jinych vecech..
bizz - 15.11.07 15:54:32
jinymi slovy, kdyz si s tim das tolik prace jako s naposlouchavanim meshu, dojde ti to i bez nejaky diskuze mnohem driv. a muzou ty skladby byt si hrozně podobný stejne jako u meshu = M. by meshu-neznalemu posluchaci pripadali jako C- tobe. a další spousta jiných věcí, který stále odmítám brát na vědomí je mi u prdele. me bavi muzika s i bez rovnic a vzorcu a muze byt klidne i stejna, zalezi i na jinych vecech..
DR - 15.11.07 15:10:27
trapný
bizz - 15.11.07 14:19:35
kdyz uz resime picoviny, tak aspon poradne :-)
lemmy - 15.11.07 13:58:12
nádherný kluci, prosim o další kolo...
bizz - 15.11.07 13:40:54
...a-c-h- -j-o...
DR - 15.11.07 13:26:43
stydím se za "oběvuje" fujfujfuj
DR - 15.11.07 13:25:53
přesněěěě protože když píšu nedorozumění po netu, tak píšu NE-DO-RO-ZU-MĚ-NÍ PO IN-TER-NE-TU! protože když napíšu, že ty skladby jsou si hrozně podobný, neznaměná to pouze to, co myslíš ty (jasný, meshu byl jen příměr), ale další spoutu jiných věcí, který ty stále odmítáš brát na vědomí. a přesně se opakuje případ PV II. Zkus zalistovat na fóru - oběvuje se tam totiž jedna "dost důležitá" věta JESTLI MI ROZUMÍŠ. jenže ty mi stále nerozumíš a teď tě budu citovat "mi pripadas nekdy jak zabednenej, ze nechces pochopit jedinou jednoduchou vetu (stejne jako u PVII) a furt hledas neco za necim a formou porouchanyho gramofonu jedes si to svy furt dokola :-))"
bizz - 15.11.07 11:16:44
zadnej orgasmus.. mi pripadas nekdy jak zabednenej, ze nechces pochopit jedinou jednoduchou vetu (stejne jako u PVII) a furt hledas neco za necim a formou porouchanyho gramofonu jedes si to svy furt dokola :-)) nebudu ti vypisovat zadny momenty, najdi si je tam sam, treba si najdes jiny, nez ty,co bavej me. me to ba totiz jako celek. muzu z fleku vypichnout treba songy: Roadblock, Murda nebo Knee Deep In, ale nebudu ti nic podsouvat, abych ti to nezkurvil svym pohledem. kdyz si prectes recku, vypisuju tam urcity momenty a praci s motivy (samozrejme sluchatka nutnost, furt ti tam neco vylejza.. hlavne rytmika -i zpev- hodne krystalizuje) a takto je skoro po celou delku alba. takze tak :) aaano, zas nespokojen :-)
DR - 15.11.07 10:42:18
takže otázka vlastně zní: kam touhle analogií míříš???? Chceš ospravedlnit svůj posluchačský orgasmus??? :o)))) Ps: očekávám argumentaci ad rem
DR - 15.11.07 10:40:16
A jsme zase na začátku :o))) já se nechci bavit o Meshuggah....kdybys mi raději napsal, čemu se mám věnovat, co vypíchnout, jaké detaily mám poslouchat atpod..... ale tvoje otázky nikam nevedou, ale jestli chceš srovnávat céčka s emkama, tak prosím.
bizz - 15.11.07 10:25:37
jj, pochopils to spravne, ale ja reagoval pouze na vetu "Já nechápu, co na tom slyšíte. ty skladby jsou si hrozně podobný". pripadaj ti snad Meshu, kdyz si pustis desku jako celek samozrejme, protoze Céčka maj jen jednu, tak se to neda aplikovat na diskografii v globalu, od sebe az tak rozdilny?
DR - 15.11.07 09:45:47
Ach jo, tady je vidět, jak (opět, viz PV II) pracuje nedorozumění po internetu. To, co píšeš, je jasný tak nějak samosebou; ale doteď jsi mi nevysvětlil spojitost Meshuggah a C-187, se kterou ses vytasil (nebo to bylo jen tak? v tom případě bych ale nepochopil tvůj další příspěvek, který ho spravedlňuje).... Protože pakliže funguje ta analogie (se kterou jsi přišel), mohlo by se všeobecně říct, že každej má rád jinou muziku, poněvadž na ní slyší to a to - a jiná hudba mu toto nenabízí. Jenže já mluvím konkrétně o C-187. Já v nich neslyším nic, co by je nějak vylučovalo z obrovskýho zástupu dalších metalových kapel. Ale aby sis nemyslel, že haním, ta deska je dobrá, jen jsem (třeba kvůli složení) čekal mnohem víc.
bizz - 14.11.07 17:54:15
jinymi slovy, znam milion (jinymi slovy dost) lidi, kterym Meshu pripadaji stejni a ja je naprosto chapu. a tebe taky chapu. vsak i v recenzi jsem to psal. ale ta deska ma vybornej spad, ma silu prakticky jakyhokoli cloveka strhnout, nejen pro svou chytlavost, ale i skvele napady a interpretaci, obcasne nove prvky zkrizene s klasictejsim pohledem na metal atd. muze byt takto? lidem, ktere jsem zminoval, ze jim Meshu pripadaji stejni, nechapou, Ondro, ty detaily v poctech a figliky jako my, pripada jim to monotonni sekani a strojove rubani paternu pres sebe jen proto, aby to nevychazelo a to je neba. tady, ac podobne prvky je mozno take slyset, je to udelano logicky a docela primocare, ale presto dost chytre na to, aby to zaujalo i lidi,co poslouchaj prave Meshu. spokojenejsi? :-)
DR - 14.11.07 16:22:01
jinými slovy: čekal bych lepší argumentaci
DR - 14.11.07 14:50:52
tak to teda taky nechápu....
bizz - 13.11.07 11:55:10
muzu ti odpovedet jinak. nechapu, co slysis na Meshuggah, ty skladby jsou so horzně podobný :-)
DR - 13.11.07 11:08:12
Já nechápu, co na tom slyšíte. ty skladby jsou si hrozně podobný. Ale třeba změním názor.....
peca - 02.11.07 16:21:30
tohle je pro me prekvapko jak tím co to to panacci nahrali (cekal sem malinko jinaci "skatulku"), ale hlavne jak se toho zhostili...pro me navykovka, ostatne jak se nekde nahore pise ))
rur - 18.09.07 12:11:40
přésně
doom - 18.09.07 00:29:29
Vynikajúci počin, ale... Spheres je aj tak najlepší. :-)
doom - 18.09.07 00:07:46
Vynikajúci počin, ale... Spheres je aj tak najlepší. :-)
killer - 17.09.07 22:55:49
Ja zatim jenom jednou takze sem se do toho ete nedostal ale myslim ze mi to zaleze pod kuzi;-) Jinak az budete tak palit a vyskytovat se ve vsemoznejch dimenzich jako bzz tak taky spodite neco podobnyho, chi... Ne dobra recka a dobra deska...
brutusacek - 17.09.07 21:27:29
ale to zas ne...to on by si moc myslel... :)
DR - 17.09.07 20:59:47
Nerad tohle píšu, ale prostě musím! Nechci Bizzovi lízt do prdelky, ale mám dojem, že nic lepšího jsem od něj nečetl.
brutusacek - 17.09.07 14:58:43
U BIIZZE JE TO VESMĚS JEDNODUCHÝ..NEČÍST A ROVNOU SHÁNĚT :)))
bizz - 17.09.07 12:11:19
protoze mam talent? pze jsem nejlepsi? protoze jsem d-tchor a mam na to za sebe lidi? :-D me to cuckuje furt a nevim proc, nemuzu to vypnout, posloucham to kazdej den aspon jednou :-)
CrusT - 17.09.07 12:00:58
ze zacatku sem si rek, ze takovyhle elaboraty zas cist nebudu, ale nevim jak to Bizz dela, zas me to bavilo :-) aby to tu ale zas nebylo plny vzajemnyho placani po ramenou: deska me zezacatku dost bavi, ale kvuli zmineny podobnosti vsech skladeb mam pak pocit jednotvarnosti a pozornost pak klesa...kazdopadne palec nahoru za zvuk bicich a kytar... nevi nekdo Mameliho guitar gear?
bizz - 17.09.07 10:31:26
hehe, mam ti poslat cislo myho uctu? :-)))) a samozrejme dik, nejak jsem se fakt snazil.. resp. slo to od ruky i samo
Adamos - 17.09.07 10:04:29
Dlouho jsem nečetl tak dobrou recenzi. Jen tak dál. Opravdu mě to navnadilo, abych si tu desku sehnal.

Zkus tohle