Autor: 90 Uživatelé: 85 Tvé hodnocení: hodnoť
Conscious Darkness

BLAZE OF PERDITION - Conscious Darkness

Technický, atmosferický black s beznadějnou atmosférou. Hudba Poláků má osobní otisk, který jí činí působivou.

Blaze of PerditionNebudu to nijak zbytečně prodlužovat a rovnou uvedu, Conscious Darkness je skvělá deska. A protože Poláci pořád hledají tu vhodnou esenci pro dotažení svého zvuku k dokonalosti, je každá jejich deska nejen dalším krokem vpřed, nejen v určitých aspektech od předchozí odlišná a nejen s každou další vždy posilují svou už dostatečně silnou pozici. Conscious Darkness je ale určitě dosud nejsilnější počin Blaze of Perdition a zařadil jsem ho i mezi top alba za rok 2017.

Duše kapely však skoro vyhasla s tragédií, která se před lety přihodila při nehodě, při níž zahynul baskytarista Wojciech "Ikaroz" Janus a zpěvák Sonneilon skončil na vozíku. Z tohoto neštěstí Blaze of Perditon povstali silnější, temnější a zlověstnější než kdy před tím. Podepsalo se to na předchozím materiálu Near Death Revelations a dvojnásob to platí o aktuální nahrávce Conscious Darkness, která ale není pouze zlá, nabízí širší pohled.

Blaze of Perdition

Tak jako tomu bylo na předchozích albech, i nyní se Poláci oddávají modernímu black metalu, který je ošetřen skvělou produkcí, hrán na vysoké technické úrovni a s důrazem na tíživou, momentálně mnohdy až opravdu skličující atmosféru. Tak jako v minulosti, i na Conscious Darkness jsou skladby, které obsahují jak rychlé přeháňky, tak meditativně zvolňující pasáže, nebo melodické valivé úseky.

To, v čem spatřuji největší rozdíl na této nahrávce, je počet a délka kompozic. Conscious Darkness obsahuje pouze 4 písně trvající 7-14 minut a musím říct, že tato forma Polákům sedí více než obsáhlejší tracklist složený s kratších písní. Delší songy v podání BoP disponují větší variabilitou, vyvíjí se, jakoby byly příběhy o smrti, jakoby o ní vyprávěly v různých náhledech z různých úhlů pohledu.

Deska je opravdu skličující, plná tklivých melodických motivů, jež tvoří především nervní pichlavá sólová kytara, které v určitých momentech způsobí posluchači psychický teror. Například poslední skladba Detachment Brings Serenity vás odešle na psychiatrii žalostnou kytarovou melodií, aby se následně ozvalo jakési elektrické zavrzání na kytaru, jehož je využito jako efektu pro způsobení nepříjemného pocitu. Sonneilon na albu odvedl dobrou práci, nijak nevyčnívá, tvoří jeden z instrumentů, ale musím jej pochválit za čisté vokály, které mají požadovaný efekt a vyvolávají pocity melancholie a smíření se se smrtí.

Conscious Darkness je pokřiveně psychedelický ušní teror, který má jediný cíl, totiž působit především na emoční stránku posluchače a sdělovat hlubší myšlenky, než jakými jsou primitivní proklínání církve a rouhačská uctívání Satana. Hudba Blaze of Perdition má osobní otisk, který jí činí o to působivější. Cítím z ní snahu smířit se s minulostí, ale přesto materiál drtí svou beznadějnou atmosférou. Conscious Darkness je technický i atmosferický black metal v jednom balení, který tentokrát hraje na menší počet delších skladeb, a to kapele sluší o dost více. Myslím si, že od Conscious Darkness by se mohla kapela odrazit.