THE FACELESS - žánrová vymezení jsou hloupá a omezující

THE FACELESS - žánrová vymezení jsou hloupá a omezující

The Faceless na hudebním poli figurují necelých šest let. Jsou také většinou první kapelou všech hráčů a mají za sebou dvě alba. A ty ani přes zmíněná fakta nenaznačují jakékoli začátečnické zakolísání. Ba naopak. Ihned debutem Akeldama na sebe v technicky deathcorovém směru silně upozornili, s Planetary Duality, albem druhým, zařazeni již spíše do technického death metalu, na sebe dokonale a zaslouženě svedli pozornost a zasloužili se o předskakování na nejednom zajímavém turné.

A vzhledem k tomu, že The Faceless ani ne za měsíc zahrají v Plzni, pochystali jsme pokec s frontmanem Derekem Rydquistem.

interview_57_px1

Bizzaro: The Faceless lze pokládat za jedny z pionýrů současné technickometalové produkce. Jaká byla zkušenost jet tour s takovými kapelami jako Meshuggah a Cynic?
Tour s Meshuggah a Cynic nám splnilo sen. Jsou to kapely, které respektujeme a jejichž hudbu máme rádi. Sdílet s nimi pódium a osobně je poznat byla úžasná zkušenost.

Bizzaro: V létě jste odehráli svůj první koncert i u nás na festivalu Brutal Assault. Co publikum na festu a v klubu? Velká kapela nejste, hudba charakter velkého stage také nemá, myslíte si, že přesto může na festu být i lepší atmoška než v klubu? Zažili jste už něco takového?
Bylo to podruhé, co jsme hráli na tak velké show, naše druhé vystoupení v Evropě vůbec. Byla to super zkušenost, protože jsme tu nikdy nebyli, ale reakce publika byla úžasná. Je tak trochu divný hrát před takovým davem, protože to není tak osobní jako s menším publikem, ale je úžasné vidět tolik lidí, kteří se na vás dívají a (snad) je baví hudba, co hrajete. Na festivalech se taky nehraje tak dlouho, takže je to fakt rychlý. Na Bonecrusher tour to bylo stejné, takže doufáme, že se někdy dostaneme do Evropy a budeme hrát déle.

Bizzaro: Všeobecně toho máte za poslední dva roky dost – Summer Slaughter se Suffocation a Necrophagist, pak tour s CC a nyní štace s The Black Dahlia Murder, Carnifex, Obscurou ad. Která z těchto turné pro vás byla asi nejúspěšnější a jak vzpomínáte na kolegy? Co třeba kluci ze Suffo, Necrophagist, Black Dahlia nebo Obscura?
Nebyli jsme na tour, kde byli Suffocation i Necrophagist, na Summer Slaughter byli jenom Necrophagist a také i Decapitated. Jako nejúspěšnější ze všech tour by se dalo označit asi to s Cannibal Corpse, protože jsme hráli přímo před nimi. Bylo pro nás podstatné vědět, že nás považují za dostatečně slušné na to, abychom hráli s Cannibal Corpse. Nedávno jsme se spřátelili se Suffocation – to krátké období, co jsme s nimi strávili, byla vážně zábava, ti kluci jsou fakt výborní a je s nimi sranda. Necrophagist jsou hustý chlapi, mimořádně talentovaní. Rozhodně hudebníci, které obdivujeme. Největší sranda je asi s Black Dahlia, nemají vůbec nabubřelé ego, což je po návratu z tak velkého turné osvěžující. Obscura jsou skvělí lidé, asi nejpříjemnější metalová kapela, haha.

interview_57_px2

Bizzaro: Baví vás hraní koncertů nebo je berete jako existenční nutnost a radši byste jen skládali hudbu a nahrávali?
Už jsem skoro ve fázi, kdy bych radši jen psal a nahrával hudbu. Být pořád na turné je hodně únavné a je těžké zvládat život doma, když jsme pryč tak dlouho. Někdy jsou koncerty jako nádeničina, obzvlášť když čekáš celý den, abys na konci večera hrál jen pár minut. Tenhle pocit ale většinou odezní, jakmile si stoupnu na pódium a začneme hrát. I když má turné slabou účast, to hraní skoro vždycky stojí za to. Třeba vylezu na pódium a říkám si „teda mně se dneska nechce hrát“, ale o pár vteřin později už je to „teda, dneska to bude něco“.

Filipismo: A je cítit rozdíl mezi publikem ve Státech a v Evropě?
Rozhodně, ale těžko se to vysvětluje. Zdá se mi, že Evropa je víc otevřená všem heavy stylům, zatímco ve Státech se lidé rádi identifikují jen s jedním žánrem. Myslím, že Evropané jsou asi liberálnější.

Bizzaro: Když jsme spolu (v Praze) po koncertě mluvili, měl jsi oteklou ruku po něčem, do čeho jsi praštil :) Ani se nebudu ptát, co jsi dělal a co všechno se na turné může přihodit. Jste ale poměrně mladí, a když už tak pěkně cestujete světem, procházíte nová místa atd., dostali jste se někam nebo zažili něco, z čeho by vám fakt spadla čelist, z čeho jste byli „vedle”?
Popral jsem se se zdí, haha. Každý den na Bonecrusher tour byla úžasná zkušenost. Viděl jsem tolik míst a věcí, co bych nikdy předtím nečekal. Bohužel jsem se nedostal do Prahy, ale slyšel jsem, že je to krásné město, a opravdu doufám, že se vrátím a pořádně si to tam prohlédnu. Povahou jsem velký turista, tak jsem si dal za cíl vyrazit a podívat se, co jednotlivá města nabízejí. Dává mi víc smysl jít se podívat ven než sedět uvnitř v tmavém klubu celý den. Neztrácím čas, když jsem na opačné straně světa.

onDRajs: V souvislosti s The Faceless se všude zmiňuje hráčský nadhled a dokonalá instrumentace. Předpokládám nějaké hudební školy apod. V tomto ohledu bych se také zeptal, co vás „nutí“ vymýšlet komplikovanější struktury? Nudíte se při hraní jednodušších riffů?
Já osobně nemám se skládáním hudby nic společného, ale všichni aspoň trochu chodili do hudební školy. Většinu se naučili sami, ale měli vedení. Jednodušší riffy mě nemusí nutně nudit, ale myslím, že do typu hudby, kterou vytváříme, jednodušší riffy tak úplně nezapadají. Máme hodně částí, kde zpomalujeme a některé části skladeb jsou naopak hodně přímočaré, ale jsou tam proto, aby rozbily tu techničnost. Mám fakt rád kapely jako Isis a Neurosis, které mají jednoduché riffy, ale přesto jejich dlouhé skladby udrží moji pozornost.

interview_57_px3

Bizzaro: Album Akeldama nahrálo několik bubeníků. Jaká s nimi byla spolupráce, jak jste je vybírali a konkrétně jim přidělovali skladby? Byl pak velký problém najít do kapely stálého hráče?
U nahrávání bicích pro Akeldama jsem vlastně nebyl, přidali mě jako zpěváka, až když bylo všechno nahráno. Bubeníci byli bývalí členové a kamarádi kapely, takže nebylo moc těžké je dostat k nahrávání, ale bylo divné upravovat nahrávky různých bubeníků tak, aby to nějak fungovalo jako celek, protože jednotliví bubeníci hrají různými styly a jinými bubny a činely. Ale bylo dost těžké najít bubeníka natrvalo. Dost dlouho jsme se s tím prali, než jsme našli Lyla.

OnDRajs: Jak jste spokojeni s Planetary Duality? Oproti debutu má poněkud horší zvuk.
Hudebně jsme s PD mimořádně spokojení, ale na postprodukci by bývalo bylo lepší mít víc času. Myslím, že to zní dost dobře, ale dostalo se nám i dost kritiky a oprávněné. Při nahrávání jsme se zpozdili za časovým plánem a museli jsme to nějak dokončit, abychom mohli vyrazit na turné a museli jsme tomu dát nějaký zvuk. Chystáme se teď zase nahrávat, takže nic dalšího zatím neplánujeme, dokud zvuk nebude podle našich představ.

Bizzaro: Zvuk je takový víc digitální/triggrovaný. A také stopáž alba bych uvítal delší ;-)
Tak v tomhle s tebou nesouhlasím. Myslím, že PD zní víc přirozeně. K tomu, že zní víc trigrovaně, jak jsi to nazval – je tam vlastně méně triggrovaných bicích, protože jsme mixovali trigger s přirozeným tónem basového bubnu. Ten digitalizovaný zvuk, co slyšíš, je možná výsledek mixování nebo masterování, to nevím jistě, ale nahrávání a trackování bylo tentokrát daleko lepší a přirozenější.

Bizzaro: Odkud je intro v Hideous Revelation? Úplně totožné totiž na poslední desce jako intro v songu Religion is a Whore použili i Konkhra.
Ta část je z rozhlasového pořadu s názvem „Coast to Coast AM“, což je pořad o nadpřirozených a paranormálních úkazech ve světě. Tahle konkrétní zvuková nahrávka je od člověka, který údajně pracoval v Oblasti 51 (pozn. Area 51) a odhaloval nějaká tajemství o tom zařízení. Po vydání alba nás kritizovali, že jsme to použili, protože ho na albu mají i Tool. O tom jsem neměl ani tušení.

Bizzaro: Hudba je od alba Akeldama sevřenější, má své ohnisko působnosti a kapela jako by našla svůj směr, skladby už tolik nelítají mezi žánry. „Novinka“ na mě působí koncepčním dojmem, neměl jsem ale možnost nahlédnout do textů. Je tomu tak? O čem album pojednává?
Album je příběh o mimozemšťanech a různých způsobech, jak během historie ovládali lidskou rasu. Je to metafora toho, jak instituce jako vzdělávací systémy, vláda a náboženství světu vymývají mozek, aby všichni mysleli určitým způsobem. Album ukazuje, že k ničemu není nějaký předem daný postup a že by člověk měl být individualita se svými vlastními myšlenkami. Ne všechno, co vidíš a slyšíš, je pravda, vlastně je to úplný opak, takže myšlenka je: otevři oči a dívej se na svět, jak ho vidíš sám.

Bizzaro: Na novince jakoby ubylo death/metalcorově znějících pasáží a taktéž ubylo kláves, protože jste od stálého hráče na tento nástroj upustili. Je to tedy tak, že do budoucna máme očekávat méně progu a blacku a ještě větší příklon k současnému kytarovému tech-death vyznění?
Zatím teda nemáme nic napsané, ale ptal jsem se Micheala (kytara), jak jde psaní, a říkal, že má potíže s napsáním tech-death částí a že (v té době) měl jenom kliku na psaní dobrých prog částí. Taky máme dost rádi black metal, takže se tam z tohohle směru objeví nějaké vlivy. Nechci žádné čistě blackmetalové skladby, ale ten žánr má rozhodně některé aspekty, které jsou cool a dají se univerzálně použít. Dostávám se tím k tomu, že neplánujeme, co z toho vyleze a do jakých žánrů to má zapadnout, prostě rozvíjíme to, o čem máme pocit, že přirozeně přichází samo.

Bizzaro: Již několikrát jsme zde mluvili o vaší hudbě. Osobně vás řadím do technického death metalu. Dá se říci, za jakou žánrovou kapelu se The Faceless pokládají? Řadí se k nějakému směru, scéně?
Myslím, že o tom máš správnou představu. Jestli chceš, klidně k tomu přidej progresivní, jestli chceš, ale odpovídá to. Lidi nás ale mohou řadit, kam chtějí. Často nás označují jako „deathcore“ skupinu. Už nevím jistě, co ten žánr vlastně vymezuje, protože jsem slyšel hromadu kapel celé žánrové škály, co tak byly označeny. Těm, co nás tam řadí, bych řekl, aby si poslechli PD a pak nás zkusili nacpat do deathcorové škatulky. Nakonec mám stejně pocit, že tahle žánrová vymezení jsou trochu hloupá a omezující. Často až tak, že to uráží umělce v kapelách, kterých se to týká.

Filipismo: Mají The Faceless nějaké vzory, resp. kapelu, na kterou skutečně nedají dopustit?
Obdivuju hodně kapel, už jsem zmínil Meshuggah a Cynic. Taky Opeth jsou kapela se spoustou talentu, kde dělají všechno dobře.

Bizzaro: A když už se Filip ptal na kapely – ve vaší muzice je ke slyšení spousta vlivů. Které tři nejvýraznější inspirační zdroje byste uvedli? Na Planetary Duality slyším i vliv romantismu.
Nejsem úplně odborník na hudební vlivy, ale řekl bych, že tři žánry, ze kterých čerpáme nejvíce, jsou technický death metal, jazz fusion a progresivní metal.

OnDRajs: Otevřeně se přiznám, že nemám rád metalcore/deathcore. Přijde mi jako mainstreamová míchanina všeho, co už tu bylo, nepřináší nic nového a navíc, všechny tyto kapely znějí velmi podobně, neřku-li stejně. The Faceless (a Animosity) vnímám jako kapelu, která metalcore (a deathcore) vnímá jako pouhou inspiraci a tyto styly přetavuje do vlastní podoby. Na Planetary Duality však jdete dál. Zdá se, že další deska bude již progová...? Co si o tom myslíte? Jak vidíte hudební vývoj kapely a máte rádi i kapely jako třeba Planet X?
Animosity byli úžasně talentovaná kapela, která hudebně dělala šílené věci. Je škoda, že je zahrnuli do hudebního stylu, nad kterým hudební elita ohrnuje nos. Souhlasil bych s tebou do jisté míry co se týče desky Akeldama, ale už nikoliv co se týče PD. Už jsem zmínil, že Michaelova progová část je zrovna dominantní, takže je celkem šance, že na další desce bude progových prvků spousta.

Bizzaro: Jak je vám po chuti aktuální deathcorový boom? Není to trošku otrava hrát pro fans Carnifex a Black Dahlia? Nebo se mýlím, není to až tak hrozné a všímají si i vás… Třeba já? :)
Nechápu ten současný deathcorový boom. Je to pořád to samé dokola, navíc většinou dost špatně udělané. Proč je víc než jedna kapela v jednom stylu a spousta skladeb, které hraje každá další kapela v tomhle žánru? Ale tohle jde určitě říct o kterémkoli hudebním stylu. Myslím si, že BDM jsou kapela, která se do tohoto stylu dostala nespravedlivě kvůli fanouškům. Jsou jasně metalová kapela, ale z nějakého důvodu je následuje spousta amatérů.

Bizzaro: Sumerian Records. Mladý label soustředící se často na kapely tvůrčího charakteru. Nyní LifeForce, kde je přece jen více HC kapel. Spokojenost? To oni vám domlouvají všechna turné?
Byli jsme první kapela vydávající desku u Sumerian Records a nevěděli jsme, kam se ten label bude ubírat. Mám pocit, že ačkoli jeho kapely jsou vcelku populární, ten label pořádně nevystihuje styl naší hudby. Propagaci dělají dobře, ale dělají ji v našem případě pro správné publikum? Kdo ví, ale já osobně nejsem úplně spokojený a občas si říkám, že tenhle label by mohl některé lidi odradit od toho, aby si nás poslechli. Abych řekl pravdu, o Lifeforce nevím nic. Vím, že BTBAM u nich vydali svoje první album, ale to je tak všechno. Nabídli nám smlouvu, že naše album budou distribuovat v Evropě, tak jsme to vzali. Co vím o Lifeforce, je, že naše album vydali v hezčím obalu než ve Státech! Chlápek, co vede Sumerian records, je taky náš agent, takže nám zajišťuje všechna turné. V Evropě se domlouváme přes Avocado a myslím, že s tím Lifeforce nemá moc co dělat.

Bizzaro: Dá se předpokládat, že další album vydají oni, nebo po vás šmátnou třeba Nuclear Blast? Přešli byste pod velký label, vyskytla-li by se nabídka?
Nuclear Blast měli zájem, ale prošvihli jsme termín odevzdání nahrávky, aby ji mohli vydat. Zatím nemáme s nikým pevný kontrakt, takže uvítáme jakékoli nabídky.

interview_57_px4

Filipismo: Obě alba jsou výrazně nad metalovým průměrem, cítíte nějaký tlak v souvislosti s novým albem?
Víc tlaku než teď s novým albem jsem cítil v souvislosti s PD. Věděl jsem, že laťka pro PD byla vysoko, ale teď, když jsme to album dokončili, jsem přesvědčený, že jak rosteme, stejně poroste i naše hudba. Jsem nadšený z toho, kam se ubírá nové album, doufám, že všichni ostatní taky.

Bizzaro: Michael zpívá – i živě – čisté (melodické) vokály. Patří mu na albu i ty vokodérové hlasy? A co třeba nějaké nové vokály, Dereku, nechystáte na tomto poli nějakou novinku/změnu?
Michael dělal na albu vokodérové hlasy hlavně proto, že se musí hrát na klávesy a zpívat najednou. Má víc talentu než já, haha, a napsal variace akordů ve vokodérovém hlasu, tak je i nahrál a nazpíval. Když hrajeme živě, máme sample-pad, který je hraje z mp3.

Bizzaro: Během rozhovoru jsme párkrát zavadili o turné, ptali se již i na vidinu dalšího alba, proto poslední otázka směřuje k budoucnu kapely. Co se u The Faceless bude dít v nejbližší době? Co máme očekávat?
Teď se trochu držíme při zemi a pracujeme na novém materiálu. Brzy budeme nahrávat a doufám, že album bude do léta hotové. Do Evropy se vrátíme s novými skladbami na nějaké letní festivaly a potom máme ještě naplánované úžasné turné po Státech. Vypadá to, že v létě budeme mít co dělat, haha.

Bizzaro: Díky za čas, uvidíme se za cca měsíc v Plzni!
Taky díky, doufám, že se tam uvidíme!


Přispěj do diskuze

zobrazit vše

:-)))))))))))))))))))))))))))))))))))

I když už jsem plešatící a tloustnoucí v podstatě popař, tak si metal ujít nenechám. Spaní není problém, ale víc jak pět šest lidí do bytečku nenacpu, to je krutá realita. Ale zase jsem úplatná kurva, takže za různé podivnosti jako růžové boa, purpurové paraple s volánky, pruhovaný emo ponožtičky až ke kolenům, černé vojenské maskovací malování , SM růžovou kuklu s roztomilými lebkami v tak akorát padnoucí velikosti, roční předplatné časopisu Zbraně & Náboje či krabičku sirek s modrými hlavičkami je možnost získat rezervaci :-)

a víme vůbec, jestli víteq půjde na metal ? :-)

no počkat někam Šéfa uložit musíme

...srát na spaní, budem kalit až do rána a pak rovnou prvníma ranníma v poledne domů;-)

V Plzni je celkem velké vlakové nádraží...:-))))))))))))))

no počkat tam se ale fakt nevejdem...

ja se rozhodnu na posledni chvili, ejslti jit delat, nebo toto..ale chci jet moc

aktuálně

diskuze