ABORTED - Strychnine.213

onDRajs
8

Tracen, ztracen, utracen, POTRACEN! Už je to tak, Belgičané nemeškají a v rychlém sledu vydávají desky – ta letošní je v pořadí šestá a nese název Strychnine.213. Musím zmínit překvapení, kterého jsem se dočkal po brouzdání internetovým světem a zjišťování reakcí na tvorbu Belgičanů. Mnozí totiž uváděli zklamání z toho, jak se kapela nyní podbízí, nadbíhá současným trendům a že opustila brutaldeathové kolbiště, na kterém se plácala na prvních dvou deskách. Mnozí pravověrní asi nechtějí melodie, posun jinam, hledání a tvoření své tváře. Ale nechme toho. Aborted na Goremageddon (nedejte se odpudit stupidními názvy této chásky) se otočili k legendárním Carcass, jejichž vliv u nich uslyšíte doposud. Slaughter & Apparatus: A Methodical Overture z loňského roku znamenala ještě větší příklon k melodiím, avšak se stále stejnou mírou zběsilosti, tlaku a agresivity.
Žádnou analýzu tentokrát ode mne nečekejte, není jí totiž třeba. Letošní Strychnine je velmi podobný předchozímu Slaughter, dokonce by bylo možné si je představit jako dvojalbum. Co překvapí až šokuje, je hodně špinavý, syrový a zahuhlaný sound kytar, jenže i na to lze vyzrát: stačí si v ekvalizéru zvednout středy, kytary vylezou jako houby po dešti a nakonec si tu na kost ohlodanou kotelnickou špínu zamilujete. Totéž platí o hrubozrnném chrapláku Svena (jediný přeživší zakládající člen), který nekompromisně probouzí „zvíře v nás“ a stává se tak jedním z nástrojů brutality. Novic za bicími Dan Wilding navazuje na práci předchozích najatých špičkových extrémních bubeníků (viz bicmen Psycroptic nebo Scarve / Soilwork), tudíž precizní valivost z minula zůstala zachována.
Aborted pro mne představují jakousi oázu, v níž se dá schovat před současnou Amerikou, v níž se zuřivě a bez špetky invence metal/HC/math/death/coruje a kde

review_1097_px2

se bez skrupulí kopírují zavedené vzory. Na Aborted cením úctu k tradici, ke kořenům, ze kterých kapela vychází a přitom i modernost, která z nahrávek dýchá. A hlavně: „potracenci“ dělají přehledné a přitom poctivé písničky, ve kterých dominuje tah na bránu a mocný groove, jenž dokazuje, že death metal k rock’n’rollu nemá tak daleko, jak by se mohlo zdát.
Strychnine.213 poslouchám od doby jejího vydání a za ty čtyři měsíce s překvapením a úlevou zjišťuji, že se mi vůbec neoposlouchala a to mne zprvu natolik nepřesvědčila. Je to deska, kterou lze pro milovníky škatulek shrnout do provizorního označení brutal/groovy/melodeath/death’n’roll, ale staromilce rozhodně potěší skutečnost, že dobrou „zabijárnu“ nemusíme hledat za oceánem, ale u nás – ve staré dobré Evropě.

k.eight.a - 12.05.10 19:15:32
@ Satan.rap: Studiový technik sice nejsem, ale ty insultace by jsi si mohl už konečně odepřít. Mastering se pokud vím dělá pro to aby nahrávka zněla co nejlépe na co možná největší spektru audio-soustav, jinými slovy aby si člověk nemusel zvuk donastavovat - pokud ne, pouč mě prosím místo toho abys mě bezdůvodně schazoval. Předem díky! @ FFTN: Já jsem psal, že dřívejší Aborted jsou melodiční až běda, ale jinak než poslední plnometrážní deska. ;-) Nové EP je lepší, ale nepotěší ani neurazí. Hold Purity of Perversion - Archaic Abbatoir už nenatočí a je to vlastně dobře... :-)
LordSnape - 10.03.10 13:50:53
bizz: Jo je v klidu, ale v podstatě je to jen recyklace staré tvorby
brutusáček - 10.03.10 13:40:00
jo aha..ty nebudeš :-)
brutusáček - 10.03.10 12:29:50
budou.....ale už tehdá mě moc nebrali, rotteny uvidim na brutalu a kvůli red chord do brna nepojedu navíc ten víkend je dost natlačenej..
Adamos - 10.03.10 12:13:58
tjo, šel bych na Aborted, leč bohužel nebudu v ČR :-(
Sud - 09.03.10 18:21:26
jakoze neurazi. tesim seee, uz brzy
bizz - 09.03.10 16:47:08
a co novy Epko? docela v poho, bych rekl
DW - 09.03.10 15:53:29
tož o tom žádná.
LordSnape - 09.03.10 15:31:00
Tahle deska je oproti Archaic Abattoir nebo Goremageddonu hrozný sračkoidní dřevo.
bros - 01.11.09 20:40:19
právě poslouchám TAA, to je hodně slušná hoblovačka
bros - 01.11.09 20:40:18
FFTN - 17.11.08 00:50:20
Teď jsem (pozorně) doposlouchal Goremageddon a je to melodický-až-do-prdele, takže komu vadí "posun" k melodičtějším vodám by se měl - po mém soudu- zamyslet, jestli nekecá blbosti.
Cz Skiin - 09.11.08 19:56:55
Já nevim. Na živo je to takový zaměnitelný. Sice dobře zahraný a se zvukem, ale nuda k posrání, takže to z desek kromě Ingeneering a tý věci předtim neznám. IMHO ten growler je dost slabej. Jo ...naposled sem je slyšel letos na NDF, aby to neznělo, že sem je osm let neslyšel:-)
Satan.rap - 08.11.08 15:03:08
v poho ja s tebou v podstate souhlasim jen to mam uplne jinak.
DR - 08.11.08 14:41:05
střap: viz tvoje první věta - je mi to jasný! zas na druhou stranu to furt zaplaťpánbuh není metalcore
Satan.rap - 08.11.08 14:10:02
DR: chapu co se ti na tom libi a asi to bude prave to, co me ne:-))))) ale vcelku mi to je jedno pac ja v nich nikdy tolik nejel. jedno je podle me dost objektivni ta kapela v trendech jede a ten, na kterym jsou dost chyceny ted. to neni pro me.kydum studioveho technika L7 se myslim muzes jen smat.
DR - 08.11.08 13:28:54
kejt: jestliže se mineme o bodík, tak už jen detaily: 1) co ty považuješ za ztrátu tváře, já posuzuju jako vývoj (btw skoro všichni členové jsou noví, takže mě dost tvoje reakce překvapila) 2)i když ztratili ksicht, najdi mi podobnou kapelku jako aborted 3)zvuk: dělá to každej (když nadsadím, tak vlastně na každém přehrávači a bednách zní deska jinak, proto tvá reakce trochu irelevantní, ale jak říkám, nadsazuju), ale mně se zvuk zamlouvá i tak 4) no a se zpěvem á la slipknot to myslíš vážně? " asi si tu ze mě někdo dělá srandu" napiš mi který pasáže, rád bych si je poslechl
CrusT - 04.11.08 09:13:19
Goremageddon me bavi, archaic Abbat(h)on me bavi, (Nick) Slaughter me bavi, ale tohle uz o poznani min...
k.eight.a - 03.11.08 19:01:33
Nějak jsem zapomněl dodat, že mimo zvuku mi na nové desce vyloženě vadí ty agro melodie a sóla. Jinak na "Engineering the Dead" bylo mnohem víc a mnohem lepších melodií. zpěv který šahá až po rejstřících Coreyho Taylora a vůbec nu-metalových hvězd? Asi si tu ze mě někdo dělá srandu. Deska je to možná v pohodě, ale není od Aborted. Nevadí mi když se kapela vyvíjí, ale toto je úplně mimo. PS: Purity of Perversion bylo spíš do grindu, další dvě brutal death. Omlouvám se za tu triádu, ale člověka nikdy nepotěší když jeho oblíbená kapela jde směrem který je prostě špatný (můj názor). :-(
k.eight.a - 03.11.08 18:53:51
Tak já se tedy s vámi neshodnu, nedal bych tomu víc jak 7 bodů. Předposlední deska pro mě znamenala ztrátu xichtu Aborted, tedy vše co jsem měl do té doby na nich rád a co je dělalo výjimečnými... "Mnozí pravověrní asi nechtějí melodie, posun jinam, hledání a tvoření své tváře." < Jak jsem výše napsal, podle mého ztratili tu svou vlastní tvář. "Aborted cením úctu k tradici, ke kořenům, ze kterých kapela vychází" < Jakou tradici, na "The Archaic Abattoir" začali víc směřovat do groove no a na předposlední "Slaughter & Apparatus: A Methodical Overture" jak jsem výše zmínil podle mého ztratili svou tvář. Nová deska pokračuje tam kde předchozí skončila, ale když jsem si je pustil za sebou, tak předposlední byla lepší ačkoliv od jiné kapely než Aborted které jsem znal a měl tolik rád. "Co překvapí až šokuje, je hodně špinavý, syrový a zahuhlaný sound kytar, jenže i na to lze vyzrát: stačí si v ekvalizéru zvednout středy, kytary vylezou jako houby po dešti a nakonec si tu na kost ohlodanou kotelnickou špínu zamilujete." < Tak tady nemůžu souhlasit. Zvuk nosiče má být udělán tak aby si s tím posluchač nemusel nijak hrát mimo hlasitosti. S ekvalizérem si měli hrát při masteringu a ne abych si já šteloval ekvalizér u každé kapely co mi hraje. :-/
fftn - 03.11.08 18:00:43
Na melodické věci tedy prakticky vůbec nejsem, ale tohle tedy můžu. Bezvadná deska!
bizz - 03.11.08 15:11:29
spatna deska to neni, ale sel bych pod 8, spis na 7
lesik - 03.11.08 12:39:01
pekna recenze. aborted byli v RC opravdu super,az na ty kecy typu "are you fucking ready" a "destroy this fucking place" :)) nicmene hudebne mi prijde, ze goremageddon je jednoznacne na vrcholu a od ty doby sesup :(
DR - 03.11.08 09:58:45
remmy pěkně lodnuje
brutusacek - 03.11.08 08:50:17