BÖLZER - Aura

recenze
Radek Chlup
Hodnocení:
7

Okultní, mimozemský black/death metal s prasáckým zvukem a ďábelským přednesem, co zaujme vyznavače islandské scény, atmosferického blacku i mystického umění a technicky vyspělejšího černého kovu.

BölzerBölzer jsou na scéně opravdu zjevením. Jedno demo, dvě EP, zatím žádné album, ale velmi početná a věrná fanouškovská základna hrozičů. Může za to potenciál dýchající vám chladně na krk z prozatímních nahrávek, ale také musíme přičíst velký podíl koncertní formy přednesu, jímž bere dech. Duo Kzr (kytara, zpěv) a Dzr (bicí) totiž na živých vystoupeních do svého počínání dává obrovské nasazení a mistrovské muzikantství. Bölzer nyní hráli v Praze po boku Deströyer 666 a předvedli údajně ještě lepší koncert než samotný headliner.

Vrátíme se v čase do roku 2013, v němž vzešel na svět nejsilnější materiál z oné pekelné sbírky skladeb, co má kapela na seznamu hříchů. Švýcary vlastně znám díky live verzi skladby Entranced by the Wolfshook. Pamatuji, jak jsem na videu s otevřenou pusou obdivoval šílené bicí, temný zvuk desetistrunné kytary a působivý vokální projev spolu s nelidským nasazením a zápalem. Syrový black metal prošpikovaný hutným death metalem toho nejchorobnějšího ražení. Cítím zde Polsko, cítím zde Island, cítím tu toho hodně, jenže Bölzer jsou na dnešní poměry originální skupinou i přes množství vlivů.

Bölzer

Vůbec nevadí, že je kapela složena pouze ze dvou členů. Nevadí absence basy a druhé kytary. Desetistrunná hračka udělá svoje a vyplní veškerý prázdný prostor černotou, černotou temnější než je samotná ponurost noci. Sound má do čistoty a uhlazenosti na míle daleko. Je špinavý, nečitelný, ale hutný a atmosferický. Především díky tomu mi na mysl vyskakují jména jako Svartidaudi či Skáphe. Vokály frontmana Kzr zní různorodě. Chvíli vás pohlcuje chorobnost deathmetalových kanalizačních prostorů plných chladu a smrduté špíny, poté maniakální skřeky démonických bytostí výsmívajících se vám do obličeje, aby vás ochromil a mysl vám roztříštil jekot, to poslední, co na tomto světě ještě uslyšíte. Šílená agonie končící tichem...

Rychlá tempa střídají ty utahanější a atmosferičtější. Po velmi rychlé Entranced by the Wolfshook nastává poslední The Great Unifier disponující pomalým, dlouhým rozjezdem, v němž vyniká znepokojující čistý křik a ostré kytarové linky, které vám do tkáně zajíždějí jako zuby samotného ďábla. Pestrost celého materiálu vám na první poslech ani nedocvakne, možná vám to bude znít jako bordel, ale po chvíli ji jistě pod tím chorobným blátitým povrchem, nad nímž se prohánějí mocnosti zla, ucítíte.

Ze všeho, co prozatím skupina nahrála, a také z živého přednesu, lze cítit hypnotická atmosféra, prvotřídní muzikantství a originalita v jednom. Okultní, mimozemský black/death metal s prasáckým zvukem, ďábelským přednesem a k tomu vytříbenou technikou. Zaujme vyznavače islandské scény, vyznavače atmosferického blacku, mystického umění i technicky vyspělejšího černého kovu. Těším se na debut, věřím, že nás čeká něco výjimečného, výjimečného i na to, jak je dnešní trh přesycený.

Vložit komentář

Mystic - 06.05.16 10:28:48
pěkná věc, zejména druhá skladba pagan bych do toho netahal, ale veselý to je fest, tvl bacha s těma hnilobama, kanálníma zvukama a nejčernějšíma temnotama...
A já bych do toho netahal veselost. Kde máš nějaké veselé, či hopsavé melodie? Na mě prostě sound nepůsobí vesele, ale temně. Zvuk je na první poslech bahno, ale po víero posleších posluchač zjistí, že je čitelný a zdání klame. Tak to působilo na mě. Jinak pagan tématiku v textech prý mají, ale určitě to nebude nic moc pozitivního. Samozřejmě souhlasím s komentáři níže. O proti jiným to takové zlo není a ta agrese a intenzita tu hraje velkou roli. Na každýho to působí odlišně, hlavně že se shodnem, že to je dobrá věc :-D druhá pecka je nejlepší podle mě. Já si zkusím zaposlouchat to druhé EPčko, to nemám tak zažité.
gorth - 06.05.16 09:33:26
pěkná věc, zejména druhá skladba pagan bych do toho netahal, ale veselý to je fest, tvl bacha s těma hnilobama, kanálníma zvukama a nejčernějšíma temnotama...
Mystic - 05.05.16 21:53:24
jojo, sleduj jejich FB! pripravujou novy album
Už bylo na čase. Jinak tohle mi unklo díky za info. uvidíme, zda si udrží kvalitu :))
Pablo Esko - 05.05.16 17:55:16
Nidingr! ti jsou slušní, dlouho jsem neslyšel díky za připomenutí.
jojo, sleduj jejich FB! pripravujou novy album
Mystic - 05.05.16 17:37:16
ja na death moc nejsem, ale tenhle blackened death to rozhodne jisti. bolzer s norskyma nidingr sou v podstate jediny dve blackened dm kapely, ktery muzu
Nidingr! ti jsou slušní, dlouho jsem neslyšel díky za připomenutí.
Pablo Esko - 05.05.16 15:38:38
ja na death moc nejsem, ale tenhle blackened death to rozhodne jisti. bolzer s norskyma nidingr sou v podstate jediny dve blackened dm kapely, ktery muzu
Mystic - 05.05.16 13:00:41
Koala Scents ti dva zalozili IR driv, nez sli hrat do Portal. byl jsem na tom v Irsku a i kdyz me desky bavi, ke koncertu jsem byl dost skeptickej, nicmene to bylo skvely. Sensible Aboriginals.
Jak to že skeptickej? Mohli by přijet i sem, nebo Portal, taky bych tuhle šílenost chtěl okusit.
Sud - 05.05.16 12:50:37
Impetuous Ritual, na tu bandu jsem narazil. Lidi z Portal, které mám rád. Tak proti takové chorobnosti jsou i Bolzeři svatoušci :D
Koala Scents ti dva zalozili IR driv, nez sli hrat do Portal. byl jsem na tom v Irsku a i kdyz me desky bavi, ke koncertu jsem byl dost skeptickej, nicmene to bylo skvely. Sensible Aboriginals.
Mystic - 03.05.16 17:28:15
Ono vnímání "temnoty" je samozřejmě subjektivní, že. Někomu přijde "temný" nějaký nablacklý death metal, někomu jinému různý ambienty, noisy apod.
jojo souhlas. A tahle kapela to zde dokazuje
Franta N. - 03.05.16 17:07:54
Ono vnímání "temnoty" je samozřejmě subjektivní, že. Někomu přijde "temný" nějaký nablacklý death metal, někomu jinému různý ambienty, noisy apod.
bizzaro - 03.05.16 16:02:41
Možná divoký, ferální
tohle beru
gorth - 03.05.16 15:34:06
spis skoro nikdy..
mIZZY - 03.05.16 15:19:34
Black metal (stejně jako death) ale neznamená vždy zlá hudba, že ano.
Mystic - 03.05.16 14:24:58
Impetuous Ritual, na tu bandu jsem narazil. Lidi z Portal, které mám rád. Tak proti takové chorobnosti jsou i Bolzeři svatoušci :D
Mystic - 03.05.16 14:12:09
Oproti zbytku death/black scény jsou temní asi jako WITTR (vůbec), spíše agrese (která naopak několika temným kapelám chybí) je zde hodně výrazná. ne na tvorbě nějaké zlo-atmosféry, což je právě přesně opačný přístup, než který používají opravdu infernální death/black kapely. Právě i ten zvuk mají Bölzer dost čistý a čitelný (což se k jejich hudbě ale vyloženě hodí). Pokud chce autor slyšet něco opravdu temného, tak ať si pustí třeba Impetuous Ritual nebo Grave Upheaval z Austrálie, BLZR jsou ale opravdu (a teď to nemyslím nijak špatně) spíše veselí. Díky tomuto EPčku jsou ovšem v současnosti jednou z nejzajímavějších a nejlepších death/black kapel. To, co KzR zahraje na kytaru (především naživo), je fakt žrádlo. Jinak teda Aura > Roman Acupuncture > Soma.
Jelikož jsem zamřený na black tak poslouchám převážně temnou hudbu :D ale jinak díky rád poslechnu tvoje kapely :-) Jinak asi to na mě působí tedy jinak než na jiné no. Agrese tu je ve velké míře to souhlasím, energie taky. To druhé EP co mají mě už tolik ovšem nezaujalo. Není vyloženě špatn, ale přijde mi trošku slabší. Snad to albem nepodělají
mIZZY - 03.05.16 14:03:16
Oproti zbytku death/black scény jsou temní asi jako WITTR (vůbec), spíše agrese (která naopak několika temným kapelám chybí) je zde hodně výrazná. Ta kapela staví primárně na úderné rytmice bicích a výrazných (dost melodických) harmoniích kytar, ne na tvorbě nějaké zlo-atmosféry, což je právě přesně opačný přístup, než který používají opravdu infernální death/black kapely. Právě i ten zvuk mají Bölzer dost čistý a čitelný (což se k jejich hudbě ale vyloženě hodí). Pokud chce autor slyšet něco opravdu temného, tak ať si pustí třeba Impetuous Ritual nebo Grave Upheaval z Austrálie, BLZR jsou ale opravdu (a teď to nemyslím nijak špatně) spíše veselí. Díky tomuto EPčku jsou ovšem v současnosti jednou z nejzajímavějších a nejlepších death/black kapel. To, co KzR zahraje na kytaru (především naživo), je fakt žrádlo. Jinak teda Aura > Roman Acupuncture > Soma.
Mystic - 03.05.16 13:41:26
Koukám že krom okutních témat, tématu okolo smrti a rituálů mají i pagan, ale to neznamená veselost. To k sobě stejně patří. Každopádně jsem zvědavý na ten debut, jaký bude posun.
Mystic - 03.05.16 13:38:21
No nevím lidi :D Na mě to působí zlověstně naopak a opravdu temně, veselice, to je to poslední co by mě napadlo ostatně jak pagan, jsem překvapen
Franta N. - 03.05.16 13:17:07
Záleží samozřejmě na náladě atd., možná spíš "přírodní" než "pagan", nevím. Ale některý momenty mi každopádně přijdou takový vzdušný až odlehčený. Možná divoký, ferální, přírodní, to jo, ale temnotu tam moc neslyším.
bizzaro - 03.05.16 13:05:29
docela fajnovka, zajimavy kytarovy momenty, hlavne Wolfshook je vyrazna, a na to, ze je to duo, to ma docela plny zvuk
Nikdy jsem u téhle kapely nepochopil přívlastky jako "temný", "pekelný", "zlověstný" apod. Vždyť je to v zásadě veselý pagan metal. :))
temnyho privlastku se nebojim, ale ze pagan, tos me ted posadil na zadek, tyvole :))) vsak hudebne je to spis spinavej death a naladovou black, ale pagan jsme v tom nak neodhalil. ze bych v dalsich poslesich byl uspesnejsi? :D
Franta N. - 03.05.16 12:59:38
Nikdy jsem u téhle kapely nepochopil přívlastky jako "temný", "pekelný", "zlověstný" apod. Vždyť je to v zásadě veselý pagan metal. :)) Ale je to docela dobré a na full lenght se těším.
Mystic - 03.05.16 12:59:26
Předevčírem psali na FB: Today we enter The Woodshed to begin recording our debut full-length 'HERO'.
Konečně už jsem myslel že nic nebude a maximálně se za pár let dočkáme EP. Jsem zvědav!
mIZZY - 03.05.16 07:13:44
Předevčírem psali na FB: Today we enter The Woodshed to begin recording our debut full-length 'HERO'.

Zkus tohle