Autor: 99.9 Uživatelé: 95 Tvé hodnocení: hodnoť
The Machinations of Dementia

BLOTTED SCIENCE - The Machinations of Dementia

Kytarista Ron Jarzombek se na Marastu již objevil se svým sólovým titulem (vs1 -:- vs2) a sklidil veliké uznání. Nyní se vrací pod hlavičkou Blotted Science a znovu rozsekává každé ucho, co se mu dostane do cesty, zamotá každý mozek, který se pokusí jeho tvorbu pochopit a jeho nápady přetěžují neuronové spoje. Snad odtud je deska pojmenována Machinations of Dementia. Inu, umělců sázejících na supersložitost a nepochopitelnost je mnoho, jenže průměrný posluchač chce slyšet něco sudého, na co si může podupat a neruší ho v tom žádné nepravidelnosti. Z toho jasně vyplývá, že cílová skupina art-tech tvorby není široká; skoro bych řekl, že v tomto žánru nabídka hrubě převyšuje poptávku. Stejně jako na tomto CD. Když si kluci hrají, ať jim to nikdo nebere, ovšem co je moc, to je zprvu příliš. Schválně říkám „zprvu“, protože kdo zná, ví, že naposlouchat geniální hudbu je dřina a zabere to hodiny času. Ale vyplatí se to!

Přiznám se, že je to pro mne kousek stravitelný asi jako krajíc chleba o tvrdosti podrážky od Martenů, a to i přestože technickou muziku já rád. Po poctivém měsíci a půl poslouchání se mi stále nepodařilo detailně zmapovat celou hrací dobu, k čemuž přispívá notnou měrou počet skladeb a celková délka. Ne že by šlo o stereotyp, prostě je jen problém se tak dlouho soustředit. BS jsou skuteční profíci a přesvědčí o tom spolehlivě každého rockového posluchače. Úplná absence vokálů je vyvážena šokujícími výkony všech zúčastněných. Aby taky ne, bubeník je napojen na kruhy kolem Jordana Rudesse nebo Behold… the Arctopus a basistou je věhlasný Alex Webster. Ten si zrovna od Cannibal Corpse ulétl docela dost.

Silně moderní sound hned od začátku nakopává už tak hluboké kytarové vyhrávky, basa nejede žádné spodky, ale tón po tónu pečlivě spárovanou protilinku a bicman zní, jak když se za bicími narodil. Nekonají se žádná zběsilá tempa, ono to totiž ani není potřeba, nápady a vychytávky se valí obdivuhodnou kadencí. Až na několikátý poslech si hlavní skelet songů zautomatizujete, což konečně uvolní prostor pro vnímání neskutečně rozsáhlé škály detailů, co potěší i zamrazí. I po měsíci denního poslouchání stále nalézám nové souvislosti a vychcávky. Je to jako když se učíte řídit automobil: dokud nezjistíte, jak se to ovládá, těžko sledovat provoz kolem. Tahle autoškola je, zdá se, nekonečná, neboť ke konci pořád pár neprobádaných skladeb zůstává skryto, jako hlubiny oceánu nebo vesmírné dálky. Místo potápění nebo kosmonautiky se raději ponořme raději do hlubin lidského mozku. Téma týkající se vědy a zároveň lidských útrob je velmi oblíbené, tady však rozhodně nepůsobí klišovitě a sedí jak zadek na hrnec.

Laser Lobotomy poprvé ukazuje nejoblíbenější praktiku tohoto spolku, a tou je skládání postupů/vyhrávek/smyček nestejných délek přes sebe. Ono se to snadno řekne, ale zkuste si vytvořit dvě nebo tři různědobé smyčky tak, aby se překrývaly vždy jen o část a stejně stále vše dokonale ladilo. Není to vůbec snadný úkol, to však panu Ronovi jen k dobru. Druhá praktika, předvedená v Oscillation Cycles, spočívá v modifikování jedné smyčky časovými posuny, roztahování a smršťování. Trvá dlouho, než si vůbec všimneme, že tyhle dva riffy nejsou dva ale jeden ten samý, pouze nacpaný do čtvrtinové doby, než jeho klon. A taková zjištění pak vykouzlí úsměv na tváři a vyvolají chuť do dalšího bádání. Melodie jsou silně disharmonické, gaymetalové orgie tedy nečekejme. Blotted Science má daleko blíže k death jazz metalu, než k onaniím z minulých desetiletí. Nějaké to sólo proběhne, jinak by to nešlo; tady se ale nedá ani mluvit o nešvaru, patří sem. Bez debat.

Zase jedno povedené dílko. Soustřeďte se a nebudete litovat, můžete se stát neurochirurgem a zažít fantastická dobrodružství díky moderním technologiím a pokroku lidstva na poli poznávání sebe sama. Stoprocentní poslech vyžaduje bádavou náladu, stejně jako trpělivost. Nakonec se to vyplatí, neuron bude dobyt a posluchač z toho všeho vyjde nesmírně obohacen.

A mínus? Bože, to po mně nechtějte. Nebojte, nechválím ze známosti, Ron Jarzombek není můj strýc ani nic podobného. A já prostě žádný záporný element neshledávám! Bomba, co vám vydrží déle, než běžné baterie. Králíček s bubínkem vítězí! Třeba mu v příštím díle rozříznou lebku a zažijeme další ohromující neurovýlet!

PS: 0.01 strhávám jako pomstu za to, jakou dřinu stálo tuhle placku pochopit.

• Rated 10 out of 10.

Ron Jarzombek je génius. Nejen muzicírní, ale i skladatelský. Nejenže vytvořil vlastní hudební styl, ale ještě většinu svých hudebních aktivit dokáže dostatečně oddělit a dát jim punc svojskosti. Hned dle úvodního rifu okamžitě poznáte, o čí hudbu jde. Ano, Blooted Science nese Jarzombekův rukopis, do kterého se ale řádně namontoval i Mr. Webster; ty Kanibaly tam občas uslyšíte! BS je death metal par excellence a přitom jde až někam za hranice hratelnosti a myslitelnosti. Hudba určitě nejen pro otrlé, ale i pro žánrové smrt freaks. Sice je to ze začátku pěknej binec, ale pokud se soustředíte na rytmus a jednotlivé segmenty, hudba se vám srovná a vycizeluje v nekompromisní brutální hudební matematicky vystavenou a vykonstruovanou mašinerii. Má atmosféru a při své komplikovanosti neztrácí duši! Dýchá, čaruje, překvapuje, pulzuje a konejší. Pane dirigente Jarzombeku, gratuluji a děkuji.

A pokud jste se k této desce nedostali jen proto, že vám někdo řekl, že je to vypiplaná onanie, dejte si ‘hned zopár otčenášů a důtkama přes xicht‘ (copyright ViteQ) a okamžitě si The Machinations of Dementia sežente! Tato muzika totiž „onanistický“ přístup vyžaduje, je takto složena, samotní protagonisté to mají v hlavě maličko převrácené a nikoho se nesnaží ohromit, takže vlastně dělají jen to, co umí. A tak to je v pořádku.

P.S.: Vyhrávku v Night Terror beru jako nádhernou poctu Coroner.

i když si odevzdám,přijmu něco nepobratelného co nemá smysl rekonstruovat jelikož nepláču za tím co už prožito z jistotou vím a tak mamičko zdraví a nemoc jako to žít což bývá pocit který mám z lidu který potřebuje sexualni ukájení s prosbou a otázkou jestli já jsem si jist že mohu pokračovat ve věci která má smysl řešit.jsem štasten že mám tu schopnost.díki mena rock ahojky

bizzaro:
brutusáček: už je to venku? nene, jen si tady tak ze sebe delame prdelky

tak víš jak na marast už moc nechodim, články mi nevydávaj, věčně to blbne... ;-))

blooted cajk, trošku odlehčenější než machinations...mi to přijde

jo je od včera. Jak se znám do 14 dnů se k tomu dostanu: p

brutusáček: už je to venku?

nene, jen si tady tak ze sebe delame prdelky

už je to venku?

bizzaro:
novej Jarz zas pecka, Hannes vali

Ty jsi čekal něco jiného?;) Bude recka?:)

novej Jarz zas pecka, Hannes vali

a aby Kotkovi nebyly slameny boty maly, at si poslechne Adenosine Breakdown + Adenosine Buildup. druze jmenovana je pozpatku ta prvni ;)

jsem si album projel a prestala me bolet hlava :)

mno tak zatím enom jeden slech , takžě těžko říct jak se to po více slechu zažere.....každopádně musim říct že ty kratké fláky nakopvaj viz
Oscillation Cycles

mno tak já si toho jarze stáhnu a slechnu to zkušením uchem bigbítovým.....

podporim Looa ve vcerejsich njus a nahazuju:
Oscillation Cycles - www.youtube.com/watch?v=zE5b0DQEPxo
a tenhle džoník v related to taky hraje pěkně, ehm.. Mike Mousel www.youtube.com/watch?v=v5FzZ8WAC7s

asi ne každej chápe titul master of prog jako kumulaci možné prestiže :-)

v ty vete mi chybi "to", cili "tak to asi neco znamena". rozhodne to znamena, ze si ho k sobe Friedman neveme do kapely, aby ho prepindikoval :)

znamena, jen co?

vis co sem ale myslel? styl a vyjadreni! ne to, ze by se vsude predvadel. vsak kdyz o nem Friedman rekne: "Master of prog", tak taky asi neco znamena :))

ani mi neprijde, ze by nejak hrotil, takhle hraje prakticky na vsech deskach

no prave

martyr sou supr!

blotted jsem dneska poslouchal ukazky na last.fm a plne chapu kotkovu hlasku s tim ze mu ty vyhravky zbytecne ujizdej do cukrdlinek... ale proti gustu...:)

ja Kotka chapu, ale pritom jsem druhy strane barikady. myslim, ze tam nejakej skrytej predsudek bude, ale hrabat se v tom neminim :) kotek asi nema rad metal, protoze me tahle prijde, ze je kurevsky o vsech nastrojich a ne Jarzovi. ani mi neprijde, ze by nejak hrotil, takhle hraje prakticky na vsech deskach, kde byl pritomen. treba Orgone me az tak nevzali, podle me to je strasne slepeny a nema to kontinualnost, PsyOpus je nevim kolik prehrocenejsi nez Blotted. ano, je to opravdu hlavne veci vkusu a pak potreby, co od hudby chcem a co si v ni umime najit. me treba vic vyhovujou "klasictejsi" metaly jako Blotted, Martyr, Deadborn.. nez hooodne moc dnesnich -tech technickych- kapel

repost z predchozi debaty by to mel zodpovedet...

kot 07|01|08 [23:11]
heavikovou pachut chapu jako dotahovani sol do dalekejch koncu pres hranice nevedet kde utnout, cely s takovou epicky hrdinskou atmosferou, coz se jarzovi obcas podari

kotku kde, v jaky minutazi je ten heavy metal? at konecne vim co je metal.

na tuhle poznamku sem cekal. u orgone, psyopus a jim podobnejm je to o necem uplne jinym, hroti se ale s nejakym ucelem, zarejvani psychedelickejch nesmyslu, piskacek a disharmonii hluboko, atmosfera tne primo do masa, boli a tak me to bavi. u jarze se to obacs proste bohuzel zbytcne zvrhava do madleni a mokryho na kalhotach a zadnej smysl to nema. ne ze by me uplne nebavil ale sou mista kde me to proste sere a proto mu dam sedm

kotku soráč, ale u orgone nebo ostatních tebou recenzovaných kapel se to na kytaru nehrotí??? kámo, problém bude jinde, předsudky máš převeliký

sakra zakazte na to marastu metal:-)))))))

predsudky to nejsou, je to rozdilnej vkus, proste ty veci nacichly tradicnim metalem rad nemam a u jarze tenhle pocit neprijemnyho tlaceni do zidle obcas bohuzel zazivam. dalsi problem ty desky ze je prilis o jednom nastroji a v tom jarz se neumi krotit a obcas hroti na kytaru uplne nesmyslne moc, coz me nebavi. ale pravda je ze je unikatni na hudebni scene, to mu necham

Sakra sakra a jeste jednou sakra...panove ja jsem stara metla a nestydim se za to a klidne proklejte me tu napisu, ze mam desetkrat radeji iron maiden nez dillinger . rozhodne nejsem nejakej fanda stratovarius ostatne biz vi. ale jedno by me zajimalo v cem do prdele vidite heavy metal? Ano ma to sola, ale do haje vzdyt je instrumentalne progova deska, co se tam podle vas jako ma dit? jako stara death metalova palice jednoduse mohu rict, ze v death metalu posledni dobou vychazeji veci vicemene tragicky a tohle me zatracene chytlo, ani nevim cim pripomelo mi to trosku paradni hrou pana jarzombeka legendarni CONVERGENCE. ( BIZ, ROURA VI ZBYTEK AT PRODA ZBYTEK METALU, KTERY JIM JEZISEK NADELIL ) JESTLI JSEM NECO OD INETOVYHO MEDIA jako marast NECEKAL, ZE TU NEKDO BUDE SERMOVAT TEPLOTOU A SLAMOU. UPRIMNE TAKOVYCH NAZORU LITUJI A NEMAM PROC TO RESPEKOTOVAT. jinak receno on prehled ma vicero podob. hlasku u dillinger zpevu jsem taky moc nepochopil, protoze kam az me chabe hudebni schopnosti sahaji mam za to, ze heavy metalovy pevec narozdil od zpevaka dep preci jen k cistemu zpevu vyuziva trosku jine techniky a sleduje obsahove neco jineho nez pevec stratovarius. po tuhle hranici chapu, ze ma nekdo jiny vkus nicmene hlasky o slame a hejviku jsou tady vic nez predsudek diky.

PS: ty sola jsou trikrat mensi klise v celkovym kontextu hudby nez sola od dillinger, kdyz uz slama a klise mate to mit ja si nezacal. jen sleduji jak se to nekde napsat nesmi a nekde je to povinnost, protoze je to metal.

okolo me se otrelo neco osireleho, ale zisk to nebyl :))

Bizzi. ... .a helemesesemeleh, ho hooooo, co to vidím, ho hooooo, VQ Copyright, ho hoooo, pěkné panáčku, moc pěkné, ho hoooo, to se budou dít věci, ho hooo. Takže po aplikaci prvního a jediné pravidla dostávám výsledekem starý dobrý anticopyright, takže máš u mně pivo a sušenky dle vlastního výběru. Jojo, na nás kapitalistický buržousty si jen tak nepřijdeš, ho hoooooo! To mi tak napadá, neviděl tady někdo běžet nějaký osiřelý zisk? Ho hoooo!!!

hevikovy nebo ne, tohle je hudba ke hlubsimu studiu a porozumeni; (snad to nezni moc filozoficky), ale von je to fakt magor v dobrym slova smyslu, tak co byste cekali

taky mi to moc nesedne. misty se mi jezi hrst, nejen ze solicek, ale zda se mi ta "hravost" takova umela.
precistenej zvuk.
srovnani se spastic ink se v mym pripade kona.
cas 4:48 track activation synthesis theory -> o muj boze

moc subjektivni, zpevak od zpevaka, nicmene heavy madl zpev a styl zpevu ala james la brie jsou zarny ukazky toho co nemam rad

stejně tak jsem se včera chtěl zeptat, co pro kotka znamená ta "nepříjemnost" (u zpěvu), ale zasekl se mi harddisk nebo co....

obcas je nevhodne zvoleny slovo, skoro dycky

seru vam na debatu, ale jen otazka: co je pro vas heavy pachut? vic tonu za sebou jdoucich tvoricich nejakou melodii? nebo kvapikovy rify, kuze, trasne, pot, svaly, draci, princezny a sileny za usi tahajici mňau? chapu heavymetalovost u mnoha kapel, protoze ja sam znam heavy metal, ale vy, panove, asi nevite, co je hevík :)

ondra - já kotkovo vysvětlení naprosto chápu. o recenzi se tu nikdo nebaví.

imho podkládat věc, jakou je vkus, argumenty, občas možná ani nejde.

a snad asi konec. už abychom si někde zmastili držky...

a já bych zase spíše oponoval slámě, protože mi to nepřipadá jako "klasická sláma", ale jako standardní jarzombek rukopis. pro někoho možná pořád stejné, ale, jak správně píše Bizzi, jarzo "většinu svých hudebních aktivit dokáže dostatečně oddělit a dát jim punc svojskosti". pokaždé se snaží přinést něco nového, ale přitom jej lze stále poznat, což si nemyslím, že je špatně. Je to prostě Jarzombek, a už jiný (doufám) nebude. tahle deska má můj maximální respekt!

Ehm, omlouvám se, páč jsem napsal kapitální blábol; myšleno to bylo jinak, ale to už je vuřt....

jen přicmrndnu, že souhlasím, že v "případě mnohých tech/prog metalových těles mi taky nesedí ona heavíková "pachuť" těch sól". a to je docela škoda... ale proto jdu taky většinou rači do jazzu, bo tam mi ty sóla znějí přirozeně (ad debata Keusen)

ondro obcas ty debaty s tebou po internetu sou vazne extremne alternativni

no ja naprosto kotka i bukvu chapu, co nechapu je ze vas bavi takhle slovickarit:)

Bože, takže polopaticky: když už Kotek napsal, že je to pro něj nepříjemný, je jasný, že něco pro něj nepříjemný není. A jak mám asi uvěřit "kritikovi" a jeho pohledu na věc, když mi takovou banalitu ani neumí vysvětlit???

A to, že je recenze subjektivní, ví i děti ve školce.

sorrka, mínil jsem "vyhecovaná sólíčka"...

ondra - ale to je přece blbost. nemůžeš to přece takhle zobecňovat. jsou vokály, který mě dostávají do kolen, a jsou vokály, u nichž prskám smíchy. a tak to je u většiny věcí...

v souvislosti s tímhle ale musím poupravit i své tvrzení... "vyhypovaná solíčka" je dost relativní pojem a nechci to zobecňvovat, k čemuž nutíš ty ondro (navíc: nezdá se ti, že tohle si protiřečí? "s tou teplotou je to hrozně subjektivní; jak to že ti nevadí čistý zpěv u Dillinger??? měl bys měřit jedním metrem...." ). omezím se tak na konstatování, že v případě mnohých tech/prog metalových těles mi taky nesedí ona heavíková "pachuť" těch sól, která pro mnohé pachutí vůbec není. jedním z příkladů je i jarzombek.
můj názor.

Buky, jsi mimoň... Kdyby kotek napsal, že nemá rád čistý vokály všeobecně, tak to beru.

dr - "s tou teplotou je to hrozně subjektivní; jak to že ti nevadí čistý zpěv u Dillinger??? měl bys měřit jedním metrem...." ach jo, ondro, už je to tu zase.

na tuhle desku nemůžu mít názor, protože jsem ji neslyšel, co ale můžu říct je, že souhlasím s kotkem v tom, jak vnímá vyhecovaná sólíčká...

ondro, máš pravdu, je to subjektivní. je to o vkusu.

nerika se veprova, ale praseci!!!

nevadili ale uz sem dlouho neslysel. mam obecne problem s hudbou kde je to hroceny na jeden ukazcoumis nastroj a u jarze mam tenhle problem se vsema jeho deskama, je to o nem a ostatni pricmrndavaj, nekde je to slyset vic nekde min (treba na machinations je tnhle problem trosku vic v pozadi)

nerika se veprova, ale praseci!!!

se Spastic bych nesrovnaval, lec podobnosti samozrejme jsou, to souhlas. ale tady teploty necitim ani za nehet - zpev tu neni a muzika je tlacenka veprova! :) Kotku, treba Spiral Architect ti neva?

a fakt je ze spastic ink teda nedocenim, to mas uplnou pravdu, ziiiv

cekal sem kdy medu vyhecuju....

a myslim ze spastic ink nosej jeste daleko prisnejsi kozenky nez blotted

mily kotku spastic ink je prdel, hra se zvukem/nazvem, kdezto blotted jsou pro me vic metal s jarzombekovym rukopisem... ale pro felaky, ktery vystupujou jen pod podiem pro 2-3 felaky a jejich nejlepsi val je Pegoši válíš! to neni a rozdil asi nepoznaji...

vadi mi urcitej druh neprijemny teplopty, jako je treba oder heavy metalu s osklivou pachuti kozenejch trenek, dalsi druhy teploty nevylucuju, nektery jako treba u dillingeru se mi dokonce libej

proc nesrivnavat se spastic ink, jarz ma rukopis podobnej rozdilem je teplota

*m

kotku drž se! jdi proti proudů názorům těch hospodských povalečů čtvrté cenové :))))

s tou teplotou je to hrozně subjektivní; jak to že ti nevadí čistý zpěv u Dillinger??? měl bys měřit jedním metrem....

- ad webster - ostatne i na deskach CC je jasne slyset, kdo ze je pan muzikant a kdo jen rutiner.
- se spastic ink bych to IMHO nesrovnaval ani nahodou...
- sola do velkovykrmny selat nepatri, ja je beru v klidu.
- co se instrumentalniho prog/tech materialu tyce, tak bez diskusi jedna z desek roku. Spolu s canvas solaris a jejich cortical tectonics...

uz mam na fleši, vecer to odpalim )

no,myslim ze spastic ink na tohle nema; btw souhlasim s bizzem, ze webster valcuje fakt ukrutne :) chvilema to tam masakruje daleko mistrneji,nez Jarzombek

tohle je mimochodem u jarzombeka pro me tak nejak obecnej pripad, ani spastic ink a podobny zalezitosti me do kolen nedostanou

nemuzu proste dat zaplno, sedmicka je tak idealni, neni to zly ale...

ne, jarzombekovy ukrutny sola mi proste heavy madlem a gay oderem vonej a kdyz je opakuje porad dokola na kazdym svym projektu...

pico, webster tady krute valcuje!!! masakr!

sem na to zvedavy jak cyp...hlavne na strejdu webstera

buď je kotek vedle jak ten smrk a nebo by to měl upřesnit.......

já tam teda slyším dost gaymetalových orgií, tam kde nejsou se mi ty pecky líbí, jsou pěkně rozsekaný, ale jak se pustí kytary do běhaček a sól, deka jde do keplu. bizz to podle mě vyjádřil přesně, jeneže co je pro muzikanta tchořovy kvality k ocenění je pro mě jakožto ryzího posluchače spíš mínus... ale asi je to otázka vkusu

tak slamy jo? pan kotek da zrejme prilis na jeho uces :) ten je skutecne podobny umelcum z vesnickych tancovackovych kapel, co uz maji odehrana desetileti--

ty vole.. slamy! tohle sem si vzal osobne!

ne neprijde mi to na jarzombeka nejak originalni, uz jsme tohohle od nej slyseli dost, navic ron pro me proste neni desitkovej umelec, na to ma naslapano na botach moc slamy. tak za sedm