AUTECHRE - Oversteps

Alfons Burbón
8.5

Sean Booth a Rob Brown plní přání těm, kdo si po poslechu Quaristice přáli celé album ve stylu ambientních skladeb typu Altibzz či Outh9X. Přestože já mezi ně nepatřil a spíše nad těmito tužbami kroutil hlavou, výsledek mě více než potěšil.
Na rozdíl od jamů a improvizací z Quaristice je totiž Oversteps plně propracovaným a promyšleným studiovým albem. Skladby jsou vícevrstevnaté, melodie nepůsobí nahodile a navíc jsou často podpořeny komplexními beaty. Hlavní složku hudby však tvoří skutečně melodie. Pokud snad někdy dříve byla hudba Autechre takto výrazně melodická, pak jedině v dobách jejich prvních dvou alb, před více než patnácti lety. Oversteps melodiemi doslova přetéká, melodiemi slunečnými a opojnými. Hranými převážně na strunné a zvonkové virtuální nástroje, často navíc ještě v doprovodu dalších, elektrizujících zvuků. Posluchač se v nich topí a taje přitom blahem. Jako kostka ledu vhozená do sklenice vody prozářené slunečními paprsky toho nejkrásnějšího dne někde v tropickém ráji. Přestože beaty jsou zde víceméně upozaděné a druhořadé, na kvalitě jim to nic neubírá a v ničem si nezadají s těmi z trojice Confield - Draft 7.30 - Untilted.
Zvukový design je něco, v čem Autechre vždy excelovali. Oversteps jim samozřejmě opět dělá čest. Podobně nádherné zvuky byli schopni stvořit snad jen svého času Coil. Když člověk toto album poslouchá, pomalu nevěří, že není ve snu nebo pod vlivem nějaké drogy.
Největší zápor bude pro spoustu lidí kladem. Celé album se nese ve stejném

review_1394_px2

duchu. Málokterá skladba opouští koncept strunně melodické extáze. Každá jedna je prozářena zlatavými paprsky. Pokud jste někde zaslechli pár skladeb a nelíbily se Vám, šance, že se Vám bude líbit zbytek, není příliš vysoká. Ale i naopak. Zamilovali-li jste si jednu, pravděpodobně budete nadšení i z těch ostatních.
Radikální otočkou z techničnosti na melodičnost minimálně mě Autechre opět překvapili. To je něco, za co jsem jim nesmírně vděčný. Přestože konkurenci nechali dávno za sebou, postupují stále vpřed. Po rozporuplném Quaristice se tímto vrací zpět do první ligy. .:. 8.5/10

BuKy
0

Autechre. Tohle slovo si na samém počátku vymyslelo duo producentů elektroniky z Manchesteru, aby popsalo svou hudbu. Naplnit jej Významem se „těm dvěma“ podařilo takřka dokonale. Tohle abstraktně znějící označení tvorby Seana Bootha a Roba Browna dnes má naprosto jasné kontury a dobře vystihuje její význam pro elektronickou hudbu posledních dvou dekád. Autechre jako rozdílnost. Autechre jako distinkce.
Letošní novinku vydává opět vlivný label Warp - ten starý parťák,

additional_review_6278_231_px3

který byl vždy ve správnou chvíli na správném místě a který vlastně určoval, kdy ta chvíle má přijít. A jak naznačuje název, Autechre není přežraný pojem, je sytý tak akorát, a proto dovede pozřít další významy, když se to hodí. Album Oversteps je přesahem a krokem k dalším obzorům. A jak už bylo řečeno panem Burbónem, melodie se zdá být milenkou současnosti.
Autechre už spoustu let nedělají taneční hudbu (ani „inteligentní“ ani jinou). Nové album charakterizuje sice melodičtější, ale taky ambientnější synťákový podkres, který výrazně určuje náladu skladeb. Melodie na Oversteps ale rozhodně nebudou to, co si budeš pískat po cestě z povedeného večírku.
Sean Booth a Rob Brown, tihle dva vždycky dělali mnohavrstevnou hudbu a bylo na tobě, jak hluboko ses zavrtal. Na Oversteps ti to usnadnili, ale ne zas tolik, abys je mohl nařknout z lacinosti infantilního retra, které se opět prohání tanečními kluby současnosti. Přitom právě Autechre bývali mezi těmi, kdo udával barvy, kterými discokoule osvěcovala taneční parket. Nálada Oversteps se dá přirovnat k atmosféře procházky po zcela opuštěném městě. Občas trochu líné, ambientní, ale hlavně silně syntetické melodické vrstvy jsou rozmazávány nervní, těkavou rytmikou, přesně takovou, na jakou měli Autechre vždycky patent. Nervózní rytmus, tekutý a roztříštěný, který má dost volné kontury. Jde o útržky hluků a hloučků, škrábanců, kterým je udělen nějaký řád, i když může být vnějšímu pozorovateli trochu nesrozumitelný. Krásným dokladem je jedenáctiminutová Ilanders. Rytmický základ připomíná volný proud myšlenek, které sice směřují nějakým směrem, ale jsou hadem tvé hlavy, jsou hroudou kutálející se po nerovném povrchu. A nad tím vším ta syntetická éteričnost, občas až jedovatost, která silně evokuje právě elektroniku v počátcích 90. let. Tady ale veškerá podobnost končí.
Autechre už na prvních deskách osvobodili různé „chyby“ zvuku z pout hluku a přidělili jim estetickou hodnotu. Důraz na tyhle glitche sílil s tím, jak se jejich zvuk na konci 90. let radikalizoval. A i tentokrát jsou roztříštěné beaty nebeaty seskupením šumů, ruchů a škrábanců, těch „vad na kráse“, které Autechre dělají krásnými. Například skladba Qplay, zrytmizované prskance zvuku, hezky pozpátku, kroutí se kroutí. Jako ten had myšlenek v hlavě. A paprsky melodií nad tím. Je jich hodně, ale jejich působivost někdy vyvěrá na povrch až časem. Jako třeba ve čtvrté Known(1) - shluky disharmonií se otírají o strunné melodie, o jakési zvonkohry načichlé orientem. Kakofonie versus libozvuk, ale přitom tam žádné VERSUS není. Všechny zvuky jsou v symbióze.
Odjakživa mě na Autechre fascinovalo domýšlet si všechny melodie a beaty, které jsou pod hladinou jejich hudby. Z většiny materiálu, které ve svém pojetí elektroniky používají, jako by zněly jen fragmenty, střepiny slepené pohromadě izolepou. Jsou to nádechy a výdechy, útržky vět, slova, která spojíš jakoby mimoděk k sobě a tváříš se, že tam v těch větách vedle sebe leží odjakživa (aneb Click & Cut – klikej a lep, klikej a kutej!), kousky textu odkazující na svět „tam za papírem.“ (a pak že „za textem nic není“). Autechre od poloviny 90. let zněli, jako by se „ti dva“ zavřeli na roky a roky v malé místnosti, kde si hlavou nechali prolétnout nepřebernou haldu přebuzených zvuků, pozpátku, chvíli zpomaleně, chvíli zrychleně. A pak se rozhodli ztlumit to všechno a dát tomu řád. A tahle organizovanost je v roce 2010 slyšet víc než za posledních osm deset let, které byly ve znamení experimentování a dalšího posouvání hranic elektroniky.
Tentokrát ale žádný „free jazz“ bitů a beatů. Jak už nastínil seňor Burbón,

additional_review_6278_231_px1

Autechre nahráli do posledního detailu zkomponovaný materiál. A že na těch detailech záleží! Zatímco předchozí Quaristice byla zakončením (vyvrcholením?) éry improvizace a touhy po chaosu, Oversteps lze chápat právě jako „překročení“ do pole sevřenější kompozice. Kostka ledu vhozená do sklenice vody? Kostka cukru! Kostka cukru v černočerné kávě a ty vůbec nemáš tušení, kolik cukru už se v ní rozpustilo. Ostatně nepřipomíná grafika na obalu desky šálek černé kávy při pohledu shora? Zkus se napít. Tvé chuťové pohárky možná nejdřív nebudou souhlasit. Jenže i přesto si nejspíš vyžádají další dávku těchhle nálad.
Autechre snad nikdy neměli tak silnou atmosféru jako teď. Výrazně ubrali na tempu, zpomalili, abys měl víc času na prozkoumávání všech zvuků, kterou v sobě tahle hudba koncentruje. Třeba skladby Os Veix3 nebo St Epreo – jejichž názvy mluví řečí, jejíž gramatická pravidla platí jen ve světě Autechre - jsou jakousi sondou do rekonstrukce hluku a jeho následného skládání v nových souvislostech. Mikroskopie zvuku. Ale ve srovnání s předchozími deskami Draft 7.30, Confield nebo EP7 celá ta změť mikrozvuků významně prořídla. Každá skladba pracuje s určitým motivem, který po celou dobu rozvíjí. Výraznějších zvratů se uvnitř tracků nedočkáš. Ale přitom je pořád cítit to napětí pod hladinou kávy. Svět pod ní vzbuzuje úzkost, ale zároveň tě láká domýšlet si, co je „tam dál“. Ten neustále se rozpouštějící cukr, na který si tvá krev zvyká a zvyká a zvyká. A pak zjistíš, že máš na Autechre závislost.
Těch 71 minut, které s tímhle materiálem strávíš, můžeš klidně chápat jako jednu

additional_review_6278_231_px4

jedinou skladbu. Všechny tracky do sebe volně přecházejí. První polovina je dynamičtější, v závěru alba se vyhlazuje strukturovaná rytmika a konec desky doznívá v syntetickém minimálnu. Na několika místech se rytmus narovná (Treale, no. 6), prchavé průlety skoro až stydlivých melodických linek uvolní napětí a přehledný beat nechá lehce připomenout v tvorbě Autechre patrný vliv hip-hopu. Přitom pořád abstraktně a psychedelicky. Tvorba tohoto dua odjakživa čerpala z pestré škály zdrojů, nikdy ale nezněla příliš eklekticky a nekonsistentně. A na Oversteps už vůbec ne.
Tohle album je takovým obloukem k počáteční éře tělesa, které společně s několika dalšími definovalo onu dnes již ne moc výmluvnou formulku IDM. Dá se říct, že novinka je zmačkaná a popsaná áčtyřka nenalinkovaného papíru, která dostala zase trochu nový řád, některá slova se zvýraznila, některá časem skoro vybledla – už jich není potřeba a pro výsledný text už nehrají roli. Celkový obsah toho textu ale pokaždé dává nějaký Význam. Autechre. .:. 9.23546/10

bk - 02.07.10 09:02:50
já vim, Autechre už letos bylo hodně a hodně toho bylo řečeno. ale novinka Move Of Ten je opět strašně příjemnej materiál. a to tvrdím přes počáteční rozpaky, který jsou u mě v případě novinek Autechre skoro tradicí. co na mě zpočátku působilo - podobně jako Oversteps - jako unylý, líný a nedotažený materiál - se po čase krásně rozevírá dynamický vnitřní struktury, který do sebe tak rády vtahujou. zpočátku mě iritovalo poměrně vysoké množství skladeb s rovným beatem, ale tyvole, tak strašně divná úvodní Etchogon-S, dvojka y7 s rovným beatem přiloženým na ten boží rozházenej funky groove, třetí Pce Freeze 2.8 s industriálním nádechem a rozměry snad až soundtrackový skladby... no prostě opět skvěle pracujou s minimalismem - opakováním, synťáky (některé skladby zní jako odřežky Oversteps a asi i budou - sami prohašujou, že každou desku skládaj z materiálu vysoko převyšující výslednej počet tracků), monotónním beatem i tou svou typickou rozházenou/rozvlněnou rytmickou strukturou. a jsem zase v tom. opět neskutečně distinktivní deska, Autechre po dvou vteřinách.
bk - 02.07.10 09:02:50
msh ggg - 03.04.10 15:41:19
no hráli si s tím pěkně. beaty sice rozházené, ale pořád se to drželo v jedné linii/rytmu, akorát to zrychlovalo a zpomalovalo. nejsem z toho připokaďený, jako chlapci výše, ale bylo to fakt dobré, o tom žádná
bk - 03.04.10 11:18:41
taaaaaaak. ty plutoniovy drinky kopaly ještě dva dny poté. jinak taky souhlas, že nadhled jsem ten večer nechal spíš doma... hezky dovnitř s nimi. a souhlas s tím, že set byl postavenej na rozbitejch masážních spodcích a nalámaných beatech. místy to mohlo připomínat hodně zpomalený a tak trochu minimální breakcore. nepravidelnost! během většiny setu (pravda, trval snad hodinu tři čtvrtě, někde jsem se právě dočetl, že končil v 0.45) jsem nikde nezaregistroval pravidelný patterny, tedy si alespoň nevzpomínám. (až na onen rovnej beat, kterej se pak na chvíli vrátil) a taky si nevzpomínám, že by zaznělo cokoliv z desek. prostě plnohodnotnej živej set naprosto odlišnej od těch jejich radio shows plných hip-hopu, kdy má člověk možnost sledovat, jak se party hudba postupně mění v apokalypsu. živě v klubu rychta od začátku do konce. http://www.zshare.net/audio/73615749943d6b18/ jejich nedávnej set z manžestru. ten brněnskej zněl se odvíjel podobně (viz. úvodní rovnej zpomalenej tech beat), ale snad nebyl identickej.
yarr - 03.04.10 10:47:17
ja se z nich mohl docela zesrat, jenom teda techno beat byl tak nejak uprostred, zezacatku byly ty decentni kopakovy spodky taky nalamany do prijemnejch pseudotrojkovejch az abstraktnich groovu, . kazdopadne jak to narovnali na chvili, tak me to chytalo u aorty primo za chlopne blahem. (a pak v druhy pulce jeste parkrat, ale to uz jsem si to spis vysnival a skladal v hlave rovny krabice z tech jejich zvuku) od nich mi pomaly techno nevadilo a rychtu od komatsu jsem protentokrat nevyzadoval, a ze to rvu i na hasicskym bale na predstaveni kouzelnika, nez mi daj pres hubu. samo pomysleni na to, ze narovnani se po 30ti minutach groovy brejku se neda neocenit, i kdyby to byla sebehorsi produkce, ale jiz do me padli diplomovani specialiste, zeleni protagoniste sklarskeho prumyslu, bylinkari z vysociny proti nachlazeni a svestkove alkoholicke dzusy pruhledne konzistence, takze jsem nadhled odlozil do kose :) ta hodina a pul byla slusnej trans z rozlamanych patternu dokonalyho betonoveho zvuku a shlukum glitchovej zvuku, kvuli kterymu mame autechre radi, ale teda nesmazili to v laserovy strilecce glitch-coreu jako undacova, ale vylozene hrali jako ufo bubenik. inu, povedenej liveset, zadna poustecka, proste zasek na hodinu a pul u sequenceru s reaktorem a caune, uz bychom asi meli jit, to muzeme delat donekonecna, vozit se na tom. tma v sale ale byla pekelna, furt jsem do nekoho vrazel pri me parodii skippyho hopskani a misto koureni spis tipal cigara lidem o zada/hlavy/chapadla/ohanbi/penezenky/cigara. inu trochu me mrzelo, ze papiry zustaly na lednicce, ale s trochou chlastu fungovali autechre i tak. melodie jsem vicemene nezaznamenal, tady slo o neco jinyho, o to, o co chodi v jejich livesetech bezne. zaverem : TANTZ graf!
bk - 02.04.10 22:43:21
ale možná si to pamatuju uplně jinak, celej večer byl hodně úlet a možná to mám v hlavě celý trochu jinak.
bk - 02.04.10 22:42:31
dreck - hráli klasicky ve tmě, takže byly vidět jen rozmazané kontury. co se produkce samotné týče, začínali rovným pomalým techno beatem, kterej přešel ve zlámanej rytmus a třeba rozsekaný dunivý spodky už nezmizely. nevšiml jsem si výraznějších předělů, vlastně zahráli jeden hodinu a něco dlouhej vál. tipoval bych to na částečně improvizovanej set, tanečnější než poslední deka, z níž podle mě nic nezahráli. zároveň docela sevřenej, nebyly pasáže, který by obzvlášť vyčuhovaly. zvukově dost posazený dolů, to jejich synťákový kvílení se do toho hodně vpíjelo, takže detaily nebyly moc přehledný (a myslím, že se o ně snažili méně než na desce). docela bych asi pochopil námitku, že to bylo stereotypní, ale já se v tom tak rochnil, že to na mě tak nepůsobilo.
bk - 02.04.10 22:08:23
(ale věřím, že na stimulu bude přesvědčivější)
bk - 02.04.10 22:07:53
jinak kdo z místní crew ještě byl? názory? pro mě třeba V. Snares ve Vídni proti středečnímu gigu naprostej hadr. naprostej.
bk - 02.04.10 22:06:16
jukni a sežeň, co dělali na konci devadesátek a začátku dalšího milenia... http://www.discogs.com/artist/Autechre ... ale to už se opakuju.
DR - 01.04.10 19:36:32
Ape Of Naples nejvíc!!! Od Autechre znám pouze debut a poslední tři deky, devadesátky neznám.
bizz - 01.04.10 16:23:32
takze slaboucky, hej? Kotek uz rikal, ze valeli
bk - 01.04.10 15:07:46
autechre na hrad. au.
JonKl - 19.03.10 21:51:48
Po industriálním a chladném Quaristice je melodické Oversteps opravdu "balzámem pro uši" :-). Ambientní věci jsem od Autechre nikdy moc rád neslyšel, ale tady mě fakt překvapily - hlavně nádherné see on see a závěrečné trio redfall - krYlon - Yuop. Jinak výborné intro r ess, do následující skladby ilanders se doporučuji zaposlouchat, nádherně propracovaná melodie drcená skvělými beaty. Known(1) je opravdový "majstrštyk" - sladění těch nádherných tónů středověkého cembala (nebo co to je) s chaosem útržkovitých tónů se zdá nemožné, ale Autechre to perfektně dokázali! Za zmínku stojí taky polo-hip hopové Treale - vynikající kousek naznačující počáteční ovlivnění Autechre. O=0 je výborné smíšení melodických tónů zvonkohry a propracovaných bicích. D-sho qub je dle mého názoru nejlepší skladba na albu - zde nechybí naprosto nic! Stepreo - jediná techno skladba na albu - a také skvělá. Jedno z nejlepších alb Autechre. S ohledem na slabší věci, které jsem nezmínil, dávám 77%. Na debutové album Incunabula, které je podle mě nejlepší, to sice nemá, ale trumfuje pro mě slabší chaotické alba Confield a Draft 7.30.
alfson - 19.03.10 08:57:02
LSD bylo moje první a způsobilo, že jsem Coil dalších několik měsíců ignoroval. Nejlepší je podle mě Musick 2, ale doporučil bych spíš to Ape of Naples.
gorth - 19.03.10 08:49:40
já teda začal s Musick 1 a hned mě to nehorázně chytlo, LSD mi přijde o dost míň stravitelný, to spíš Horse Rotorvator...
pf - 18.03.10 19:01:37
LSD a Horse Rotovator ;)
dreckus - 18.03.10 18:56:14
bizz: stahni treba Musick To Play In The Dark (1 i 2), Ape Of Naples nebo Moon's Milk 2cd... Takova dost stravitelna a "tanecni" deska je LSD (Love's Secret Domain) - minimalne pro predstavu jake ruzne veci delali taky dobry a je tam par "hitu" :) hodne rad mam treba i Remote Viewer (vic dlouhy naladovy plochy).. Ty starsi nevim jestli by te zaujaly..
raduz - 18.03.10 18:08:41
pekelnou zajimavostí jest i to že na http://www.last.fm/music/Autechre jsou top tracks seřazeny stejně jak na Oversteps
bk - 18.03.10 14:02:19
viz. výše:::: "si zrovna říkám, že jsem to možná přepálil s hodnocením, ale možná taky ne.... dal jsem jim to za tu "distinktivnost". :)" 8,5 až 9 je asi akorát. za devítkou už jsem bizzzimu poslal jen náhodnou změť desetin, kterou bizzi zaokrohlil... :) dělal jsem to tak vždycky, ta desetinná místa měla demonstrovat právě absurdnost číselnýho hodnocení... takže tak. takže klidně to řeknu: 9,3 je přepálený :)
kot - 18.03.10 13:45:19
no nevim bikeji jestli si to trochu neprestrelil s tim hodnocenim, zas takova magie to neni. ale je to hodne prijemny
bizz - 18.03.10 12:51:10
pan AlfMucha či DreAdaM nahodej nejakej albovej tip ohledne tech Coil?
dreckus - 18.03.10 12:19:06
nejradsi mam desky s h3o :) ale jinak mi prave vyhovovala ta roztristena cast jejich tvorby (btw velmi dobry postreh ohledne coil, kteri take dokazali vyvtvorit ciste synteticke, priznane elektronicke zvuky, ktere znely jaksi cize a pritom nadherne)... mnohem vic nez "spokojeny idm", ktery bylo dobry akorat jako neurazejici background do klubu.. novinku jsem si jeste porad nepustil :)
bk - 18.03.10 11:04:37
tri repetae je takovej úvodní krůček k jejich pozvolné radikalizaci (přitom byli vždycky relativně přístupní, mi přijde) v druhý půlce 90. ... a pokračuje to Chiastic Slide, LP5, EP 7, Confield, Draft 7.30. (zmiňuji jen ty dlouhohrající) rytmicky dravější, špinavější, rozbitější, víc těch roztříštěnejch framentů, pichlavejch kamínků. tyhle desky mám osobně nejradši. to je v tom beatu cítit i na novince, jen je to tentokrát přehlednější. část těch chuchvalců zvuku ale ustoupila, aby uvolnila místo těm synth-melodiím (přitom ty tam měly svý místo vždycky! novinka není až tak brutální krok k jinýmu zvuku, to vůbec ne).
bizz - 18.03.10 09:55:35
pf: ktera, obe? ;) BK: mam tu peel session 1 (99), digital exclusive ep (08), tri repetae 2cd (96) a pak oversteps, vic jsem toho nenasel, i tak to je jen ze sosy sos ;)
pf - 18.03.10 09:38:13
říkám to nerad, ale tahle recenze mi udělala radost
bk - 18.03.10 09:35:09
ono to na tý a4 ve wordu tak nevypadá :) si zrovna říkám, že jsem to možná přepálil s hodnocením, ale možná taky ne.... dal jsem jim to za tu distinktivnost. :) poohlídni se po těch starších deskách, tam možná bude zřetelnější, o čem tam píšu... jinak u nich sledovat ten tvůrčí proces je fakt zajímvý a jedinečnej okamžik právě byl tu jejich nedávn 12hodinovou rádio impro-seanci... přímo před očima se měnil hip-hop v rozlámanej masakr, poslouchal někdo? my právě vysílali s AVA, tak jsme to tam občas ve studiu prostřihávali... :) každopádně by mě zajímalo, jak to pojmou 31.3. na flédě.... nemůžu se dočkat...
bizz - 18.03.10 08:23:55
teda BuKy, tohle je makro retz, ale tak sis to zas po tech letech stradal ;-) jinak zajimava muzika, priznam se, ze TCHR jsou pro me vlastne novinka, ano, ac hraji 15 let. zajimavy, jak se nahravka od nahravky lisi. jak napsal pan Whiskey, je to slunecny, hodne syntetickych zvonkoher, deska v linii. bavi me to, ac to postrada primo jasny beaty, ale ty jsou tvoreny zvuky, melodii, je to.. zvlastni, dobry, obcas necekany.. uvidim, jak dlouho to vydrzi (nova zkusenost) a zda to vystridam necim jinym